Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Jízdenka za 49 eur odstartuje v květnu

Jízdenka za 49 eur odstartuje v květnu

28.3.2023 – autor: PETR SLONEK

Nástupce superlevné devítieurové jízdenky v Německu by měl začít platit od května. Zavedení nové cenově dostupné neomezené jízdenky na městskou a regionální veřejnou dopravu odsouhlasili na konci ledna na jednání pracovní skupiny zástupci federální a zemské vlády. Stát bude 49 eur na měsíc a v předprodejích by se lístky prvně měly objevit 3. dubna. Vše ale ještě musí schválit Spolková rada a Německý spolkový sněm.

Jízdenka za 49 eur odstartuje v květnu

Devítieurovou jízdenku zavedli Němci premiérově loni v červnu. Tehdy bylo možné neomezeně využívat městskou a regionální veřejnou dopravu za pouhých 9 euro, tedy asi 225 korun na měsíc. Experiment se setkal s obrovskou odezvou cestujících, kteří vzali vlaky útokem. Platila do konce srpna a prodalo se jí přes 50 milionů kusů. Proto se ihned začalo mluvit o novém cenově dostupném lístku. 
Tím se stane nová jízdenka na 49 eur na měsíc. Původně měla začít platit už od ledna, což se ale nakonec nestihlo. „Deutschlandticket bude zaveden 1. května,“ oznámil po jednání pracovní skupiny ministr životního prostředí a zároveň předseda Konference ministrů dopravy Oliver Krischer. „To, co si mnozí přejí, se stane skutečností,“ dodal. Podle německého ministra financí Christiana Lindnera jde o jednu z největších tarifních reforem veřejné dopravy v historii Německa, cestující totiž nebudou muset řešit, jaká varianta se jim vyplatí.

I na dálkové spoje
Princip Deutschlandticket za 49 eur bude podobný jako u 9eurové jízdenky z loňského léta. Vláda schválila návrh zákona spolkového ministra dopravy Volkera Wissinga, což znamená, že lístek bude platit na všechny prostředky hromadné dopravy, a to včetně dálkových vlaků a autobusů. „Za necelý rok jsme spustili něco, co zásadně zmodernizuje veřejnou dopravu. Je to skutečný pokrok pro naši zemi,“ řekl Wissing. 
Plánovalo se, že nový Deutschlandticket začne platit už od nového roku. Jednání ale postupně nabírala zpoždění, a to kvůli sporům ohledně financování tohoto ekonomicky náročného projektu. Dlouho nebylo jasné, kdo a jakou částkou na něj přispěje. Nakonec se však dohodlo, že o náklady se podělí spolková vláda s jednotlivými spolkovými zeměmi. Některé z nich navíc připravují pro vybrané skupiny sociálně slabších osob cenově ještě výhodnější jízdenky.
Poslední komplikací je chybějící souhlas Evropské komise. Ta musí vydat závazné stanovisko, zda se ze strany státu nejedná o nepovolenou státní podporu. Spolková vláda je proto v současné době s komisí ve stálém kontaktu.  

Digitální, či papírová?
Není také zatím jasné, zda budou jízdenky v papírové, nebo v digitální podobě. Pro řadu zejména starších lidí jsou chytré telefony ještě složité, případně je ani nemají, a proto se o konkrétní formě diskutuje. Spolkový ministr dopravy Wissing prosazuje výhradně digitální jízdenku, například v podobě QR kódu v aplikaci nebo čipovou kartu, na které jsou data uložena digitálně. Naopak některé země by chtěly nabízet i papírové jízdenky. Kromě toho zdaleka ne všechny dopravní svazy mohou digitální varianty nákupu nabídnout. Německé sdružení dopravních podniků VDV a spolkové země proto požadovaly povolení papírových jízdenek alespoň jako dočasné řešení. Uvažuje se rovněž o tom, že jízdenky budou díky možným daňovým odpočtům pořizovat také zaměstnavatelé pro své zaměstnance.
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Italské rychlovlaky Frecciarossa propojí Řím s Mnichovem Italské rychlovlaky Frecciarossa propojí Řím s Mnichovem

28.2.2024 - Italské vysokorychlostní jednotky Frecciarossa budou od roku 2026 zajišťovat pravidelné přímé denní spojení mezi Římem a Mnichovem. Stane se tak díky dohodě mezi společností Trenitalia a jejich partnerem, německým dopravcem DB. »

V Chotěbuzi vznikla hala pro údržbu ICEV Chotěbuzi vznikla hala pro údržbu ICE

26.2.2024 - V lužické Chotěbuzi začalo fungovat nejmodernější zařízení pro údržbu vysokorychlostních jednotek v Evropě. Německý dopravce Deutsche Bahn počátkem ledna oficiálně uvedl do provozu novou, 450 metrů dlouhou halu, v níž se bude v… »

Poláci si pořídí 63 elektrických lokomotiv Griffin Poláci si pořídí 63 elektrických lokomotiv Griffin

25.2.2024 - Dopravce PKP Intercity podepsal smlouvu se společností Newag na nákup 63 elektrických vícesystémových lokomotiv s opcí na dalších 32. Součástí je také poskytování kompletního servisu po dobu pěti let. Je to poprvé, kdy dopravce i… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika