Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Lipsko – Erfurt zrychluje. Megaprojekt míří do cílové rovinky

Lipsko – Erfurt zrychluje. Megaprojekt míří do cílové rovinky

9.9.2015 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Už za několik měsíců, přesněji v prosinci letošního roku, bude zahájen komerční provoz na nové vysokorychlostní trati spojující Lipsko a Halle s Erfurtem. Jde o další významný dílek velkého projektu Německá jednota 8 (VDE 8), který má spolu s dalšími projekty v Bavorsku umožnit dosáhnout cestovního času 4 hodiny mezi Berlínem a Mnichovem. DB předpokládá, že tímto zkrácením přiláká další cestující do vlaků, a dosáhne tak čtyřicetiprocentního podílu na trhu osobní dopravy mezi oběma velkoměsty. To by bylo dvakrát více než v roce 2012.

Lipsko – Erfurt zrychluje. Megaprojekt míří do cílové rovinky

Nová vysokorychlostní trať je budována pro smíšený provoz osobní a nákladní dopravy. Rychlovlaky budou moci dosahovat rychlosti až 300 km/h, což dosud nebylo u vysokorychlostních tratí se smíšeným provozem příliš obvyklé. Testovací soupravy tak musely v uplynulých měsících prověřit kvalitu trati při rychlostech až 330 km/h (maximální rychlost + 10 %). Zátěžové zkoušky se pak prováděly dvěma nákladními soupravami najednou, každá vážila tisíc tun. Trať měří 123 kilometrů, z toho 23 kilometrů mezi Lipskem a Gröbers u Halle bylo uvedeno do provozu již před několika lety. Přestože tento úsek není stavebně tak náročný jako poslední etapa projektu VDE 8 mezi Erfurtem a Norimberkem, nachází se zde řada významných umělých staveb.

Přes nivu po šestikilometrovém mostu nedaleko Halle

Na trase se nachází šestice velkých viaduktů o celkové délce přes 13 kilometrů. Rekordmanem je Saale-Elster-Talbrücke, který překonává nivu na soutoku řek Saale a Elster nedaleko Halle. Jeho hlavní rameno má délku 6 465 metrů, maximální výšku nad terénem 21 metrů a umožňuje rychlost 300 km/h. Navíc je na něm umístěna odbočka do města Halle s mostem o délce 2 112 metrů, po kterém se může jezdit rychlostí až 160 km/h.

Na trati se nachází také trojice velkých tunelů. Nejkratší z nich Osterbergtunnel měří „jen“ 2 082 metrů, další dva tunely mají délku velmi podobnou. Bibratunnel měří 6 466 metrů, a nejdelší Finnetunnel má dokonce 6 970 metrů.

Stavba zcela přepíše jízdní řád DB

Otevření úseku projektu VDE 8 mezi Lipskem/Halle a Erfurtem má podstatně změnit jízdní řády v celé oblasti tzv. středního Německa a zasáhne také daleko do všech koutů spolkové republiky. Cesta mezi Lipskem a Erfurtem se má zkrátit o půl hodiny, ze 75 na přibližně 45 minut. Asi o 20 až 30 minut má být rychlejší i spojení Lipska a Frankfurtu nad Mohanem. Cestovní čas mezi oběma městy se tak přiblíží ke třem hodinám.

K ještě větší časové úspoře má dojít z Halle a Drážďan do Erfurtu a Frankfurtu nad Mohanem. Tyto úspory se mají pohybovat přibližně mezi 45 a 60 minutami. Například cesta mezi labskou metropolí Drážďany a Frankfurtem se má zkrátit z 5 a čtvrt hodiny na 4 a čtvrt hodiny.         

Uvedením popisovaného úseku se projekt VDE 8 za více než 10 miliard eur (přes 270 miliard Kč) blíží do finiše. První stavební práce na tomto koridoru začaly už v roce 1991 a dokončen má být v roce 2017 otevřením zbývající vysokorychlostní trati pro rychlost 300 km/h a části modernizované železnice na 230 km/h z Erfurtu do Norimberka. I po roce 2017 se však počítá s dalšími stavbami, které umožní projekt plnohodnotně využívat jak osobní, tak nákladní dopravou.

Německá jednota 8 (VDE8)

Dopravní projekty označované jako Německá jednota (VDE) byly reakcí na sjednocení obou německých států po roce 1989. Tehdy bylo nutné obnovit a dobudovat chybějící spojení mezi starými a novými spolkovými zeměmi. Plán obsahoval 9 železničních, 7 silničních a jeden vodní projekt v hodnotě přibližně 57 miliard tehdejších marek, tedy přibližně 29 miliard současných eur (podle současného kurzu asi 797 miliard Kč). Tyto předpokládané náklady kvůli rostoucím cenám vstupů přirozeně stoupaly a dnes se hovoří o částce přibližně 40 miliard euro (podle současného kurzu asi 1,1 bilionu Kč). Z ní je už prostavěno přes 34 miliard, přestože dva železniční, čtyři silniční a jediný vodní projekt nejsou zatím zcela dokončeny.


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 5

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika