Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Jízda mezi Drážďany a Prahou zrychlí o polovinu

Jízda mezi Drážďany a Prahou zrychlí o polovinu

29.4.2020 – autor: JOSEF HOLEK

Výstavba vysokorychlostního spojení mezi Prahou a Drážďany má za sebou další milník. Zástupci České republiky a Německa podepsali Prohlášení o spolupráci a podpoře plánování železniční novostavby. Strany i nadále počítají s tím, že pro zajištění všech činností v rámci plánování budou státní rozpočty disponovat potřebným obnosem peněz. V budoucnu by cesta měla trvat zhruba jednu hodinu, z Berlína o hodinu a půl déle.

Jízda mezi Drážďany a Prahou zrychlí o polovinu

Jako výrazný krok k posílení železniční sítě v Evropě je hodnocen podpis Prohlášení o spolupráci a podpoře plánování železniční novostavby, chcete-li vysokorychlostní trati mezi Prahou a Drážďany. Za ČR ji s německými partnery v saské metropoli podepisovali ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček spolu s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou. Dalšími signatáři dokumentu byli zástupci Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, DeutscheBahn (DB) a Svobodného státu Sasko.

„Věřím, že nastolený trend komunikace posune projekt směrem k úspěšným povolovacím procesům a k vlastní realizaci. Vize zkrácení cestovní doby mezi Prahou a Drážďany na 60 minut v kontextu přesunu nákladních vlaků z exponovaného údolí Labe je natolik významnou výzvou pro oba státy, že by bylo velkou chybou ji nevyužít,“ uvedl Havlíček. „Rychlé spojení nabídne nové příležitosti pro spolupráci v oblasti obchodu, vědy a kultury a podpoří mobilitu šetrnou k životnímu prostředí,“ doplnil Ronald Pofalla, člen představenstva DB zodpovědný za infrastrukturu. Díky úsilí obou států by měla cesta z Prahy do Drážďan v budoucnu trvat jednu hodinu, do Berlína ještě o hodinu a půl déle.

Finance do rozpočtů

Zástupci se shodli na pokračování dosavadních dohod a úzké spolupráci v průběhu dalšího plánování trati s intenzivním zapojením Evropského seskupení pro územní spolupráci (ESÚS). Všechny strany i nadále počítají s tím, že pro zajištění všech činností v rámci plánování budou státní rozpočty disponovat požadovanými finančními prostředky. Letos navíczačala jednání o státní smlouvě meziSRN a ČR, která řeší výstavbu plánovaného přeshraničního tunelu pod Krušnými horami. Při stavbě by si měli zástupci manažerů infrastruktury vyměňovat zkušenosti s výstavbou, instalací technologií a následným provozem.

Další výrazným krokem bude uzavření mezistátní smlouvy, jejíž vypracování a ratifikace se v obou zemích předpokládá v horizontu čtyř let. Její přijetí je nezbytné pro následující fáze projektu – získání stavebního povolení, výstavbu a samotný provoz. „Všichni účastníci jsou si vědomi toho, že se v případě nové vysokorychlostní trati jedná o velmi důležitý projekt infrastruktury,“ zmínil Jiří Svoboda.

Vyberou stavbaře

Nová rychlá železniční trať vytváří předpoklady pro posílení evropské osobní a nákladní dopravy po železnici. Jádrem projektu je nová trať mezi Heidenauv Sasku a Ústím nad Labem s využitím tunelu dlouhého nejméně 25 kilometrů. Tento projekt se v současné době v Sasku plánuje, přičemž z hlediska dopadu na člověka a přírodu je hodnoceno sedm koridorů včetně tří tzv. „variant úplných tunelů“. Německo-český projektový tým zároveň připravuje další kroky v oblasti plánování a v příštích týdnech nabídne v rámci výběrového řízení první zakázky na plánování Krušnohorského tunelu.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 4.8

Další články této rubriky

Práce na tunelu Semmering jsou v poloviněPráce na tunelu Semmering jsou v polovině

1.7.2020 - Správce rakouské infrastruktury ÖBB-Infrastruktur ohlásil, že ražba úpatního tunelu u průsmyku Semmering je ve své polovině a staveniště jsou po ústupu pandemie koronaviru znovu otevřená. Budování sedmadvacet kilometrů dlouhého… »

Tunelem Ceneri projela souprava ICE-S rychlostí 275 km/hTunelem Ceneri projela souprava ICE-S rychlostí 275 km/h

30.6.2020 - Švýcarský železniční tunel Ceneri má za sebou další významné milníky. Kromě toho, že tamní Dopravní úřad povolil zkušební provoz, jím poprvé projela i souprava ICE-S německé společnosti Deutsche Bahn (DB) rychlostí 275 km/h.… »

Rozvoj S-Bahnu podpoří miliardové investiceRozvoj S-Bahnu podpoří miliardové investice

26.5.2020 - Německo má jeden z nejrozsáhlejších evropských systémů městské a příměstské železnice. V němčině je označovaná jako S-Bahn a ve francouzštině jako R.E.R. Pětice nejvýkonnějších provozů v Německu obsluhuje aglomerace s… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika