Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Jízdní řád 2024 v Evropě: Více vlaků a řada omezení

Jízdní řád 2024 v Evropě: Více vlaků a řada omezení

30.10.2023 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Evropské železnice v roce 2024 čeká další rozšíření nabídky spojů, ale zároveň obrovská výluková činnost, což bude znamenat dočasné prodloužení cestovních časů a také odříkání vlaků. Kromě toho bude pokračovat významná obnova dálkových vlaků a další odklon od klasických vozů k uceleným jednotkám.

Jízdní řád 2024 v Evropě: Více vlaků a řada omezení

Německé železnice DB pokračují v rozšiřování nabídky spojů a zkracování intervalů na páteřních linkách. Podle časopisu Drehscheibe vznikne nová linka ICE v trase Berlín – Severní Porýní-Vestfálsko, což zahrnuje oblast Porúří, údolí řeky Wupper a Kolín nad Rýnem. Znamená to zavedení více přímých vlaků bez nutnosti spojování/rozpojování dvojice jednotek na okraji Porúří. 
Nabídka se rozšíří také mezi Bavorskem a Saskem po staré trati díky prodloužení více vlaků linky IC 61 Karls­ruhe– Stuttgart – Norimberk přes Saalfeld a Jenu do Lipska. Obsluhována je patrovými jednotkami IC 2 s maximální rychlostí 160 km/h. V severo-jižním směru dojde také k dalšímu zrychlení spojení mezi Berlínem a Bavorskem zavedením vlaků Supersprinter. Ty zvládnou cestu mezi spolkovou a bavorskou metropolí s jedinou zastávkou v Norimberku za 3:50 hod. Nejrychlejší vlaky nyní tuto trasu urazí za 3:59 hod. Na lince ICE 15 zahrnující spoje ICE Sprinter mezi Frankfurtem nad Mohanem a Berlínem budou zase vybrané spoje prodlouženy až k Baltskému moři na ostrov Rujána. 
Změny nastanou také v noční dopravě. Ve vybrané dny v týdnu a od jara 2024 denně bude zaveden nový spoj Nightjet Berlín – Paříž a Berlín – Brusel. „Do roku 2030 chceme zdvojnásobit počet zákazníků ve vlacích Nightjet. DB v tom hrají významnou roli, protože mnoho spojů Nightjet začíná a končí v Německu. Nové spojení z Berlína do Paříže a Bruselu a nasazení nové generace souprav Nightjet v Německu jsou známkou toho, že DB a ÖBB věří produktu noční dopravy a budou dál rozšiřovat jeho nabídku,“ uvedla v této souvislosti Sabina Stock, členka představenstva ÖBB Osobní dopravy. Nová noční linka vznikne také mezi Mnichovem a Varšavou a naváže na tradiční noční vlak Chopin Vídeň – Varšava přes Česko a Nightjet mezi Vídní a Berlínem bude přesměrován přes Brno a Prahu místo dosavadního vedení přes polské území.   

Další jednotky ICE 4 a railjety 
Rozšíří se také nabídka mezinárodního spojení o druhý pár vlaků Berlín – Norimberk – Vídeň, který bude začínat a končit až v Hamburku. Doprava mezi Německem a Rakouskem se posílí i na dalších přechodech. Mezi Mnichovem a Salcburkem bude hodinový takt dálkových vlaků a mezi Mnichovem a Innsbruckem dvouhodinový. Zde se rozšíří také počet jízd spojení Berlín– Innsbruck přes Frankfurt a Stuttgart z víkendového na každodenní. Přibude také nový spoj Berlín – Krakov a zhruba o půl hodiny se zrychlí cestování na lince IC 77 Berlín – Amsterdam díky nasazení vícesystémových lokomotiv Siemens Vectron nizozemských železnic na celou trasu. Kratší cestovní časy budou dosaženy mimo jiné zrušením přepřahu lokomotiv na nizozemsko-německé hranici. 
Koncem roku 2024 plánují DB nasadit na tuto linku nové vlaky pod označením ICE-L dodané společností Talgo. Už s novým jízdním řádem se mají objevit nové jednotky ICE 4 na současných mezinárodních spojích EC Dortmund – Frankfurt – Mnichov – Klagenfurt, kde nahradí klasické soupravy. Na linku DB-ÖBB EC z Mnichova přes Innsbruck do Verony a dalších destinací v severní Itálii by se měly od dubna 2024 začít objevovat nové jednotky railjet 2, které nahradí soupravy klasických vozů ÖBB. 

