Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Maroko se stává železniční velmocí na černém kontinentu

Maroko se stává železniční velmocí na černém kontinentu

12.1.2013 – autor: HALINA MARŠÁLKOVÁ

Maroko se brzy stane první africkou zemí s vysokorychlostní železnicí. Ta povede mezi Casablankou a Marrákešem. Pro vládu je další rozvoj dopravní infrastruktury prioritou, plánuje dokonce i výstavbu tunelu pod Gibraltarským průlivem, čímž by vzniklo kolejové spojení černého kontinentu s Evropou.

Maroko se stává železniční velmocí na černém kontinentu

Co se týče dopravních systémů, patří Maroko v rámci Afriky ke špičce. Železnice jasně dominuje, přičemž délka všech tratí přesahuje dva tisíce kilometrů, z toho polovina je elektrifikovaná. Při porovnání s některými evropskými státy bývalého sovětského bloku má zdejší doprava vyšší efektivitu. 

Strategie rozvoje železnic

Vláda Maroka do rozvoje železnice značně investuje. Současně provádí i restrukturalizaci národní společnosti Office National des Chemins de Fer du Maroc (ONCFM) s cílem zjednodušení vstupu soukromého kapitálu do firmy. Po dokončení restrukturalizace se od dopravní společnosti ONCFM očekává zvýšení její konkurenceschopnosti na trhu, což se má projevit i na ekonomickém rozvoji státu. To ovšem předpokládá zvýšení kvality železničních přeprav a výstavbu nových tratí, a to včetně vysokorychlostních. V tomto směru spolupracuje marocká strana s evropskými státy, zejména s Francií a Španělskem.

Existují plány na výstavbu vysokorychlostní tratě Casablanca – Fès a další prodloužení tratě do Marrákeše. Nejvíce ambiciózním je ale projekt na výstavbu železničního tunelu pod Gibraltarem, který má spojit marockou železniční trať Casablanca – Rabat – Tanger s plánovanou novou španělskou tratí. Realizace tohoto projektu zajistí kolejové spojení mezi Evropou a severní Afrikou. 

Atlantická trasa bude mít vysokorychlostní provoz

Maroko se pravděpodobně stane první zemí Afriky, kde se bude provozovat vysokorychlostní železnice. Loni byl vyhlášen mezinárodní tendr na výstavbu tratě Casablanca – Tanger. Jízdní doba se pak zkrátí z pěti na dvě hodiny a deset minut a vlaky budou jezdit rychlostí 320 km/h. Na prvním plánovaném úseku tratě Tanger – Kenitra v délce 200 kilometrů by měl být zahájen provoz už letos! Poté by se trať měla prodloužit dál o sto kilometrů přes Rabat do Casablanky. V budoucnu trať ponese název Atlantická trasa a skončí na jihu v Marrákeši a Agadiru.

Druhá, takzvaná Maghrebská trasa spojí Rabat přes Fès s Oujdou na hranici s Alžírem. Zahájení provozu na celé trati je plánováno na rok 2015. Odhadované náklady na výstavbu dosahují částky 2,5 miliardy eur. Investice pocházejí z několika zdrojů, kvůli výstavbě vysokorychlostních tratí se Maroko muselo zadlužit. Až bude provoz zahájen, počítá se s nasazením 17 patrových jednotek TGV Duplex francouzské výroby. 

Počítá se s využitím řídicího systému DaVinci

Pro zvýšení výkonnosti železničního provozu byl společností Indra ve spolupráci s firmou ADIF vyvinut kontrolní řídicí systém DaVinci. Stalo se tak už v letech 2000 až 2004. Původně byla aplikace určena pro španělský systém vysokorychlostní dopravy (zkratka AVE), ale později ho výrobce rozšířil pro všechny typy železničních sítí. Systém DaVinci je v dnešní době nejmodernějším řídicím systémem na železnici. Umožňuje plnou integraci všech procesů provozu na železnici a jako jediný systém tohoto druhu pracuje s veškerými daty o provozu, nevyjímaje v to ETCS a GSM-R.

DaVinci pracuje na základě technologií IBM. Systém je schopen pracovat s velkým objemem dat (například GPS či ERTMS) a sbírat data ze vzdálených zdrojů. Například dopředu vypočítává dobu zpoždění soupravy během cesty a umožňuje tak dispečerovi efektivní řízení provozu v reálném čase. DaVinci integruje a zpracovává veškeré informace dodávané ze zdrojů pracujících na základě již existujících různých technologií a přitom není třeba pořizovat další vybavení. Při jakýchkoli změnách tak není nutné měnit celý systém, což je nespornou výhodou. Tento systém by měl být uveden do provozu v dohledné době na trati Tanger – Casablanca a posléze jím bude řízena celá železniční síť Maroka.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 4.5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Nové letiště v Polsku se propojí s VRTNové letiště v Polsku se propojí s VRT

4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »

Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur

30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »

ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí GorilyZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily

25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika