Železničář / Zahraničí / Jízdenka za 49 eur odstartuje v květnu
Jízdenka za 49 eur odstartuje v květnu
28.3.2023 – autor: PETR SLONEK
Nástupce superlevné devítieurové jízdenky v Německu by měl začít platit od května. Zavedení nové cenově dostupné neomezené jízdenky na městskou a regionální veřejnou dopravu odsouhlasili na konci ledna na jednání pracovní skupiny zástupci federální a zemské vlády. Stát bude 49 eur na měsíc a v předprodejích by se lístky prvně měly objevit 3. dubna. Vše ale ještě musí schválit Spolková rada a Německý spolkový sněm.
Devítieurovou jízdenku zavedli Němci premiérově loni v červnu. Tehdy bylo možné neomezeně využívat městskou a regionální veřejnou dopravu za pouhých 9 euro, tedy asi 225 korun na měsíc. Experiment se setkal s obrovskou odezvou cestujících, kteří vzali vlaky útokem. Platila do konce srpna a prodalo se jí přes 50 milionů kusů. Proto se ihned začalo mluvit o novém cenově dostupném lístku.
Tím se stane nová jízdenka na 49 eur na měsíc. Původně měla začít platit už od ledna, což se ale nakonec nestihlo. „Deutschlandticket bude zaveden 1. května,“ oznámil po jednání pracovní skupiny ministr životního prostředí a zároveň předseda Konference ministrů dopravy Oliver Krischer. „To, co si mnozí přejí, se stane skutečností,“ dodal. Podle německého ministra financí Christiana Lindnera jde o jednu z největších tarifních reforem veřejné dopravy v historii Německa, cestující totiž nebudou muset řešit, jaká varianta se jim vyplatí.
I na dálkové spoje
Princip Deutschlandticket za 49 eur bude podobný jako u 9eurové jízdenky z loňského léta. Vláda schválila návrh zákona spolkového ministra dopravy Volkera Wissinga, což znamená, že lístek bude platit na všechny prostředky hromadné dopravy, a to včetně dálkových vlaků a autobusů. „Za necelý rok jsme spustili něco, co zásadně zmodernizuje veřejnou dopravu. Je to skutečný pokrok pro naši zemi,“ řekl Wissing.
Plánovalo se, že nový Deutschlandticket začne platit už od nového roku. Jednání ale postupně nabírala zpoždění, a to kvůli sporům ohledně financování tohoto ekonomicky náročného projektu. Dlouho nebylo jasné, kdo a jakou částkou na něj přispěje. Nakonec se však dohodlo, že o náklady se podělí spolková vláda s jednotlivými spolkovými zeměmi. Některé z nich navíc připravují pro vybrané skupiny sociálně slabších osob cenově ještě výhodnější jízdenky.
Poslední komplikací je chybějící souhlas Evropské komise. Ta musí vydat závazné stanovisko, zda se ze strany státu nejedná o nepovolenou státní podporu. Spolková vláda je proto v současné době s komisí ve stálém kontaktu.
Digitální, či papírová?
Není také zatím jasné, zda budou jízdenky v papírové, nebo v digitální podobě. Pro řadu zejména starších lidí jsou chytré telefony ještě složité, případně je ani nemají, a proto se o konkrétní formě diskutuje. Spolkový ministr dopravy Wissing prosazuje výhradně digitální jízdenku, například v podobě QR kódu v aplikaci nebo čipovou kartu, na které jsou data uložena digitálně. Naopak některé země by chtěly nabízet i papírové jízdenky. Kromě toho zdaleka ne všechny dopravní svazy mohou digitální varianty nákupu nabídnout. Německé sdružení dopravních podniků VDV a spolkové země proto požadovaly povolení papírových jízdenek alespoň jako dočasné řešení. Uvažuje se rovněž o tom, že jízdenky budou díky možným daňovým odpočtům pořizovat také zaměstnavatelé pro své zaměstnance.
Další články této rubriky
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »