Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Modernizace uzlu Vác zpožďuje EuroCity z Maďarska

Modernizace uzlu Vác zpožďuje EuroCity z Maďarska

12.12.2013 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS

Už jste asi zpozorovali, že vlaky EuroCity jedoucí z Maďarska mají často zpoždění v řádu desítek minut. Taková Hungaria dorazí včas pouze jednou za uherský rok. K hlavním příčinám tohoto nepříznivého stavu patří rozsáhlá modernizace stanice Vác, která zásadním způsobem ovlivnila všechny regionální i dálkové spoje tudy projíždějící.

Modernizace uzlu Vác zpožďuje EuroCity z Maďarska

V létě letošního roku začala komplexní rekonstrukce staničního uzlu Vác v Maďarsku. Práce zahrnují přestavbu nádražní budovy, vybudování nových ostrovních nástupišť s úplně novými podchody a revitalizaci parku s přilehlými prostory u nádraží. Stavba má významný dopad i na cestující v České republice. Všechny dálkové vlaky přijíždějící od Budapešti totiž pravidelně nabírají nezanedbatelné zpoždění. 

Hotovo bude až v roce 2015

Co se týče železničního spodku a svršku, ten se ve Vácu dočká obnovy. Vytrhají se staré koleje, místo nich budou položeny nové. Cestující se konečně dočkají podchodů a nástupišť, které vyhoví evropským normám. Vymění se také sloupy trakčního vedení, instalují nová měděná elektrické vedení, modernizují elektrické rozvody a veškerá elektrická zařízení včetně zabezpečovací a sdělovací techniky. Dojde i na instalaci panelů audiovizuálního systému pro cestující. Projekt zahrnuje též výstavbu dvou parkovišť P+R v blízkosti stanice. Celková investice dosahuje 20 miliard forintů čili zhruba 1,8 miliardy českých korun. Práce mají být hotové v červnu 2015. 

Rekonstrukce je rozdělena na několik etap. Vítězné konsorcium firem se snaží postupovat tak, aby nedocházelo k značnému narušení plynulosti dopravy na této trati. Vzhledem k tomu, že na trati Budapešť – Vác – Szob platí už beztak napnutý taktový jízdní řád, moc se to nedaří. Dochází k velkým zpožděním vlaků a narušení obratu souprav. Mimořádná opatření mají vliv i na mezinárodní spoje vyšší kategorie – do Prahy i Varšavy. Aby se problém s obratem souprav eliminoval, musely se oficiálně prodloužit jízdní doby u vnitrostátních vlaků v relaci Budapešť – Göd až o 3 minuty a v relaci Budapešť – Szob dokonce o 10 minut. Současně zde dráhy nasazují push-pullové soupravy nebo jednotky. 

Propustnost tratě je na hraně

Ve stanici Vác před rekonstrukcí sloužilo devět kolejí. Po zahájení stavby došlo k vyloučení hned poloviny kolejí včetně těch, kde ve špičce jezdí vlaky i v pětiminutovém sledu. Vác totiž leží na frekventované trati mezi Budapeští a Szobem (s pokračováním na Slovensko) a ze směru od Budapešti pár kilometrů před samotnou stanicí se na ni napojuje trať ze směru od Veresegyházu. Na severním zhlaví stanice Vác se zase napojuje lokálka ze směru Balassagyarmat a Diósjenő. Aby vlaky alespoň na hlavní trati mohly jezdit nadále v taktu, padlo rozhodnutí, že uzlovým bodem pro spěšné vlaky bude (namísto stanice Vác) stanice Göd.

Kvůli stavebním pracím a logistickým operacím (např. odvoz štěrku nákladními auty) se úplně uzavřela trať ze směru Veresegyház. Na druhém konci uzlu, na severním zhlaví stanice Vác, je vyloučena kolej pro vlaky ze směru Balassagyarmat a Diósjenő. V obou případech dopravu zajišťují autobusy. Takže nám pro vlaky zbyly čtyři staniční koleje. To je z hlediska propustnosti tak frekventované tratě velice na hraně. Aby toho nebylo málo, výlukový jízdní řád platí i v úseku Vác – Göd, kde je navíc vyloučena i jedna ze dvou kolejí kvůli přeložce tratě o pár metrů níže k Dunaji. Proč zrovna teď, když je situace beztak dost komplikovaná? Na to asi odpověď není. 

EuroCity častěji zastavují

Ze zkušenosti z posledních týdnů je jasné, že na trati mezi Budapeští a Szobem je situace velice složitá. Občas se vyskytne i výpadek elektrického proudu či porucha zabezpečovacího zařízení. Když nějaký vlak uvízne na jednokolejném úseku, nastává dočasný chaos, což odnášejí i spoje EuroCity do Prahy. Mimochodem, MÁV vyhlásily od 4. listopadu opět nový výlukový jízdní řád, který bude platit pravděpodobně až do 14. prosince, tedy do konce tohoto grafikonu. I v nejbližší budoucnosti tedy musíme počítat s tím, že vlaky EC od Budapešti přijedou obvykle se zpožděním. Navíc mimořádně zastaví i ve stanici Göd. Některé spoje obslouží v úseku Göd – Vác všechny stanice a zastávky.


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 4.7

Další články této rubriky

Švýcaři koupí vlaky pro curyšský S-BahnŠvýcaři koupí vlaky pro curyšský S-Bahn

25.7.2024 - Švýcarské spolkové dráhy SBB hodlají investovat miliardy franků do obnovy vozového parku příměstské dopravy. Nakoupí celkem 116 nových patrových jednotek pro curyšský S-Bahn a západní Švýcarsko, kde mají být nasazeny od roku… »

SBB objednal 33 jednotek FLIRT pro přeshraniční spojeSBB objednal 33 jednotek FLIRT pro přeshraniční spoje

21.7.2024 - Švýcarský dopravce SBB se rozhodl využít opce a objednal u společnosti Stadler celkem 33 nových nízkopodlažních jednotek Stadler FLIRT Evo. Určeny jsou pro přeshraniční regionální dopravu mezi severozápadní částí země a Alsaskem… »

Norimberk s Erfurtem spojily regionální expresyNorimberk s Erfurtem spojily regionální expresy

14.7.2024 - Bavorsko a Durynsko propojily od letní změny jízdního řádu nové regionální vlaky. Společnost DB Regio Bavaria rozšířila spojení Franken-Thüringen-Express (FTX) na vysokorychlostní trati VDE 8 Norimberk – Erfurt a zahájila provoz… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika