Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Jednotky Twindexx Swiss Express vyrazily do zkoušek

Jednotky Twindexx Swiss Express vyrazily do zkoušek

25.11.2015 – autor: STANISLAV HÁJEK

Jeden z předních výrobců kolejových vozidel, společnost Bombardier, letos v červnu představil Švýcarským spolkovým drahám (SBB) v závodě Villeneuve SBB novou patrovou jednotku pro dálkovou dopravu. Pojmenovala ji Twindexx Swiss Express, dopravce novinku ale označuje řadou RABe 502. Její maximální rychlost činí 200 km/h a určena je pro napětí 15 kV/16,7 Hz.

Jednotky Twindexx Swiss Express vyrazily do zkoušek

Poprvé se tak ve Švýcarsku ukázala osmidílná jednotka (délka 200,6 m) s kompletně vybaveným interiérem. Vlak má 625 míst k sezení, z toho 178 v první třídě. Kdo ji chtěl vidět v akci, musel být zklamán. Očekáváná jízda se neuskutečnila a zájemci se mohli pouze podívat na film z nočních zkoušek na ŽZO ve Velimi. 

Vytápí se podlahou a stěnami

Od prosince 2014 do letošního května se uskutečnily zkoušky dvou předsériových kusů. Vlak, který se představil ve Villeneuve, neměl pouze jídelní vůz. Vytápí se prostřednictvím podlahy a stěn. Jednotka je plně klimatizovaná, osvětlení tvoří LED svítidla. Stanoviště strojvedoucího vykazuje ergonomická zlepšení, zejména z hlediska viditelnosti. Dojem ale kazí přístup do horního patra koncových vozů, jenž je chybně veden po úzkém schodišti. Rovněž chůze přes ostatní schodiště do pater není zrovna ideální a proti prvnímu představení modelu v roce 2011 se nijak nezlepšil. Zvláště ve 2. třídě se cestující se zavazadly jen těžko budou vyhýbat. Jednotka je však průchozí i v horním podlaží bez nutnosti sestupovat. Je také vybavena velkými policemi pro ukládání zavazadel, kde však hrozí, že sedící cestující mohou při ukládání zavazadla přijít k újmě. A tak již na předváděcí akci se uzavíraly sázky, kdy SBB tato sedadla vyjmou. Ve vlaku nechybí oddíl pro rodiny, ukládání kol či lyží. A je samozřejmě vybaven wi-fi, průmyslovými kamerami i elektronickým systémem pro informování zákazníků.

Sériová výroba začne letos

Hrubá výroba hliníkových skříní, konečná montáž koncových vozů a vnitřní montáž jídelních vozů se uskuteční ve německém Görlitz, vnitřní zařízení se dodá v závodě ve Villeneuve. Se sériovou výrobou by se mělo začít ještě během podzimu. Vlak je vybaven systémem WAKO, který vyrovnává pohyby vozové skříně a umožňuje rychlé projíždění oblouků, což rychlost v obloucích zvyšuje až o 15 procent. V prázdném stavu váží 453 tun, obsazená pak 539 tun.

Na testech v klimatické komoře

Od počátku letošního až do konce příštího roku se zkouší jednotky a jednotlivé vozy v klimatické komoře ve Vídni. Po testech na ŽZO ve Velimi, které ale ovlivnily problémy se softwarem, začnou na podzim první zkušební jízdy na železniční síti SBB.

Bombardier chce všech 59 vlaků dodat do konce roku 2019 s tím, že další tři vlaky dodá v 1. čtvrtletí roku 2020. Opce je na dalších 100 jednotek. Jednotky mají v současnosti přibližně tříletý skluz v dodávkách, původně měly být dodávány již od roku 2012. Do provozu měly být nasazeny se změnou jízdního řádu v roce 2017. Do té doby musí projít u SBB školením 1 500 strojvedoucích, 2 000 členů vlakového doprovodu, 270 zaměstnanců údržby a 260 členů zásahových složek.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4

Další články této rubriky

Bernina Express už jezdí i z Landquartu Bernina Express už jezdí i z Landquartu

16.7.2019 - Bernina Express Rhétských drah nově zajíždí přes Davos a Klosters i do Landquartu. První vlak, který doplnil obvyklý spoj do města Tirano, vyjel na začátku května. Trasa z Landquartu až do Itálie je o celých 45 kilometrů delší.… »

Do Mukačeva po normálním rozchoduDo Mukačeva po normálním rozchodu

25.6.2019 - Slovenský národní dopravce ZSSK od červnové změny jízdního řádu nasazuje na základě objednávky ministerstva dopravy dva páry regionálních rychlíků denně mezi východoslovenskými Košicemi a ukrajinským Mukačevem. Pojede se bez… »

Rakousko investuje do infrastrukturyRakousko investuje do infrastruktury

29.5.2019 - Rok 2026 bude pro rakouské železnice přelomový. Cestu z Vídně do Klagenfurtu zvládnou vlaky místo čtyři za pouhé dvě a třičtvrtě hodiny a ze Štýrského Hradce pak jen za 45 minut, což je velký rozdíl proti nejrychlejšímu… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika