Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Historický milník: Koralmským tunelem projel první osobní vlak

Historický milník: Koralmským tunelem projel první osobní vlak

3.8.2023 – autor: PETR SLONEK

Rakouské spolkové země Korutany a Štýrsko se díky železnici propojily. Po patnácti letech od zahájení výstavby projel 12. června nejdelším tunelem v této zemi první osobní vlak a překonal tak celkem 33 kilometrů dlouhou stavbu.

Historický milník: Koralmským tunelem projel první osobní vlak

První oficiální spoj novým tunelem jel v rámci zvláštní jízdy výrazně sníženou rychlostí – 40 km/h – a na nádraží v západním Štýrsku v obci Groß St. Florian dorazil za 45 minut. Počítá se však s tím, že už do konce roku 2025 jím soupravy budou projíždět maximální rychlostí 250 km/h. Před oficiálním uvedením tunelu do provozu je plánováno dalších 70 průjezdů. Železnice v celé korutanské oblasti mezi Klagenfurtem a obcí Sankt Paul im Lavanttal bude uvedena do provozu ještě dříve, konkrétně na konci roku 2023.
„Stavba Koralmské dráhy je ve finále, a to podle plánu. Jsme na to hrdí. Tunelem Koralm spojujeme Štýrsko a Korutany v nové kvalitě. Již za dva a půl roku budou cestující cestovat středem Koralpe šetrně k životnímu prostředí a za méně než hodinu se dostanou z Grazu do Klagenfurtu,“ řekla členka představenstva ÖBB-Infrastruktur AG Judith Engel. 
„Tunel Koralm je mezinárodně uznávaným dílem a srdcem jedné z nejdůležitějších dopravních os budoucnosti – nejen pro Štýrsko, ale pro celé Rakousko. Zaplňuje důležitou mezeru v evropské infrastruktuře,“ zdůraznil guvernér Štýrska Christopher Drexler. 
Koralmský tunel začíná zhruba čtyřicet kilometrů od Štýrského Hradce a překonává pohoří Koralpe, po kterém vede hranice Korutan a Štýrska. Skládá se ze dvou paralelně umístěných tubusů, které leží až 1 250 m pod povrchem. V každém je jedna kolej. Roury jsou propojeny každých 500 metrů a uprostřed bude možné nouzové zastavení vlaků. Hotov bude do roku 2025. Maximální rychlost je 250 km/h jako u celé Koralmské dráhy. Dne 14. srpna 2018 byl proražen jižní tubus a finální ražba v severním se uskutečnila 17. června 2020. V květnu 2022 byla oficiálně dokončena hrubá stavba tunelu.
Tunel je součástí 130 km dlouhé Koralmbahn, která propojí Štýrský Hradec s Klagenfurtem. Vlaky pojedou 47 kilometrů v tunelech, vyroste zde přes 100 mostů a vznikne 12 nových nádraží a zastávek. Celá stavba vychází na 4,7 miliardy eur. Jedná se o jeden z nejdůležitějších infrastrukturních projektů v Evropě. Po dokončení se nejrychlejší možné spojení mezi hlavními městy obou zemí zkrátí na pouhých 45 minut. (pes)
 

Možné jízdní doby od roku 2025
•    Klagenfurt – Graz: 0:45 min
•    Wolfsberg – Klagenfurt: 0:40 min
•    Wolfsberg – Graz: 0:59 min
•    Paul im Lavanttal – Klagenfurt: 0:22 min
•    Paul im Lavanttal – Graz: 0:36 min
•    Od roku 2030 se základním tunelem Semmering: Vídeň – Graz: 1:50 hodin místo 2:40; Vídeň – Klagenfurt: 2:40 hodin místo 4:00

Koralmský tunel:
•    délka 33 km
•    Průměr výkopu 10 m
•    2 jednokolejné trubky
•    Přejezdy každých 500 m
•    Maximální rychlost 250 km/h
•    25-50 m vzdálenost mezi tunelovými tubusy
•    Maximální překrytí 1200 m
•    900 m dlouhé nouzové zastavení
•    160 000 hadic (betonové díly pro obložení)
•    6 milionů m³ vytěženého materiálu (= 2 Cheopsovy pyramidy)
•    13 000 kolejových desek
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika