Zahraničí / Jednotky Avril překonaly rychlost 360 km/h
Jednotky Avril překonaly rychlost 360 km/h
2.8.2021 – autor: JOSEF HOLEK Foto: TALGO
Elektrické jednotky Avril od společnosti Talgo při homologačních zkouškách překročily rychlost 360 km/h. Milníku dosáhly mezi španělskými městy Venta de Baños a Burgos. Vlaky chce třicet let využívat dopravce Renfe na mezinárodních spojích mezi Španělskem a Francií. Objednal jich třicet.

Španělský producent vysokorychlostních vlaků Talgo nedávno otestoval svou jednotku Avril pro rychlost 360 km/h. Šlo o součást homologačních testů, nejvyšší rychlosti vlak dosáhl na novém úseku nezkolaudované vysokorychlostní trati mezi Madridem a Burgosem, v úseku Venta de Baños – Burgos. Zkoušek se zúčastnili jen strojvedoucí a technici Talga. Zbrusu novou trať letos čeká otevření, vlaky Avril si nejen pro provoz mezi Španělskem a Francií objednal španělský dopravce Renfe. Jedná se o dvanáctivozové soupravy s délkou 200 metrů. Než však budou rychlovlaky schváleny, musí „nalétat“ 30 tisíc kilometrů.
Zvládne dva rozchody
Výhodou jednotek Avril je možnost provozu na dvou rozchodech, které ve Španělsku existují. Konvenční tratě jsou v této části Evropy stavěny se širokým rozchodem o 1 668 mm, vysokorychlostní tratě mají naopak standardní šířku 1 435 mm. Soupravám technici při výrobě namontovali podvozky vybavené technologií, které umožňují rychlé přestavění. Je tak možné propojit Madrid nejen s Francií, ale i s dalšími oblastmi na severu země, jako je Asturie, Baskicko či Galicie. Španělsko totiž masivní přechod z iberského na většinový evropský rozchod neplánuje. „Zkoušky posloužily k zavedení a ověření této revoluční koncepce u vlaků, které jsou schopné překročit rychlost 300 km/h. Všechny prvky souprav od trakčních přes signalizační až po zabezpečovací předvedly dobrý výkon,“ uvedla mluvčí Talga Aída Prados s tím, že jednotky jsou v tuto chvíli nejlehčí na trhu. Spotřeba elektřiny by měla být oproti konkurentům až o 30 % nižší.
Renfe si u výrobce Talgo objednal třicet jednotek proto vnitrostátní i mezinárodní provoz. Objevit by se tedy měly i na vysokorychlostních tratích sousední Francie. Proto také musí být schváleny pro rychlost 360 km/h. „Spolu s tímto testováním se odehrává i homologace vlaku na francouzském území. Práce jsou zaměřeny na ověření funkčnosti palubních, řídicích systémů,“ potvrdila Prados. Na oběhy do Francie by mělo být nasazeno deset jednotek.
Další články této rubriky
Výrobci vozidel bojují s termíny dodávek
26.4.2025 - Už několik let se objevují zprávy o zpožďujících se dodávkách nových vozidel. V různé míře jsou postiženi téměř všichni velcí evropští výrobci, každý bojuje s potížemi alespoň u jedné zakázky. Jednou z příčin jsou… »
Škoda udělá generální opravu vlaků NIM Express pro DB Regio
17.4.2025 - Německý regionální železniční dopravce DB Regio si u společnosti Škoda Group objednal generální opravu až šesti dvoupodlažních vlaků NIM Express, které jezdí na frekventované vysokorychlostní trase mezi Norimberkem a Mnichovem.… »
ÖBB hlásí rekordní počet cestujících
8.4.2025 - Rakouské státní dráhy ÖBB zaznamenaly v loňském roce absolutní rekord v počtu přepravených cestujících ve svých vlacích. Dopravce v roce 2024 přepravil dohromady 511 milionů lidí, zatímco o rok dříve to bylo 494 milionů… »