Výluky omezí dopravu 
DB však vedle rozšíření nabídky spojů plánují v roce 2024 také výluky, které dočasně omezí provoz mnoha linek včetně mezinárodních spojení. Nadále totiž bude pokračovat trend úplných uzavírek tratí na dobu několika měsíců, kdy je plánované provedení kompletních sanací v délkách desítek kilometrů. 
Do února 2024 bude pokračovat oprava vysokorychlostní tratě Göttingen – Kassel. V červenci a srpnu je plánované uzavření a sanace vysokorychlostní tratě z Kolína nad Rýnem do Frankfurtu nad Mohanem, v srpnu se uzavře trať podél Rýna mezi Rastattem a Baden-Badenem a od srpna do prosince bude kompletně uzavřena trať Berlín – Hamburk. Tato výluka na půl roku ukončí vlaky z Prahy do Hamburku, Kielu a Flensburku v Berlíně. 
Ovšem největší dopad na provoz bude mít rekonstrukce železnice Riedbahn mezi Frankfurtem a Mannheimem od července do prosince 2024. Riedbahn představuje jednu ze tří hlavních tratí mezi oblastí Mohuč – Frankfurt na severu a Mannheim – Heidelberg na jihu. Využívá ji většina dálkových linek, hlavně vlaky ICE, ale i TGV, na cestě z Frankfurtu do Bádenska-Würtemberska. Kvůli tomu se řada spojů zkrátí nebo přesměruje na jiné tratě, které jsou ale už nyní také přetížené osobní a nákladní dopravou. Kromě linek ICE/IC se omezení dotknou spojů TGV z Paříže a Marseille, které budou ukončeny v Mannheimu a Heidelbergu. Vlaky ICE z Německa do Švýcarska pak zase kvůli problémům s přesností a spolehlivostí budou ve většině případů ukončeny v Basileji a nezamíří do obvyklých cílových stanic ve Švýcarsku. 

Ve Švýcarsku delší cestovní časy 
I ve Švýcarsku a v Itálii plánují řadu výluk, což se promítne do nabídky spojení a cestovních časů. V Curychu bude kvůli sanaci nádraží, tratě a mostů uzavřena po celý rok 2024 trať mezi hlavním nádražím a Wipkingenem. Kvůli tomu dojde v uvedeném úseku ke zrušení spojů S-Bahn a přesměrování cestujících na městskou dopravu (tramvaje, autobusy). Zároveň dochází k přesměrování vlaků několika dálkových linek IC/IR na jiné tratě, prodloužení cestovních časů a zrušení přímých průjezdných spojů přes curyšské hlavní nádraží. Například linka IC 5 Lausanne – Curych– St.Gallen bude rozdělena na dvě části Lausanne – Curych a Curych – St. Gallen a cestující budou muset přestoupit. Podobné to bude u cestujících z Lucernu na letiště Curych a do Churu. 
Zruší se i část vlaků mezi Ženevou a Basilejí ve Švýcarsku a Milánem v Itálii, které využívají trať přes simplonský tunel. Důvodem je modernizace tratě Domodossola – Milano na tzv. „čtyřmetrový koridor“ (boční výška průjezdného profilu umožňující dopravu např. silničních návěsů) a zajištění dostatečné kapacity pro nákladní vlaky mezi Švýcarskem a Itálií. Od června do září bude část tratě v Itálii zcela uzavřená a vlaky EC nahrazeny mezi Domodossolou a Milánem autobusy. 
Rekonstrukce tratě ve Francii severně od Dijonu pak omezí od srpna do prosince počet vlaků TGV mezi Lausanne, Curychem a Paříží. Výluková činnost a zvýšení přesnosti vlaků v západním Švýcarsku prodlouží cestovní časy na mnoha linkách v této oblasti i v roce 2025. Do roku 2030 plánují SBB investovat do obnovy a rozvoje železniční sítě ve frankofonních kantonech na západě Švýcarska zhruba 6 miliard franků. Proto se prodlouží cestovní časy mezi Lausanne a Ženevou o 4 minuty, mezi Lausanne a Bernem o 3 minuty a mezi Lausanne a Bielem o 8 minut. 
Navzdory omezením bude i ve Švýcarsku pokračovat rozšiřování nabídky a zkracování intervalů na frekventovaných linkách. Od prosince 2023 se má zkrátit interval vlaků skrz Gotthard-Basistunnel po celý den na půl hodiny. Více spojů pojede na trase Basilej– Bern – Brig a rozšíří se nabídka víkendových výletních vlaků Ženeva – Curych – Chur. Zároveň se zvýší kapacita na mnoha linkách díky nasazení nových patrových vlaků. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika