Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Maďarský národní dopravce sází na státní podporu

Maďarský národní dopravce sází na státní podporu

26.7.2012 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS

Maďarsko se netají tím, že jeho železnice byla v minulosti opomíjena a zanedbávána. Maďarské státní železnice MÁV (Magyar Államvasutak) proto procházejí restrukturalizací a modernizací. Financování služeb ve veřejném zájmu má však letos projít výraznou změnou, která se dotkne i národního železničního dopravce.

Maďarský národní dopravce sází na státní podporu

Akciová společnost Maďarské státní železnice vznikla 30. června 1993 jako nástupnický subjekt státních železnic se stoprocentním podílem akcií v rukou státu. MÁV představuje hlavní subjekt pro provozování drážní dopravy, jejím zřizovatelem je ministerstvo národního rozvoje, které plní i funkci ministerstva dopravy a je zároveň objednatelem veškeré železniční dopravy v Maďarsku. Hlavním úkolem ministerstva je vedení a koordinace činnosti celé skupiny MÁV pomocí představenstva, dozorčí rady a hlavního auditora. Představenstvo jmenuje generálního editele, kterým je nově žena – Ilona Dávid.

Součástí skupiny MÁV je i správce železniční infrastruktury (Pályavasúti üzletág) – obdoba české Správy železniční dopravní cesty. Stejně jako u nás má na starosti výstavbu, údržbu a modernizaci železniční infrastruktury a budov na bezmála 7 600 kilometrů dlouhé železniční síti.

Inspirace holdingem

V procesu transformace státního železničního podniku na akciovou společnost se postupně zformovala Skupina MÁV, aby vznikla fungující, konkurenceschopná soustava firem zaměřených na konkrétní segmenty železniční dopravy. Členy skupiny MÁV jsou samostatně fungující subjekty poskytující různé služby v jednotlivých odvětvích provozo­vání železniční dopravy (osobní doprava, hnací vozidla, tažená vozidla, správa nemovitostí, informatika a další). Maďarská struktura je evidentně inspirována holdingovým uspořádáním ve stylu ÖBB či DB. 

Nákladní doprava v soukromých rukou

Dopravní obslužnost v zemi je zabezpečena z veřejných zdrojů, čili smlouva o výkonech ve veřejném zájmu na železnici existuje mezi ministerstvem národního rozvoje a mateřskou MÁV, která pak pomocí své skupiny podniků realizuje veřejnou dopravu a přepravu v zemi. Zvláštní postavení mají společnosti Rail Cargo Hungaria, která je soukromým dopravcem pouze v nákladní přepravě, a GYSEV (Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút/Raaberbahn), která je soukromou rakousko-maďarskou železniční společností. GYSEV poskytuje komplexní služby na železnici v západním Maďarsku a ve východním Rakousku, proto je smlouva o výkonech ve veřejném zájmu podepsána i s touto společností. V letošním roce se objevil v parlamentu návrh zákona o restrukturalizaci veřejné služby, veřejné dopravy v Maďarsku. Očekává se zdlouhavý a bouřlivý proces schvalování, neboť se také jedná o nové přerozdělování obrovského objemu finančních prostředků.

ROZDĚLENÍ ŽELEZNIČNÍ skupiny MÁV

Osobní doprava

Na tratích ve vlastnictví MÁV zabezpečuje osobní železniční dopravu akciová společnost MÁV-START. Jejím hlavním úkolem je zlepšit kvalitu a rozšířit paletu nabízených služeb v osobní dopravě, jež byly v minulosti zanedbané. Postupně obnovuje vozidlový park tak, aby mohla poskytovat moderní služby evropského standardu jak ve vnitrostátní, tak i v mezinárodní přepravě osob i nadále. Dalším cílem je Zkvalitnění a rozšíření taktové dopravy po celé síti. Součástí podnikové filozofie je také zlepšení služeb na nádražích, lepší informovanost cestujících. 

Nákladní doprava

Nákladní doprava byla stejně jako osobní v rukou státu a v roce 2006 vznikla samostatná akciová společnost MÁV Cargo, která vykonávala činnosti v nákladní dopravě, jako člen skupiny MÁV. Rok poté však bylo rozhodnuto o úplné privatizaci tohoto segmentu a následně byla v prosinci 2008 podepsána privatizační smlouva s vítězem veřejné soutěže. Výsledkem byl vznik nového poskytovatele služeb v nákladní železniční dopravě v Maďarsku. Stala se jím soukromá akciová společnost Rail Cargo Hungaria, člen skupiny Rail Cargo Austria Group. 

Správa hnacích vozidel

MÁV-TRAKCIÓ (MÁV-TR) je vlastníkem hnacích vozidel skupiny MÁV. Zabezpečuje potřeby železničních dopravců v osobní i nákladní přepravě na traťovou službu pro samotnou dopravu vlaků nebo na posunovací činnosti. Nejdůležitějším cílem je poskytnout moderní, konkurenceschopné, spolehlivé a dynamicky se rozvíjející služby pro železnici. 

Údržba vozidlového parku

MÁV-GÉPÉSZET vznikla v roce 2008, čímž se vytvořila další část skupiny MÁV zabezpečující správu a údržbu vozidlového parku. Je určitou analogií našich dep kolejových vozidel. Po celém Maďarsku disponuje opravárenskými dílnami, kde provádí komplexní služby v opravě, údržbě a modernizaci kolejových vozidel nejen pro mateřskou společnost, ale i pro soukromé dopravce. 

Související činnosti

Dalšími členy skupiny jsou také MÁV Ingatlankezelő (správa nemovitostí), MÁV Vagyonkezelő (správa majetku), MÁV INFORMATIKA (telekomunikační a informační technologie), MÁV VAGON (vagonka – nákladní vagony), MÁV Nosztalgia (železniční muzeum a nostalgické jízdy).


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika