Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Maďaři nakoupili posily od rakouských drah pro Miskolc

Maďaři nakoupili posily od rakouských drah pro Miskolc

8.4.2015 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS

Na tratích okolo Miskolce na severovýchodě Maďarska se dosud jezdilo v nechvalně známých nejstarších vagonech, jaké zdejší dráhy MÁV-Start měly k dispozici. K cestování v 21. století již nedůstojné, bezmála muzeální exponáty brázdily koleje na sever a východ od Miskolce. Teď to ale vypadá, že už se konečně i tam blýská na lepší časy.

Maďaři nakoupili posily od rakouských drah pro Miskolc

Národní dopravce MÁV-Start totiž zveřejnil záměr nasadit nedávno zakoupené rakouské ojetiny právě v oblasti severovýchodního Maďarska. Reagoval tak na neutěšený stav vagonů pro osobní a spěšné vlaky či rychlíky. Určité zlepšení kultury cestování na severovýchodě země přichází v podobě starších vozů z Rakouska. Na rozdíl od nás Maďaři kupují osobní vozy řady Bmpz-l a Bmpz-f, nazývané také Schlieren. Kontrakt se vztahuje celkem na pětapadesát kusů vagonů (49 vozů řady Bmpz-l a 6 vozů řady Bmpz-f).

Díky pokračující dodávce Flirtů od švýcarské firmy Stadler pro vlaky v budapešťské aglomeraci depo kolejových vozidel v Miskolci převzalo několik „push-pull“ souprav, které doposud jezdily zejména na ramenu Budapest – Vác – Szob a Budapest – Vácrátót – Vác. Tyto soupravy, v Maďarsku nazývané příznačně Housenky (Hernyó), už jezdí například z Miskolce do stanice Kazincbarcika. Další přírůstek v podobě několik desítek Schlierenů je určitě dobrou zprávou pro tamní železničáře, ale hlavně pro cestující. Jelikož rakouské ojetiny jsou provozuschopné pouze pod střídavým napájecím systémem 15 kV/16,7 Hz, je proto nezbytné provést změny, které umožní jejich provoz na síti MÁV.

Maďarský státní dopravce rovněž chystá renovaci jak interiéru, tak i exteriéru vozidel. Tyto modernizace se odehrávají v dílnách v Szolnoku, v centrální části země. Po nezbytné homologaci a povinných zkouškách lze očekávat jejich nasazení do provozu ještě během jara.

První kusy se na kolejích objevily už v průběhu února

První exempláře z objednané série původně rakouských vozů (ÖBB) se v Maďarsku objevily v průběhu února. Lokomotiva s reklamním polepem proslulého budapešťského fotbalového klubu FTC (Ferencvárosi Tornaclub) se postavila do čela soupravy v pohraniční přechodové stanici Hegye­shalom, aby odvezla vlak do cíle, jímž byly právě dílny v Szolnoku. Shodou okolností ta samá lokomotiva dostala za úkol vyzkoušet první pětici vozů na trati v okolí Győru. Ty jsou již opatřeny lakem podle aktuálního barevného schématu MÁV a interiér prošel omlazovací kúrou. Sedadla dostala nové čalounění a instalována byla také jednotka na přenos wi-fi signálu ve voze.    

Tyto rakouské osobní vozy jsou velice dobře známé i českým cestujícím. Jedná se o červeno-šedé vozy s nápisem City­Shuttle, které jsou nasazeny na spěšných vlacích z Českých Budějovic do Lince. Vagon má délku 26 400 mm, váží 37 tun a může jezdit maximální rychlostí 160 km/h. Vyráběly je v letech 1980 až 1986 firny konsorcia SGP/Jenbacher a mezi roky 2000 až 2005 byly tamtéž zmodernizovány. Hodnota kontraktu na dodávku celkem 55 vagonů činí 6,5 milionu eur (v přepočtu asi 177,5 milionu korun). Cena jednoho vozu tak vyjde na 3,2 milionu korun.              


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 4.75

Další články této rubriky

Stadler dodá 50 jednotek Flirt pro Varšavu a okolíStadler dodá 50 jednotek Flirt pro Varšavu a okolí

26.8.2024 - Polský regionální dopravce Koleje Mazowieckie a výrobce kolejových vozidel Stadler podepsaly rámcovou smlouvu na dodávku až 50 nízkopodlažních jednotek Flirt. Vyjedou na příměstské spoje v Mazovském vojvodství, kde zlepší… »

Gotthardský úpatní tunel se plně zprovozní na začátku záříGotthardský úpatní tunel se plně zprovozní na začátku září

22.8.2024 - Plný provoz v Gotthardském úpatním tunelu by se měl obnovit na podzim. SBB předpokládají, že se pro osobní i nákladní vlaky otevře 2. září. Dokončeny byly všechny opravy této nejdelší železniční stavby na světě, nyní… »

Modernizace zastavila provoz na RiedbahnModernizace zastavila provoz na Riedbahn

12.8.2024 - Jízdu vlakem v Německu zkomplikovala jedna z největších výluk za posledních několik let. Deutsche Bahn 15. července zahájily kompletní rekonstrukci sedmdesát kilometrů dlouhého úseku trati z Frankfurtu nad Mohanem do Mannheimu zvaného… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika