Železničář / Zahraničí / Lipsko – Erfurt zrychluje. Megaprojekt míří do cílové rovinky
Lipsko – Erfurt zrychluje. Megaprojekt míří do cílové rovinky
9.9.2015 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Už za několik měsíců, přesněji v prosinci letošního roku, bude zahájen komerční provoz na nové vysokorychlostní trati spojující Lipsko a Halle s Erfurtem. Jde o další významný dílek velkého projektu Německá jednota 8 (VDE 8), který má spolu s dalšími projekty v Bavorsku umožnit dosáhnout cestovního času 4 hodiny mezi Berlínem a Mnichovem. DB předpokládá, že tímto zkrácením přiláká další cestující do vlaků, a dosáhne tak čtyřicetiprocentního podílu na trhu osobní dopravy mezi oběma velkoměsty. To by bylo dvakrát více než v roce 2012.
Nová vysokorychlostní trať je budována pro smíšený provoz osobní a nákladní dopravy. Rychlovlaky budou moci dosahovat rychlosti až 300 km/h, což dosud nebylo u vysokorychlostních tratí se smíšeným provozem příliš obvyklé. Testovací soupravy tak musely v uplynulých měsících prověřit kvalitu trati při rychlostech až 330 km/h (maximální rychlost + 10 %). Zátěžové zkoušky se pak prováděly dvěma nákladními soupravami najednou, každá vážila tisíc tun. Trať měří 123 kilometrů, z toho 23 kilometrů mezi Lipskem a Gröbers u Halle bylo uvedeno do provozu již před několika lety. Přestože tento úsek není stavebně tak náročný jako poslední etapa projektu VDE 8 mezi Erfurtem a Norimberkem, nachází se zde řada významných umělých staveb.
Přes nivu po šestikilometrovém mostu nedaleko Halle
Na trase se nachází šestice velkých viaduktů o celkové délce přes 13 kilometrů. Rekordmanem je Saale-Elster-Talbrücke, který překonává nivu na soutoku řek Saale a Elster nedaleko Halle. Jeho hlavní rameno má délku 6 465 metrů, maximální výšku nad terénem 21 metrů a umožňuje rychlost 300 km/h. Navíc je na něm umístěna odbočka do města Halle s mostem o délce 2 112 metrů, po kterém se může jezdit rychlostí až 160 km/h.
Na trati se nachází také trojice velkých tunelů. Nejkratší z nich Osterbergtunnel měří „jen“ 2 082 metrů, další dva tunely mají délku velmi podobnou. Bibratunnel měří 6 466 metrů, a nejdelší Finnetunnel má dokonce 6 970 metrů.
Stavba zcela přepíše jízdní řád DB
Otevření úseku projektu VDE 8 mezi Lipskem/Halle a Erfurtem má podstatně změnit jízdní řády v celé oblasti tzv. středního Německa a zasáhne také daleko do všech koutů spolkové republiky. Cesta mezi Lipskem a Erfurtem se má zkrátit o půl hodiny, ze 75 na přibližně 45 minut. Asi o 20 až 30 minut má být rychlejší i spojení Lipska a Frankfurtu nad Mohanem. Cestovní čas mezi oběma městy se tak přiblíží ke třem hodinám.
K ještě větší časové úspoře má dojít z Halle a Drážďan do Erfurtu a Frankfurtu nad Mohanem. Tyto úspory se mají pohybovat přibližně mezi 45 a 60 minutami. Například cesta mezi labskou metropolí Drážďany a Frankfurtem se má zkrátit z 5 a čtvrt hodiny na 4 a čtvrt hodiny.
Uvedením popisovaného úseku se projekt VDE 8 za více než 10 miliard eur (přes 270 miliard Kč) blíží do finiše. První stavební práce na tomto koridoru začaly už v roce 1991 a dokončen má být v roce 2017 otevřením zbývající vysokorychlostní trati pro rychlost 300 km/h a části modernizované železnice na 230 km/h z Erfurtu do Norimberka. I po roce 2017 se však počítá s dalšími stavbami, které umožní projekt plnohodnotně využívat jak osobní, tak nákladní dopravou.
Německá jednota 8 (VDE8)
Dopravní projekty označované jako Německá jednota (VDE) byly reakcí na sjednocení obou německých států po roce 1989. Tehdy bylo nutné obnovit a dobudovat chybějící spojení mezi starými a novými spolkovými zeměmi. Plán obsahoval 9 železničních, 7 silničních a jeden vodní projekt v hodnotě přibližně 57 miliard tehdejších marek, tedy přibližně 29 miliard současných eur (podle současného kurzu asi 797 miliard Kč). Tyto předpokládané náklady kvůli rostoucím cenám vstupů přirozeně stoupaly a dnes se hovoří o částce přibližně 40 miliard euro (podle současného kurzu asi 1,1 bilionu Kč). Z ní je už prostavěno přes 34 miliard, přestože dva železniční, čtyři silniční a jediný vodní projekt nejsou zatím zcela dokončeny.
Další články této rubriky
Nové letiště v Polsku se propojí s VRT
4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »
Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur
30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »
ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily
25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »