Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Na zubačku ze Štrby opět vyjely vlaky

Na zubačku ze Štrby opět vyjely vlaky

6.4.2022 – autor: PETR SLONEK Foto: ZSSK

Po rok a půl trvající pauze se návštěvníci Vysokých Tater dočkali obnovení provozu na známé ozubnicové železnici vedoucí ze Štrby na Štrbské pleso. Původní vlaky, které na trati jezdily od roku 1970, nahradila zcela nová vozidla s hybridním pohonem od firmy Stadler Rail. Tím se završila celková rekonstrukce této dráhy, zahájená v létě roku 2020.

Na zubačku ze Štrby opět vyjely vlaky

Zubačka je v provozu od roku 1970, kdy se konalo na Štrbském plese mistrovství světa v  klasickém lyžování. Už dříve na jejím místě fungovala původní parní ozubená dráha z roku 1896, která Štrbské pleso zpřístupnila turistům. Na ní skončil provoz po 40 letech existence. Na trati do nejvýše položeného střediska v Tatrách dlouhé 4 753 metrů je převýšení 455 metrů.
V červenci 2020 odstartovala kompletní rekonstrukce dráhy a letos 16. února Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) obnovila na ozubnici provoz. Nasazeny jsou nové jednotky od švýcarského výrobce Stadler, který s výrobou vozidel začal v roce 2019. S jejich zařazením do provozu však ZSSK musel počkat na rekonstrukci tratě správcem infrastruktury ŽSR a také na nezbytná razítka od dopravních úřadů.

Jména podle štítů
Celkem pět nových vozů dostalo jméno podle málo známých tatranských štítů Bradavice, Kostelík, Středohrot, Ganek a Vysoká. Díky svému hybridnímu pohonu mohou vozidla jezdit jak na klasické trati TEŽ (Štrbské Pleso ‒ Starý Smokovec ‒ Poprad / Tatranská Lomnica), tak i na ozubnicové trati OŽ (Štrba ‒ Štrbské Pleso).
„Doprava ve Vysokých Tatrách dlouhodobě trpěla nedostatečnou kapacitou a přestárlým vozovým parkem. V sezoně jsme jezdili bez záloh. Flotilu nebylo možné ani modernizovat. Nová vozidla, která respektují duch těch původních, představují novou éru v cestování v Tatrách,“ řekl předseda představenstva ZSSK Roman Koreň.
Jednotky s maximální rychlostí 80 km/h svými parametry splňují požadavky TSI, každá z nich nabízí 91 míst k sezení, dvě místa pro invalidní vozíky, multifunkční části pro kola a dětské kočárky. Vybaveny jsou moderními bezpečnostními a informačními systémy či kamerami. Samozřejmostí je klimatizace, elektrické zásuvky či wi-fi.
Náklady na jejich pořízení včetně nákupu jedné lokomotivy činily 38,8 milionu eur. Většinu pokryly evropské dotace. ZSSK počítá i s původními vozidly, která jsou součástí historického dědictví. Na zubačce dříve jezdily jednotky 405.95 a v provozu vydržely padesát let. Dva kusy chce ZSSK provozovat v rámci vzpomínkových jízd, o třetí soupravu má zájem obec Štrba jako o výstavní kus.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

DB nasadily na boj se zpožděním vlaků umělou inteligenciDB nasadily na boj se zpožděním vlaků umělou inteligenci

5.9.2023 - Jak nejlépe bojovat na železnici se zpožděním? Deutsche Bahn (DB) už možná našly recept. Pomoci má zapojení umělé inteligence (AI) do řízení dopravy. Tím by se měla zajistit rychlejší reakce na mimořádnosti a zároveň i méně… »

Egypt zmodernizuje 280 stárnoucích lokomotivEgypt zmodernizuje 280 stárnoucích lokomotiv

4.9.2023 - Egyptské státní dráhy (ENR) se rozhodly obnovit svůj stárnoucí park hnacích vozidel. Podepsaly proto dvě smlouvy na modernizaci a údržbu nejméně 280 dieselelektrických lokomotiv se společností Škoda Group. První se týká… »

Na tatranské tratě se vracejí první zmodernizované jednotkyNa tatranské tratě se vracejí první zmodernizované jednotky

3.9.2023 - Turismu ve Vysokých Tatrách pomůže i 15 zmodernizovaných jednotek řady 425.95. První dvě z nich nasadila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) do provozu v síti Tatranských elektrických železnic (TEŽ) v polovině července. Další… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika