Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Lokomotiva řady 380 už jezdí na Slovensko

Lokomotiva řady 380 už jezdí na Slovensko

20.9.2013 – autor: MARTIN HARÁK

České dráhy zahájily v sobotu 24. srpna docela nenápadně zkušební provoz lokomotiv řady 380 na Slovensko. Momentálně nejmodernější a nejvýkonnější česká lokomotiva jezdí mezi Prahou a Žilinou přes Valašské Meziříčí na expresu 121 Košičan a zpět se vrací na expresním spoji 122 Fatra. Ještě během letošního září by se měl zkušební provoz řady 380 rozšířit o několik dalších spojů na trase Praha – Žilina přes Ostravu a Čadcu. První lokomotivou, která se rozjela z české metropole na Slovensko, se stal stroj 380.003 z Depa kolejových vozidel Praha.

Lokomotiva řady 380 už jezdí na Slovensko

„Zkušební provoz lokomotiv řady 380 souvisí se schvalováním provozu lokomotiv na Slovensku. Je nutnou podmínkou pro úspěšné schválení typu na tratích Železnic Slovenské republiky a byl předepsán Úřadem pro regulaci železniční dopravy, což je slovenská obdoba českého Drážního úřadu,“ vysvětluje Jiří Konečný z Odboru kolejových vozidel Generálního ředitelství ČD.

Momentálně je do zkušebního provozu vybráno šest strojů řady 380. Konkrétně jde o vozidla 001, 003, 004, 006, 011 a 015 s předpokladem ukončení zkušebního provozu k letošnímu 31. říjnu. 

Na regionální i nákladní vlaky

„Nyní je nasazena jedna lokomotiva na turnusový denní obrat vlaků 121/122 do Žiliny a zpět a od 11. září došlo k rozšíření provozu o další jeden stroj, které by měly navíc obsloužit expresy 128/129 Hradčany z Prahy do Žiliny a noční rychlíky 440/441 Excelsior. Zároveň vyjednáváme o nasazení lokomotiv řady 380 na regionální vlaky mezi Kúty, Bratislavou a Leopoldovem, aby se v rámci zkušebního provozu najížděly kilometry také na střídavém napájecím systému,“ říká Jiří Konečný. Navíc se 6. srpna zkušebně rozjela „fotbalová“ lokomotiva 380.011, která zatím nebyla předána do majetku Českých drah. V Maďarsku by měla najezdit okolo 15 tisíc kilometrů na nákladních vlacích. 

Horská trasa vše prověří

Jiří Nejedlý, jeden z pražských strojvedoucích, kteří jezdí v turnusové skupině obsluhující vlaky 121 a 122, sdělil, že jízda strojem řady 380 na těchto vlacích je jednoznačně příjemnější. Podle něj je hornatá trať ze Vsetína přes Horní Lideč, Lúky pod Makytou a Púchov ideální pro odzkoušení trakčních a adhezních vlastností nové lokomotivy. Stoupání až dvacet promile dá totiž zabrat každé lokomotivě, nejen řady 380. „Navíc musím mít se svými kolegy na paměti, že počínaje Valašským Meziříčím až na česko-slovenskou hranici a dále po celém slovenském území je zákaz rekuperace,“ doplňuje Jiří Nejedlý.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4

Další články této rubriky

Švýcaři koupí vlaky pro curyšský S-BahnŠvýcaři koupí vlaky pro curyšský S-Bahn

25.7.2024 - Švýcarské spolkové dráhy SBB hodlají investovat miliardy franků do obnovy vozového parku příměstské dopravy. Nakoupí celkem 116 nových patrových jednotek pro curyšský S-Bahn a západní Švýcarsko, kde mají být nasazeny od roku… »

SBB objednal 33 jednotek FLIRT pro přeshraniční spojeSBB objednal 33 jednotek FLIRT pro přeshraniční spoje

21.7.2024 - Švýcarský dopravce SBB se rozhodl využít opce a objednal u společnosti Stadler celkem 33 nových nízkopodlažních jednotek Stadler FLIRT Evo. Určeny jsou pro přeshraniční regionální dopravu mezi severozápadní částí země a Alsaskem… »

Norimberk s Erfurtem spojily regionální expresyNorimberk s Erfurtem spojily regionální expresy

14.7.2024 - Bavorsko a Durynsko propojily od letní změny jízdního řádu nové regionální vlaky. Společnost DB Regio Bavaria rozšířila spojení Franken-Thüringen-Express (FTX) na vysokorychlostní trati VDE 8 Norimberk – Erfurt a zahájila provoz… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika