Železničář / Zahraničí / Mnichov získá moderní vlaky pro S-Bahn
Mnichov získá moderní vlaky pro S-Bahn
2.10.2023 – autor: PETR SLONEK
Městskou a příměstskou dopravu v Mnichově a okolí brzy posílí nové moderní vlaky S-Bahn. Společnost Siemens Mobility uspěla ve výběrovém řízení na dodání 90 nových třináctivozových elektrických trakčních jednotek pro mnichovský S-Bahn v hodnotě přesahující dvě miliardy eur. Součástí kontraktu je také opce na další vozidla.
Financování vozidel zajišťuje spolková země Bavorsko prostřednictvím leasingu. Stát bude vlaky pronajímat společnosti DB Regio. Nová vozidla pro mnichovský S-Bahn nabízejí více prostoru, větší komfort a mnoho inovací. První vozidla mají vyrazit s cestujícími na konci roku 2028. V Německu tak poprvé budou v provozu zcela integrované vlaky S-Bahn o délce více než 200 metrů s kapacitou pro 1 841 cestujících. Touto zakázkou se Bavorsko a S-Bahn připravují na očekávaný nárůst počtu pasažérů. Vozidla nevyžadují náročnou údržbu a software se aktualizuje přes cloud.
„Dvousetmetrový S-Bahn nabízí vyšší kapacitu a větší komfort pro cestující. Každý z nových vlaků XXL nahradí ve špičce 1 500 aut. Jedná se o regionální dopravu budoucnosti,“ řekla členka představenstva pro regionální dopravu Deutsche Bahn AG Evelyn Palla.
Podle bavorského ministra dopravy Christiana Bernreitera představuje pořízení vlaků velký krok k zajištění ještě šetrnější dopravy v největší bavorské metropolitní oblasti. „Jako osoba zodpovědná za regionální železniční dopravu v Bavorsku mohu říci, že se tato investice vyplatí. Vždyť vlaky budou využívat dvě třetiny všech cestujících regionální železniční dopravy v Bavorsku a prakticky veškerá regionální doprava v mnichovském regionu je závislá na dobře fungujícím a atraktivním S-Bahnu,“ upozornil ministr.
Více prostoru a lepší nástup
V nových vlacích se vnitřní LED osvětlení mění v závislosti na denní době. Klasické tří- a čtyřmístné uspořádání sedadel poskytne více místa pro nohy, než mají v současnosti provozované vlaky. Vozy mají také víceúčelové prostory a sklopná sedadla. K dispozici jsou velkorysé úložné prostory, wi-fi, USB a elektrické zásuvky a vozy nabídnou lepší příjem telefonních hovorů díky speciálním sklům s dobrou prostupností signálu. Mnohem výkonnější systém klimatizace umožňuje udržovat příjemné teploty v interiéru i v extrémních vedrech až 45 stupňů Celsia.
Nový je informační systém. Displeje jsou umístěny nad dveřmi uvnitř i vně vozu, na stropě a na přechodech mezi vozy. Na obrazovkách je vidět průběh cesty, informace o stanicích a obsazenosti vlaku. Před výstupem se zobrazí, kde se na nástupišti nacházejí nejbližší schody nebo výtahy. Vně vlaku se na LED pásech ukáže barva příslušné linky S-Bahn. Široké dveře a velké nástupní prostory zajišťují rychlý nástup a výstup a usnadňují optimální rozložení osob v celém vlaku. Pět ze 13 vozů má velké víceúčelové prostory přístupné třemi dveřmi, které poskytují dostatek místa pro kola, kočárky, zavazadla nebo cestující. Vyhrazené prostory pro invalidní vozíky jsou na obou koncích soupravy.
Další články této rubriky
Rakušané prorazili první tubus tunelu Semmering
14.10.2024 - Rakušané slaví další milník ve stavbě 27,3 kilometru dlouhého úpatního železničního tunelu Semmering mezi Dolními Rakousy a Štýrskem. Stavbařům se v září podařilo kompletně prorazit první ze dvou tubusů u města Gloggnitz na… »
Na Slovensku vyjela poslední ze čtyř pořízených jednotek KISS
3.10.2024 - Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nasadila počátkem srpna do ostrého provozu čtvrtou jednotku KISS. Cestující začala vozit na trasách Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Trenčín. Jedná se o poslední z objednaných… »
DB prohloubily ztrátu, budou propouštět
30.9.2024 - Hospodaření německé společnosti Deutsche Bahn skončilo v první polovině letošního roku opět v červených číslech. Dopravce výrazně prohloubil ztrátu na 1,2 miliardy eur, v přepočtu asi 30,5 miliardy Kč, zatímco loni ve stejném… »