Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Národní dopravce v zemi tulipánů zacílil i na zahraničí

Národní dopravce v zemi tulipánů zacílil i na zahraničí

12.8.2015 – autor: STANISLAV HÁJEK, foto PRORAIL/JOS PUT

Hlavní železniční společnost provozující osobní dopravu v Nizozemsku – Nederlandse Spoorwegen (NS) – se prostřednictvím své odnože, firmy Abellio, snaží pronikat do zahraničí. Například v Německu Abellio provozuje několik regionálních železničních linek v Severním Porýní-Vestfálsku. A nově má být udělena koncese pro trať Heerlen – Aachen (Cáchy), historického a lázeňského města v nejzápadnější části Německa. Nezapomíná však ani na rozvoj domácích tratí.

Národní dopravce v zemi tulipánů zacílil i na zahraničí

Nizozemské železnice byly založeny v roce 1937 jako státní podnik. Mezi roky 1920 až 1937 se používalo označení Nederlandse Spoorwegen i pro spolupracující soukromé železniční společnosti HSM a SS, v nichž měl stát od roku 1920 čtyřicetiprocentní podíl.

Kromě vlaků mají i autobusy

Společnost Nederlandse Spoorwegen (NS) byla ještě v roce 1989 unitární železniční společností, která provozovala nejen dopravní cestu na nizozemské železniční síti, ale současně veškerou další činnost spojenou s železnicí. V roce 2014 se fungování nizozemských drah upravilo podle modelu, který požaduje Evropská unie. Jde o moderní podnik se sídlem v Utrechtu s aktivitami i v zahraničí. Jediným akcionářem je stát prostřednictvím ministerstva financí. Takzvaná NS Group spravuje v současnosti železniční stanice, osobní vnitrostátní a mezinárodní železniční přepravu, depa a dílny pro údržbu vozidlového parku, ale i zahraniční aktivity pomocí své firmy Abellio, a v neposlední řadě autobusovou dopravu. Naopak nákladní doprava byla odprodána a je ve vlastnictví německé firmy DB Schenker.

Nizozemské dráhy své osobní vlaky provozují na cca 1 800 km železniční sítě, což je tzv. základní síť z celkové délky 3 063 km nizozemského železničního systému, přičemž 2 161 km je elektrifikováno. Speciální trať pro nákladní dopravu „Betuwe“ a vysokorychlostní trať HSL-Zuid pro osobní dopravu jsou napájeny trakčním napětím 25 kV/50 Hz, ostatní tratě pak stejnosměrným napětím 1 500 V. Koncesi má společnost NS udělenu až do roku 2025. Nizozemské dráhy mají své aktivity i v Anglii či Německu, a to prostřednictvím zmíněné společnosti Abellio. Firma svého času působila i v České republice, a to v autobusové dopravě. Odtud se však v roce 2013 stáhla.

Regionální autobusovou dopravu NS zajišťuje prostřednictvím společnosti Obuzz, která je v Nizozemsku významným hráčem. Kromě toho národní železniční dopravce vlastní 49 procent akcií v dopravní společnosti HTM, jež v Den Haagu provozuje tramvaje, příměstskou městskou rychlodráhu Randstad Rail a autobusy. Nizozemské dráhy nedostávají státní subvence, ale takzvané „Studentenkaart“. Ty jim každoročně přinášejí okolo 400 mil. eur. V loňském roce národní dopravce zaplatil za použití železniční infrastruktury společnosti ProRail 771 mil. eur. NS dosahuje zisku především z různých komerčních aktivit v železničních stanicích.

Infrastrukturu spravuje ProRail

Železniční síť, včetně zabezpečovacího zařízení a trolejového vedení, patří státnímu podniku ProRail, jehož akcionářem je ministerstvo infrastruktury a životního prostředí. Pod toto ministerstvo spadá i nizozemský Drážní úřad. ProRail je největším příjemcem peněz státu a navíc zajišťuje i údržbu a obnovu železničních stanic.

Nizozemská regionální doprava má několik provozovatelů veřejné osobní dopravy. Arriva (ze skupiny německých drah Deutsche Bahn AG) zajišťuje provoz na neelektrifikovaných tratích na severu a východě Nizozemska a na elektrifikovaných tratích Zwolle – Emmen a Dordrecht – Geldermalsen. Syntus (ze skupiny Keolis SNCF) provozuje linku Zutphen – Oldenzaal. Veolia má až do prosince 2016 na starosti linky Nijmegen – Roermond a Maastricht – Kerkrade a Connexxion (ze skupiny Transdev) provozuje linky Ede – Barneveld (– Amers­foort) a Arnhem – Doetinchem.

Abellio získá tratě od Veolie

Od prosince 2016 převezme na tratích provozovaných společností Veolia a nově i na tratích Roermond – Maastricht Randwyck a Sittard – Heerlen provoz společnost Abellio pod novým jménem DOOR v rámci koncese pro provincii Limburg. Licence na provoz bude trvat 15 let. Autobusové linky budou provozovány společností Obuzz. Do roku 2020 by měla být modernizována trať Nijmegen – Venlo – Roermond dlouhá 98 km v ceně 175 mil. eur. Trať by měla být v několika úsecích zdvoukolejňována a elektrifikována napětím 1 500 V. Nově má být udělena koncese pro trať Heerlen – Aachen v SRN, která je dosud provozována německou společností DB Regio AG jednotkami Talent. I tato trať by měla být do budoucna elektrifikována a později provozována elektrickými jednotkami Stadler.

Ve vagonech chyběly toalety

V letech 2008 až 2011 NS obdržely 69 čtyř­vozových elektrických vlaků Sprinter SLT řady 2400 a 62 ks šestivozových vlaků řady 2600 od výrobce Bombardier/Siemens, které vycházejí vlastně z německé řady 424 DB. Vlaky mají svařované hliníkové skříně a splňují euro normu 15227. Vozidla byla příznivě přijata cestujícími, mají však jednu vcelku zásadní „vadu na kráse“ – nejsou v nich toalety! Nizozemské dráhy tento poměrně velký nedostatek odůvodňují tím, že prý na příměstských německých železnicích typu S-Bahn nejsou zpravidla vlaky také vybaveny WC.

Problém byl následně řešen až na politické úrovni s tím, že nyní jsou vlaky postupně dovybavovány jednou toaletou pro tělesně postižené. Zároveň je do vlaků dosazován zabezpečovací evropský systém ERMTS.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 5

Další články této rubriky

Nové letiště v Polsku se propojí s VRTNové letiště v Polsku se propojí s VRT

4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »

Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur

30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »

ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí GorilyZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily

25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika