Železničář / Zahraničí / Na švýcarské úzkokolejky míří nové stroje od Stadler Rail
Na švýcarské úzkokolejky míří nové stroje od Stadler Rail
15.1.2025 – autor: PETR SLONEK
Největší soukromá železniční společnost ve Švýcarsku, Rhétská dráha (RhB), společně s dalším dopravcem Matterhorn Gotthardská dráha (MGB) podepsaly smlouvu s výrobcem kolejových vozidel Stadler Rail na výrobu a dodávku 11 nových lokomotiv s metrovým rozchodem. Zakázka má hodnotu 100 milionů švýcarských franků, tedy asi 2,67 miliardy Kč.

Rhétská dráha provozuje dopravu na rozsáhlé síti metrového rozchodu v kantonu Graubünden. Část oblíbených železničních tratí Rhétské dráhy je od roku 2008 součástí světového kulturního dědictví UNESCO, a to úsek mezi městy Thusis a Svatý Mořic. Matterhorn Gotthard Bahn zajišťuje provoz na stejných tratích v kantonech Wallis, Uri a Graubünden.
Nové lokomotivy firma Stadler vyrobí ve svém závodě ve švýcarském Bussnangu. Osm z nich po dokončení zamíří na Rhétskou dráhu a tři převezme MGB. Nahradí starší stroje, které postupně dosluhují a umožní jejich vyřazení z provozu. Zároveň se díky nim rozšíří stávající vozidlový park obou společností.
Pod trolejemi i s dieselem
Hybridní lokomotivy o rozchodu 1 000 mm mají inovativní koncept. Nakonfigurovány budou pro provoz buď z elektrického napájení z trolejí, nebo prostřednictvím dieselového motoru, což výrazně zvýší jejich flexibilitu a provozní efektivitu. Stroje vyrobené na zakázku obou dopravců mají čtyři nápravy s pohonem jedné z nich.
Vozidla RhB dosáhnou maximální rychlosti 100 km/h při výkonu 1,5 MW v elektrickém střídavém režimu a 1 MW při použití naftového motoru. Lokomotivy MGB mají maximální rychlost 70 km/h a výkon 1,3 MW v elektrickém režimu na střídavý proud a 700 kW při použití dieselového motoru.
Pořízení osmi nových lokomotiv znamená nahrazení pěti stávajících dosluhujících strojů RhB a jejich vyřazení z provozu. Tři další vozidla pomohou eliminovat případné narušení provozu, přičemž na trati bude umístěno více lokomotiv. Mnoho úseků totiž nemá přístup po silnici a je proto nezbytné, aby vlaky, které uvízly nebo je z provozu vyřadila porucha, výpadek napájení či nehoda, mohly být co nejrychleji odtaženy. V budoucnu to bude prováděno právě pomocí těchto výkonných lokomotiv. Využijí se také k dalším činnostem, plánuje se jejich využití například u železničních staveb a údržby infrastruktury.
MGB si pořídí tři nové lokomotivy, které nahradí dosluhující stroje řady HGm 4/4 61-62. Nová vozidla budou rovněž sloužit k údržbě a modernizaci železniční infrastruktury. V zimě mají zároveň hrát hlavní roli při odklízení sněhu z vysokohorského průsmyku Oberalp.
Kromě kontraktu RhB a MGBahn si u Stadlera loni v říjnu objednala šest stejných lokomotiv s rozchodem 1 000 mm i společnost Montreux-Berner Oberland-Bahn (MOB). Dopravce provozuje elektrifikovanou trať Montreux–Lenk im Simmental v jihozápadním Švýcarsku, jednu z nejstarších elektrických železnic v zemi. V prosinci společnost Transports de la région Morges-Bière-Cossonay (MBC) a Stadler podepsaly kontrakt na jednu tento stroj.
Další články této rubriky
Třetina dálkových spojů DB se loňský rok zpozdila
13.2.2025 - Německé dráhy bojují se stále klesající přesností svých spojů. V loňském roce měl každý třetí vlak provozovaný společností Deutsche Bahn zpoždění. Přes 37 procent jich dorazilo se zdržením větším než 6 minut. Jedná se… »
Nové letiště v Polsku se propojí s VRT
4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »
Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur
30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »