Železničář / Zahraničí / Lokomotiva řady 380 už jezdí na Slovensko
Lokomotiva řady 380 už jezdí na Slovensko
20.9.2013 – autor: MARTIN HARÁK
České dráhy zahájily v sobotu 24. srpna docela nenápadně zkušební provoz lokomotiv řady 380 na Slovensko. Momentálně nejmodernější a nejvýkonnější česká lokomotiva jezdí mezi Prahou a Žilinou přes Valašské Meziříčí na expresu 121 Košičan a zpět se vrací na expresním spoji 122 Fatra. Ještě během letošního září by se měl zkušební provoz řady 380 rozšířit o několik dalších spojů na trase Praha – Žilina přes Ostravu a Čadcu. První lokomotivou, která se rozjela z české metropole na Slovensko, se stal stroj 380.003 z Depa kolejových vozidel Praha.
„Zkušební provoz lokomotiv řady 380 souvisí se schvalováním provozu lokomotiv na Slovensku. Je nutnou podmínkou pro úspěšné schválení typu na tratích Železnic Slovenské republiky a byl předepsán Úřadem pro regulaci železniční dopravy, což je slovenská obdoba českého Drážního úřadu,“ vysvětluje Jiří Konečný z Odboru kolejových vozidel Generálního ředitelství ČD.
Momentálně je do zkušebního provozu vybráno šest strojů řady 380. Konkrétně jde o vozidla 001, 003, 004, 006, 011 a 015 s předpokladem ukončení zkušebního provozu k letošnímu 31. říjnu.
Na regionální i nákladní vlaky
„Nyní je nasazena jedna lokomotiva na turnusový denní obrat vlaků 121/122 do Žiliny a zpět a od 11. září došlo k rozšíření provozu o další jeden stroj, které by měly navíc obsloužit expresy 128/129 Hradčany z Prahy do Žiliny a noční rychlíky 440/441 Excelsior. Zároveň vyjednáváme o nasazení lokomotiv řady 380 na regionální vlaky mezi Kúty, Bratislavou a Leopoldovem, aby se v rámci zkušebního provozu najížděly kilometry také na střídavém napájecím systému,“ říká Jiří Konečný. Navíc se 6. srpna zkušebně rozjela „fotbalová“ lokomotiva 380.011, která zatím nebyla předána do majetku Českých drah. V Maďarsku by měla najezdit okolo 15 tisíc kilometrů na nákladních vlacích.
Horská trasa vše prověří
Jiří Nejedlý, jeden z pražských strojvedoucích, kteří jezdí v turnusové skupině obsluhující vlaky 121 a 122, sdělil, že jízda strojem řady 380 na těchto vlacích je jednoznačně příjemnější. Podle něj je hornatá trať ze Vsetína přes Horní Lideč, Lúky pod Makytou a Púchov ideální pro odzkoušení trakčních a adhezních vlastností nové lokomotivy. Stoupání až dvacet promile dá totiž zabrat každé lokomotivě, nejen řady 380. „Navíc musím mít se svými kolegy na paměti, že počínaje Valašským Meziříčím až na česko-slovenskou hranici a dále po celém slovenském území je zákaz rekuperace,“ doplňuje Jiří Nejedlý.
Další články této rubriky
Vytížená trať z Forchheimu do Eggolsheimu je čtyřkolejná
18.12.2024 - Německo udělalo další důležitý krok při modernizaci železniční trati mezi Norimberkem a Bamberkem. Správce infrastruktury nedávno dokončil modernizaci úseku z Forchheimu do Eggolsheimu, který má nově čtyři koleje místo… »
Dvoupodlažní Cityjet ÖBB si odbyl premiéru
11.12.2024 - Rakouský státní dopravce ÖBB představil v St. Pöltenu novou dvoupodlažní jednotku Stadler Kiss. Soupravy, nesoucí obchodní označení Cityjet, mají od roku 2026 zajistit větší kapacitu, komfort a dostupnost v regionální dopravě ve… »
Nový vysokorychlostní dopravce ve Francii koupí 12 jednotek od Alstomu
3.12.2024 - Proxima, nový soukromý dopravce ve Francii, podepsal smlouvu se společností Alstom na dvanáct vysokorychlostních dvoupodlažních jednotek Avelia Horizon. Součástí je poskytování údržby po dobu 15 let v nové hale, kterou si firma… »