Železničář / Zahraničí / Na letiště ve Vídni se cestující dostanou rychleji
Na letiště ve Vídni se cestující dostanou rychleji
11.2.2015 – autor: PETR ŠTÁHLAVSKÝ
Rakousko je po Německu či Francii další zemí, kde se vlaky staly součástí letových řádů. Linec s metropolí našich jižních sousedů Vídní od 14. prosince 2014 spojují takzvané „lety ve výši nula.“ Lepší spolupráci mezi železničním a leteckým dopravcem umožnila dohoda Rakouských spolkových drah (ÖBB) s národní leteckou společností Austrian Airlines. Cestování na letiště Schwechat výrazně zrychlilo.
Otevření nového průjezdného hlavního nádraží ve Vídni, vybudování spojovací tratě z Ostbahn na letiště Schwechat a modernizace tamního vlakového nádraží za 180 milionů eur a další investice na Westbahn umožnily významně zkrátit jízdní dobu mezi důležitými městy v Rakousku a vídeňským letištěm a především zavést v této lokaci přímé dálkové spoje. ÖBB a Austrian Airlines uvedly na rakouský trh službu pod obchodním označením AIRail, známou také ze sousedního Německa pro provoz spojů v „letové výšce nula“ při cestách z Kolína nad Rýnem a Stuttgartu na frankfurtské letiště.
Palubní vstupenka slouží i pro jízdu vlakem
V tabulce jízdního řádu ÖBB pro trať číslo 100 tak cestující najde například spoj ICE 323 ze stanice Linz Hbf do cílové stanice Flughafen Wien, který je navíc označen také jako letecký spoj OS 3502. Letečtí cestující v třídě business nebo členové klubu AUA/Miles&More mohou využít služeb komfortní čekárny ÖBB Lounge a provést svůj check-in na celý let u personálu ÖBB. Cestující v ekonomické třídě mají pro svůj „letecký“ check-in k dispozici automat v Reisezentrum. Při check-in vydaná palubní vstupenka Austrian Airlines slouží i jako jízdenka pro rezervovaný přímý vlakový spoj na vídeňské letiště Schwechat. Při přestupu z vlaku na letecký spoj pak při přepravě svých zavazadel mohou cestující využít služeb nosičů ÖBB. Díky voucheru, který je součástí „leteckého“ odbavení, mohou cestující využít také občerstvení v restauračním voze ICE.
Dojezd na letiště se výrazně zrychlil
Doba jízda z hlavního vlakového nádraží v Linci nedaleko centra města na letiště ve Vídni je díky rozsáhlým investicím do železniční infrastruktury a maximální rychlosti vlaků kolem 200 km/h, u railjetů až 230 km/h, pouze 1 hodina a 47 minut. Nové přímé spojení na letiště poslouží i dalším cestujícím. Z hornorakouského Welsu trvá cesta 2 hodiny a 3 minuty, ze St. Pölten pouhých 50 minut, z přestupního uzlu Meidling na jižním okraji hlavního města dokonce jen 25 minut. V jízdním řádu 2015 zajíždí na vídeňské letiště 15 spojů ICE ve dvouhodinovém intervalu (denně 7x na letiště a 8x z letiště).
Za rok se má nabídka přímého spojení na letiště ještě podstatně rozšířit. Dálkové spoje railjet a InterCity přijíždějící ze západu Rakouska do Vídně budou pokračovat přes hlavní nádraží na letiště dvakrát za hodinu. Celkem půjde o dvaatřicet vlaků InterCity a 27 spojů railjet. Přímé spojení s letištěm tak získá také Salcburk (cestovní doba 2 hodiny a 49 minut), Innsbruck (4 hodiny a 35 minut) a o dalších 5 minut na 1 hodinu a 42 minut se má zkrátit cestovní čas z Lince.
Díky vlakům InterCity budou moci cestovat na letiště bez přestupu také lidé z dalších zastávek, například z Attnang-Puchheimu, Vöcklabrucku, St. Valentinu, Amstettenu nebo Tullnerfeldu. Lepší spojení na letiště čeká i na obyvatele Štýrska a Korutan na jihu Rakouska, byť zdejší cestující budou muset na vídeňském hlavním nádraží přestupovat. ÖBB ale slibují, že mnoho z těchto přípojných vlaků bude stát u stejného nástupiště. Cesta z Grazu na letiště bude trvat zhruba 3 hodiny a z Klagenfurtu 4 hodiny a 18 minut.
Obyvatelé a také návštěvníci rakouské metropole mohou pro cestu na letiště Schwechat i nadále využít spojení městskou rychlodráhou S7 z Floridsdorfu přes Praterstern a Mitte, které trvá asi 25 minut a jezdí po půlhodině, nebo speciální letištní expresy CAT – City Airport Train, spojující stanici Mitte a letiště. Jejich jízdní doba je jen 16 minut a interval činí rovněž půl hodiny. Řada leteckých společností navíc svým pasažérům vychází vstříc – odbavení nabízí (check-in) již v centru města před nástupem do vlaku CAT.
Další články této rubriky
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »