Železničář / Zahraničí / Maďarský národní dopravce sází na státní podporu
Maďarský národní dopravce sází na státní podporu
26.7.2012 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS
Maďarsko se netají tím, že jeho železnice byla v minulosti opomíjena a zanedbávána. Maďarské státní železnice MÁV (Magyar Államvasutak) proto procházejí restrukturalizací a modernizací. Financování služeb ve veřejném zájmu má však letos projít výraznou změnou, která se dotkne i národního železničního dopravce.
Akciová společnost Maďarské státní železnice vznikla 30. června 1993 jako nástupnický subjekt státních železnic se stoprocentním podílem akcií v rukou státu. MÁV představuje hlavní subjekt pro provozování drážní dopravy, jejím zřizovatelem je ministerstvo národního rozvoje, které plní i funkci ministerstva dopravy a je zároveň objednatelem veškeré železniční dopravy v Maďarsku. Hlavním úkolem ministerstva je vedení a koordinace činnosti celé skupiny MÁV pomocí představenstva, dozorčí rady a hlavního auditora. Představenstvo jmenuje generálního editele, kterým je nově žena – Ilona Dávid.
Součástí skupiny MÁV je i správce železniční infrastruktury (Pályavasúti üzletág) – obdoba české Správy železniční dopravní cesty. Stejně jako u nás má na starosti výstavbu, údržbu a modernizaci železniční infrastruktury a budov na bezmála 7 600 kilometrů dlouhé železniční síti.
Inspirace holdingem
V procesu transformace státního železničního podniku na akciovou společnost se postupně zformovala Skupina MÁV, aby vznikla fungující, konkurenceschopná soustava firem zaměřených na konkrétní segmenty železniční dopravy. Členy skupiny MÁV jsou samostatně fungující subjekty poskytující různé služby v jednotlivých odvětvích provozování železniční dopravy (osobní doprava, hnací vozidla, tažená vozidla, správa nemovitostí, informatika a další). Maďarská struktura je evidentně inspirována holdingovým uspořádáním ve stylu ÖBB či DB.
Nákladní doprava v soukromých rukou
Dopravní obslužnost v zemi je zabezpečena z veřejných zdrojů, čili smlouva o výkonech ve veřejném zájmu na železnici existuje mezi ministerstvem národního rozvoje a mateřskou MÁV, která pak pomocí své skupiny podniků realizuje veřejnou dopravu a přepravu v zemi. Zvláštní postavení mají společnosti Rail Cargo Hungaria, která je soukromým dopravcem pouze v nákladní přepravě, a GYSEV (Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút/Raaberbahn), která je soukromou rakousko-maďarskou železniční společností. GYSEV poskytuje komplexní služby na železnici v západním Maďarsku a ve východním Rakousku, proto je smlouva o výkonech ve veřejném zájmu podepsána i s touto společností. V letošním roce se objevil v parlamentu návrh zákona o restrukturalizaci veřejné služby, veřejné dopravy v Maďarsku. Očekává se zdlouhavý a bouřlivý proces schvalování, neboť se také jedná o nové přerozdělování obrovského objemu finančních prostředků.
ROZDĚLENÍ ŽELEZNIČNÍ skupiny MÁV
Osobní doprava
Na tratích ve vlastnictví MÁV zabezpečuje osobní železniční dopravu akciová společnost MÁV-START. Jejím hlavním úkolem je zlepšit kvalitu a rozšířit paletu nabízených služeb v osobní dopravě, jež byly v minulosti zanedbané. Postupně obnovuje vozidlový park tak, aby mohla poskytovat moderní služby evropského standardu jak ve vnitrostátní, tak i v mezinárodní přepravě osob i nadále. Dalším cílem je Zkvalitnění a rozšíření taktové dopravy po celé síti. Součástí podnikové filozofie je také zlepšení služeb na nádražích, lepší informovanost cestujících.
Nákladní doprava
Nákladní doprava byla stejně jako osobní v rukou státu a v roce 2006 vznikla samostatná akciová společnost MÁV Cargo, která vykonávala činnosti v nákladní dopravě, jako člen skupiny MÁV. Rok poté však bylo rozhodnuto o úplné privatizaci tohoto segmentu a následně byla v prosinci 2008 podepsána privatizační smlouva s vítězem veřejné soutěže. Výsledkem byl vznik nového poskytovatele služeb v nákladní železniční dopravě v Maďarsku. Stala se jím soukromá akciová společnost Rail Cargo Hungaria, člen skupiny Rail Cargo Austria Group.
Správa hnacích vozidel
MÁV-TRAKCIÓ (MÁV-TR) je vlastníkem hnacích vozidel skupiny MÁV. Zabezpečuje potřeby železničních dopravců v osobní i nákladní přepravě na traťovou službu pro samotnou dopravu vlaků nebo na posunovací činnosti. Nejdůležitějším cílem je poskytnout moderní, konkurenceschopné, spolehlivé a dynamicky se rozvíjející služby pro železnici.
Údržba vozidlového parku
MÁV-GÉPÉSZET vznikla v roce 2008, čímž se vytvořila další část skupiny MÁV zabezpečující správu a údržbu vozidlového parku. Je určitou analogií našich dep kolejových vozidel. Po celém Maďarsku disponuje opravárenskými dílnami, kde provádí komplexní služby v opravě, údržbě a modernizaci kolejových vozidel nejen pro mateřskou společnost, ale i pro soukromé dopravce.
Související činnosti
Dalšími členy skupiny jsou také MÁV Ingatlankezelő (správa nemovitostí), MÁV Vagyonkezelő (správa majetku), MÁV INFORMATIKA (telekomunikační a informační technologie), MÁV VAGON (vagonka – nákladní vagony), MÁV Nosztalgia (železniční muzeum a nostalgické jízdy).
Další články této rubriky
Rakušané prorazili první tubus tunelu Semmering
14.10.2024 - Rakušané slaví další milník ve stavbě 27,3 kilometru dlouhého úpatního železničního tunelu Semmering mezi Dolními Rakousy a Štýrskem. Stavbařům se v září podařilo kompletně prorazit první ze dvou tubusů u města Gloggnitz na… »
Na Slovensku vyjela poslední ze čtyř pořízených jednotek KISS
3.10.2024 - Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nasadila počátkem srpna do ostrého provozu čtvrtou jednotku KISS. Cestující začala vozit na trasách Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Trenčín. Jedná se o poslední z objednaných… »
DB prohloubily ztrátu, budou propouštět
30.9.2024 - Hospodaření německé společnosti Deutsche Bahn skončilo v první polovině letošního roku opět v červených číslech. Dopravce výrazně prohloubil ztrátu na 1,2 miliardy eur, v přepočtu asi 30,5 miliardy Kč, zatímco loni ve stejném… »