Železničář / Zahraničí / Na tatranské tratě se vracejí první zmodernizované jednotky
Na tatranské tratě se vracejí první zmodernizované jednotky
3.9.2023 – autor: PETR SLONEK
Turismu ve Vysokých Tatrách pomůže i 15 zmodernizovaných jednotek řady 425.95. První dvě z nich nasadila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) do provozu v síti Tatranských elektrických železnic (TEŽ) v polovině července. Další zde budou postupně přibývat do konce letošního roku. Jednotky této řady jezdí v Tatrách od roku 2000, a to na tratích Poprad-Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica. Modernizace všech patnácti jednotek přijde na 31,5 milionu eur.

První modernizovaný vlak představili ve stanici Poprad-Tatry místopředseda představenstva a ředitel úseku provozu ZSSK Ján Lukáš, člen představenstva a ředitel úseku obchodu ZSSK Karol Martinček a Michal Vereš, generální ředitel společnosti ŽOS Vrútky, která vozidla v minulosti vyrobila a nyní zmodernizovala. „Jsem rád, že se nám podařilo tyto 23 let staré vlaky zmodernizovat. Vysoké Tatry jsou jedním z nejnavštěvovanějších slovenských míst, proto spolu s dodavatelem ŽOS Vrútky pracujeme na co nejrychlejší obnově a zprovoznění všech vozidel,“ řekl Lukáč.
Tříčlánkové jednotky vyrobilo sdružení firem ŽOS Vrútky, Stadler a Adtranz. Vznikly na základě konstrukce jednotek Stadler GTW. Mění se v nich původní řídicí systém a celá trakční část. Cestující nyní pojedou pohodlněji díky klimatizaci, novým sedadlům, wi-fi či USB a 230V zásuvkám. Instalován byl i nový informační systém s LCD displeji a počítáním cestujících, nové označovače jízdenek, modernizací prošlo rovněž obložení stěn a police pro zavazadla.
Zajímavostí je, že ZSSK i nadále pojmenovává vlaky v Tatrách po zdejších vrcholech. První dvě jednotky dostaly jména Kriváň a Končistá, další ponesou označení Ostrá, Veľké Solisko, Široká veža, Gerlach a Svišťový štít. Názvy zbývajících vozidel vyberou lidé v hlasování v dalších dvou kolech soutěže.
Projekt modernizace tramvají úzce navazuje na projekt „Obnova vozidel ozubnicové železnice ve Vysokých Tatrách“, v jehož rámci bylo dodáno pět nových elektrických jednotek pro Ozubnicovou železnici.
Další články této rubriky
ZSSK hledá elektrické jednotky pro linku z Bratislavy do Žiliny
27.2.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) v lednu vyhlásila veřejné zakázky na nákup dvou moderních elektrických jednotek pro linku Bratislava – Žilina s možností uplatnění opce na další dva kusy. Předpokládaná hodnota zakázky je… »
Slováci si pořídí nové lůžkové vozy
20.2.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) hodlá pořídit 10 moderních lůžkových vozů s možností rozšíření o dalších 14 kusů. Součástí zakázky je i jejich kompletní desetiletý servis. Investice za více než 90 milionů eur by… »
Třetina dálkových spojů DB se loňský rok zpozdila
13.2.2025 - Německé dráhy bojují se stále klesající přesností svých spojů. V loňském roce měl každý třetí vlak provozovaný společností Deutsche Bahn zpoždění. Přes 37 procent jich dorazilo se zdržením větším než 6 minut. Jedná se… »