Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Jaké novinky přinese letošní rok německé železnici?

Jaké novinky přinese letošní rok německé železnici?

11.4.2013 – autor: STANISLAV HÁJEK

Dokončení dodávek nových lokomotiv Gravita, možný start vysokorychlostních jednotek řady 407 a vícemotorových lokomotiv a také pravděpodobné zahájení provozu příměstské rychlodráhy S-Bahn v lipské aglomeraci ve středním Německu. To jsou jen některé názvy novinových titulků, které se měly letos objevit ve spojitosti s železniční dopravou v Německu.

Jaké novinky přinese letošní rok německé železnici?

Naši němečtí sousedé se mohou těšit na řadu železničních novinek, které na ně během příštích měsíců čekají. Je ovšem pravda, že některé projekty se opozdily, takže část připravovaných ovací a oficiálních projevů měla už zaznít loni. Například nové elektrické vysokorychlostní jednotky ICE řady 407 od firmy Siemens mají zpoždění asi rok. 

Nastupují nová vozidla

Větší štěstí mají Deutsche Bahn s dodávkou posunovacích lokomotiv typu Gravita. Ta má podle plánu proběhnout letos a snad se i stihne. Postupně jsou schvalovány do provozu i elektrické jednotky řa­dy 442 Bombardier Talent 2, přezdívané Křeček. To znamená, že tato vozidla, natřená v stříbro-šedém nátěru, budou postupně nasazována do provozu příměstské rychlodráhy S-Bahn ve středním Německu, konkrétně v Lipsku a okolí. Deutsche Bahn očekávají v roce 2013 i dodávky nových jednotek řady 430 od firmy Bombardier. Jsou určené pro službu na městských rychlodráhách S-Bahn ve Frankfurtu nad Mohanem a Stuttgartu, kde nahradí jednotky řady 420.

S napětím se očekává premiéra vícemotorové lokomotivy řady 245 typu Bombardier TRAXX DE Multi Engine, která by se měla postupně objevit v oblasti Mühldorfu, Frankfurtu nad Mohanem a Kemptenu. Zde bude tato lokomotivní řada konkurovat klasické motorové lokomotivě řady 218. A navíc se nechme překvapit vývojem v oblasti elektrických lokomotiv řad 103, 110, 139/140, 180 a 181. 

Elektrifikace a opravy tratí

Do konce roku proběhne elektrifikace na trati Reichenbach – Hof. V červnu je navíc očekáváno zahájení elektrického provozu na soukromé železnici Münstertalbahn v oblasti Schwarzwaldu, na které budou provoz zajišťovat jednotky Talent od firmy Bombardier. V závěru letošního roku se očekává také dokončení tunelu „Leipzig-City“, který prochází pod centrem saské metropole a jehož dokončení podmiňuje zahájení provozu S-Bahnu ve středním Německu. Tunel měl však být dokončen již v roce 2006!

V závěru roku 2013 se plánuje zahájení provozu rychlovlaků ICE na trati Bitterfeld – Halle/Saale, která byla kvůli kompletní rekonstrukci před nějakým časem uzavřena. Mimo jiné zde došlo k výměně ocelových pražců, které byly jen několik let staré. Rovněž by koncem letošního roku mělo dojít k vylepšení železničního spojení mezi Německem a Českem na trati Selb – Aš, kde snad začne pravidelná osobní doprava. 

Rozdělování trhu

V oblasti rozdělení dopravního trhu se zásadní změny nečekají. Nicméně re­gio­nální dopravu na bavorské trati Mnichov – Rosenheim převezme od Deutsche Bahn společnost Veolia, která tu nasadí elektrické jednotky Flirt od firmy Stadler. Letošek ale bude trochu „dobrodružný“ při dokončování výběrových řízení, tedy budoucího rozdělování trhu regionální dopravy. Letos se má například rozhodnout o novém dopravci na trati Westerland (Sylt) – Hamburk nebo na síti tratí v oblasti kolem Dortmundu (Sauerlandnetz), kde se jedná o zhruba 10 milionů vlakokilometrů ročně.

V německé dálkové dopravě se v roce 2013 projeví liberalizace. Loni byl totiž zrušen zákon z roku 1930, který zakazoval konkurenci dálkových autobusů z důvodu priority železniční dopravy. Na tratích, kde jezdí rychlovlaky ICE, má však autobus jen malou šanci. Expanze autobusových dálkových linek se tedy očekává na linkách mezi městy, kam vlaky ICE nezajíždějí.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Bernina Express už jezdí i z Landquartu Bernina Express už jezdí i z Landquartu

16.7.2019 - Bernina Express Rhétských drah nově zajíždí přes Davos a Klosters i do Landquartu. První vlak, který doplnil obvyklý spoj do města Tirano, vyjel na začátku května. Trasa z Landquartu až do Itálie je o celých 45 kilometrů delší.… »

Do Mukačeva po normálním rozchoduDo Mukačeva po normálním rozchodu

25.6.2019 - Slovenský národní dopravce ZSSK od červnové změny jízdního řádu nasazuje na základě objednávky ministerstva dopravy dva páry regionálních rychlíků denně mezi východoslovenskými Košicemi a ukrajinským Mukačevem. Pojede se bez… »

Rakousko investuje do infrastrukturyRakousko investuje do infrastruktury

29.5.2019 - Rok 2026 bude pro rakouské železnice přelomový. Cestu z Vídně do Klagenfurtu zvládnou vlaky místo čtyři za pouhé dvě a třičtvrtě hodiny a ze Štýrského Hradce pak jen za 45 minut, což je velký rozdíl proti nejrychlejšímu… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika