Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Italské Albatrosy neuspěly. Z Beneluxu je definitivně vracejí výrobci

Italské Albatrosy neuspěly. Z Beneluxu je definitivně vracejí výrobci

13.2.2014 – autor: STANISLAV HÁJEK podle EisenBahn-Revue č. 12/2013

Rychlé a komfortní spojení mezi Nizozemskem a Belgií mělo být spjato s jednotkami V 250 Albatros od italského výrobce AnsaldoBreda. Nizozemským železnicím (NS) a Belgickým státním drahám (SNCB) ale došla trpělivost a nespolehlivé nové soupravy vrátily výrobci. Mezi Amsterodamem, Rotterdamem, Antverpami a Bruselem proto budou nasazeny soupravy Benelux-plus a současně i vysokorychlostní vlaky Thalys. Kauza Albatros asi skončí u soudu.

Italské Albatrosy neuspěly. Z Beneluxu je definitivně vracejí výrobci

Technické problémy Albatrosů se projevily minulou zimu. Jednotky musely být brzy po nasazení staženy z provozu. Ukázalo se, že nahromaděním sněhu došlo dokonce k odpadnutí části kapotáže vozidlové skříně. Nespolehlivé jednotky byly ke všemu dodány se zpožděním. Výrobce ale tvrdí, že Albatrosy vyžadovaly jen „drobné dílčí úpravy“, aby mohly být provozovány i v zimních podmínkách, a že je ochoten tyto úpravy nad rámec smlouvy i realizovat.

Nizozemské železnice ale 30. srpna 2013 zrušily svou objednávku s tím, že plán obnovy není proveditelný. Navíc Holanďané podali loni 25. září žalobu na společnost AnsaldoBreda a domáhají se zrušení smlouvy. A k tomu všemu chtějí po Italech vrátit již zaplacených 200 milionů eur. Současně požadují náhradu dodatečných nákladů souvisejících s technickými problémy – od deponie jednotek v lokomotivním depu Amsterdam Watergraafsmeer až po náklady spojené se zajištěním náhradního provozu. To ale italský výrobce odmítá a kontroval též podáním žaloby. 

Neúspěšné Albatrosy nahnaly cestující do rychlovlaků Thalys

Po ukončení provozu V 250 se zvýšila poptávka po vlacích Thalys. Na trati Amsterodam – Brusel se například v srpnu 2013 přepravilo o 44 procent cestujících více než za stejné období předešlého roku. Přitom původně měly vlaky Thalys sloužit pouze k dálkovým cestám až do Paříže a ne k „lokálnímu“ spojení mezi Amsterodamem a Bruselem. Od října tedy začalo na této trati jezdit místo devíti již jedenáct párů vlaků Thalys a od změny jízdního řádu v prosinci 2013 přibyl ještě jeden další pár. Od dubna letošního roku by pak dva vlaky měly jezdit přes Brusel až do francouzského pohraničního města Lille. A od prosince 2015 se mezi Bruselem a Amsterodamem počítá již s patnácti páry vlaků Thalys.

Koncem loňského září podepsaly firma Eurostar, nizozemská vláda a Nizozemské železnice dohodu o zavedení nových přímých spojů mezi Londýnem a Amsterodamem, kterou v nejbližších měsících ještě ratifikuje nizozemský parlament. Smluvní strany předpokládají, že tyto vlaky využije i část ze tří milionů pasažérů leteckých linek, kteří cestu mezi oběma hlavními městy ročně absolvují. Ještě se ale musí dořešit otázky pasového a celního odbavení a kontroly zavazadel, neboť Velká Británie není součástí schengenského prostoru. V roce 2016 by pak měly být dodány a schváleny pro společnost Eurostar vysokorychlostní jednotky Velaro, které by měly být nasazeny na trasu Amsterodam – Brusel – Londýn. Mělo by se jednat o dva páry vlaků, které by uvedenou trať měly překonat za čtyři hodiny.  

Klasická souprava jako náhradní řešení

Pod názvem Benelux-plus by na konci roku 2016 mělo zahájit provoz nové spojení mezi Amsterodamem a Bruselem, které bude trasováno přes Den Haag HS – Rotterdam – HSL Zuid do Bredy. Odtud pak vlaky budou směřovat přes Antverpy a bruselské letiště Mechelen na nádraží Brusel Centraal. Spojení Benelux-plus však nebude tak rychlé jako Albatrosy, které měly jezdit rychlostí až 250 km/h, neboť u těchto spojů se počítá s maximální rychlostí 160 km/h. Cestující budou proto také platit jen běžný tarif bez poplatků za rezervace míst. Do doby, než bude nové spojení uvedeno do provozu, zajistí náhradní provoz klasické soupravy s vícesystémovými lokomotivami řady 186. Denně by mělo být v provozu dvanáct párů vlaků. Pro stále narůstající počet vlaků budou muset Nizozemské železnice v následujících letech pronajmout postupně asi dvacet lokomotiv řady 186, které jsou známé pod označením Traxx. 

Řídicí vozy a sendvičový provoz

Pro rychlou změnu směru v úvraťové stanici Breda se předpokládá i takzvaný „sendvičový“ provoz, což znamená, že všechny vlaky Benelux-plus budou mít na každém konci lokomotivu. Nicméně se již nyní zkouší i nasazení řídicích vozů řady ICRm, které jsou nyní odstaveny nebo provozovány na jiných tratích. Řídicí vozy představují pochopitelně levnější variantu než lokomotivy.

Z dlouhodobého hlediska Holanďané prověřují rovněž možnost pořízení nové generace motorových jednotek na rychlost 200 km/h. Tím by bylo možno zvýšit cestovní rychlost i na úsecích Lelystad – Zwolle (Hanzelijn) nebo Amsterodam – Utrecht. Pořízení nových vysokorychlostních vlaků jako bezprostřední náhrady za italské vlaky V 250 je toho času pouze vedlejším tématem. Nyní se pozornost soustřeďuje na posílení vozby jednotek Thalys na úseku Antverpy – Brusel a později na integraci vlaků Eurostar do této trasy.  


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 4

Další články této rubriky

Nové letiště v Polsku se propojí s VRTNové letiště v Polsku se propojí s VRT

4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »

Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur

30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »

ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí GorilyZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily

25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika