Železničář / Zahraničí / Jízda mezi Drážďany a Prahou zrychlí o polovinu
Jízda mezi Drážďany a Prahou zrychlí o polovinu
29.4.2020 – autor: JOSEF HOLEK
Výstavba vysokorychlostního spojení mezi Prahou a Drážďany má za sebou další milník. Zástupci České republiky a Německa podepsali Prohlášení o spolupráci a podpoře plánování železniční novostavby. Strany i nadále počítají s tím, že pro zajištění všech činností v rámci plánování budou státní rozpočty disponovat potřebným obnosem peněz. V budoucnu by cesta měla trvat zhruba jednu hodinu, z Berlína o hodinu a půl déle.
Jako výrazný krok k posílení železniční sítě v Evropě je hodnocen podpis Prohlášení o spolupráci a podpoře plánování železniční novostavby, chcete-li vysokorychlostní trati mezi Prahou a Drážďany. Za ČR ji s německými partnery v saské metropoli podepisovali ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček spolu s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou. Dalšími signatáři dokumentu byli zástupci Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, DeutscheBahn (DB) a Svobodného státu Sasko.
„Věřím, že nastolený trend komunikace posune projekt směrem k úspěšným povolovacím procesům a k vlastní realizaci. Vize zkrácení cestovní doby mezi Prahou a Drážďany na 60 minut v kontextu přesunu nákladních vlaků z exponovaného údolí Labe je natolik významnou výzvou pro oba státy, že by bylo velkou chybou ji nevyužít,“ uvedl Havlíček. „Rychlé spojení nabídne nové příležitosti pro spolupráci v oblasti obchodu, vědy a kultury a podpoří mobilitu šetrnou k životnímu prostředí,“ doplnil Ronald Pofalla, člen představenstva DB zodpovědný za infrastrukturu. Díky úsilí obou států by měla cesta z Prahy do Drážďan v budoucnu trvat jednu hodinu, do Berlína ještě o hodinu a půl déle.
Finance do rozpočtů
Zástupci se shodli na pokračování dosavadních dohod a úzké spolupráci v průběhu dalšího plánování trati s intenzivním zapojením Evropského seskupení pro územní spolupráci (ESÚS). Všechny strany i nadále počítají s tím, že pro zajištění všech činností v rámci plánování budou státní rozpočty disponovat požadovanými finančními prostředky. Letos navíczačala jednání o státní smlouvě meziSRN a ČR, která řeší výstavbu plánovaného přeshraničního tunelu pod Krušnými horami. Při stavbě by si měli zástupci manažerů infrastruktury vyměňovat zkušenosti s výstavbou, instalací technologií a následným provozem.
Další výrazným krokem bude uzavření mezistátní smlouvy, jejíž vypracování a ratifikace se v obou zemích předpokládá v horizontu čtyř let. Její přijetí je nezbytné pro následující fáze projektu – získání stavebního povolení, výstavbu a samotný provoz. „Všichni účastníci jsou si vědomi toho, že se v případě nové vysokorychlostní trati jedná o velmi důležitý projekt infrastruktury,“ zmínil Jiří Svoboda.
Vyberou stavbaře
Nová rychlá železniční trať vytváří předpoklady pro posílení evropské osobní a nákladní dopravy po železnici. Jádrem projektu je nová trať mezi Heidenauv Sasku a Ústím nad Labem s využitím tunelu dlouhého nejméně 25 kilometrů. Tento projekt se v současné době v Sasku plánuje, přičemž z hlediska dopadu na člověka a přírodu je hodnoceno sedm koridorů včetně tří tzv. „variant úplných tunelů“. Německo-český projektový tým zároveň připravuje další kroky v oblasti plánování a v příštích týdnech nabídne v rámci výběrového řízení první zakázky na plánování Krušnohorského tunelu.
Další články této rubriky
Nové letiště v Polsku se propojí s VRT
4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »
Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur
30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »
ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily
25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »