Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Na švýcarské úzkokolejky míří nové stroje od Stadler Rail

Na švýcarské úzkokolejky míří nové stroje od Stadler Rail

15.1.2025 – autor: PETR SLONEK

Největší soukromá železniční společnost ve Švýcarsku, Rhétská dráha (RhB), společně s dalším dopravcem Matterhorn Gotthardská dráha (MGB) podepsaly smlouvu s výrobcem kolejových vozidel Stadler Rail na výrobu a dodávku 11 nových lokomotiv s metrovým rozchodem. Zakázka má hodnotu 100 milionů švýcarských franků, tedy asi 2,67 miliardy Kč.

Na švýcarské úzkokolejky míří nové stroje od Stadler Rail

Rhétská dráha provozuje dopravu na rozsáhlé síti metrového rozchodu v kantonu Graubünden. Část oblíbených železničních tratí Rhétské dráhy je od roku 2008 součástí světového kulturního dědictví UNESCO, a to úsek mezi městy Thusis a Svatý Mořic. Matterhorn Gotthard Bahn zajišťuje provoz na stejných tratích v kantonech Wallis, Uri a Graubünden.
Nové lokomotivy firma Stadler vyrobí ve svém závodě ve švýcarském Bussnangu. Osm z nich po dokončení zamíří na Rhétskou dráhu a tři převezme MGB. Nahradí starší stroje, které postupně dosluhují a umožní jejich vyřazení z provozu. Zároveň se díky nim rozšíří stávající vozidlový park obou společností.

Pod trolejemi i s dieselem
Hybridní lokomotivy o rozchodu 1 000 mm mají inovativní koncept. Nakonfigurovány budou pro provoz buď z elektrického napájení z trolejí, nebo prostřednictvím dieselového motoru, což výrazně zvýší jejich flexibilitu a provozní efektivitu. Stroje vyrobené na zakázku obou dopravců mají čtyři nápravy s pohonem jedné z nich.
Vozidla RhB dosáhnou maximální rychlosti 100 km/h při výkonu 1,5 MW v elektrickém střídavém režimu a 1 MW při použití naftového motoru. Lokomotivy MGB mají maximální rychlost 70 km/h a výkon 1,3 MW v elektrickém režimu na střídavý proud a 700 kW při použití dieselového motoru.
Pořízení osmi nových lokomotiv znamená nahrazení pěti stávajících dosluhujících strojů RhB a jejich vyřazení z provozu. Tři další vozidla pomohou eliminovat případné narušení provozu, přičemž na trati bude umístěno více lokomotiv. Mnoho úseků totiž nemá přístup po silnici a je proto nezbytné, aby vlaky, které uvízly nebo je z provozu vyřadila porucha, výpadek napájení či nehoda, mohly být co nejrychleji odtaženy. V budoucnu to bude prováděno právě pomocí těchto výkonných lokomotiv. Využijí se také k dalším činnostem, plánuje se jejich využití například u železničních staveb a údržby infrastruktury. 
MGB si pořídí tři nové lokomotivy, které nahradí dosluhující stroje řady HGm 4/4 61-62. Nová vozidla budou rovněž sloužit k údržbě a modernizaci železniční infrastruktury. V zimě mají zároveň hrát hlavní roli při odklízení sněhu z vysokohorského průsmyku Oberalp.
Kromě kontraktu RhB a MGBahn si u Stadlera loni v říjnu objednala šest stejných lokomotiv s rozchodem 1 000 mm i společnost Montreux-Berner Oberland-Bahn (MOB). Dopravce provozuje elektrifikovanou trať Montreux–Lenk im Simmental v jihozápadním Švýcarsku, jednu z nejstarších elektrických železnic v zemi. V prosinci společnost Transports de la région Morges-Bière-Cossonay (MBC) a Stadler podepsaly kontrakt na jednu tento stroj. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Nové letiště v Polsku se propojí s VRTNové letiště v Polsku se propojí s VRT

4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »

Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur

30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »

ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí GorilyZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily

25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika