Železničář / Zahraničí / Gotthardský úpatní tunel se plně zprovozní na začátku září
Gotthardský úpatní tunel se plně zprovozní na začátku září
22.8.2024 – autor: PETR SLONEK
Plný provoz v Gotthardském úpatním tunelu by se měl obnovit na podzim. SBB předpokládají, že se pro osobní i nákladní vlaky otevře 2. září. Dokončeny byly všechny opravy této nejdelší železniční stavby na světě, nyní následují zkušební jízdy.

Loni 10. srpna v sedmapadesátikilometrovém tunelu vykolejil nákladní vlak a od té doby je v něm provoz výrazně omezen. Dočasně musel být zastaven zcela. Po nezbytných opravách začaly vlaky jezdit alespoň jedním ze dvou tubusů. Osobní jsou odkloněny na původní Gotthardskou dráhu.
Opravy podle SBB pokračují podle plánu. „Po vykolejení dvaceti nákladních vagonů chceme oba tubusy znovu zprovoznit 2. září,“ řekl vedoucí infrastruktury SBB a člen vedení SBB Group Peter Kummer. Obnovení plného provozu znamená, že se cestující opět dostanou z Curychu do Lugana za méně než dvě hodiny a poprvé každou půlhodinu. Všechny vlaky tak pojedou se stejnými jízdními dobami jako před nehodou. Zároveň se vrátí i mezinárodní vlaky ze Švýcarska do italské Boloně a Janova, stejně tak Eurocity z Basileje do Luzernu a Milána i mezinárodní spoj Frankfurt – Curych – Milán, na němž nyní jezdí jednotky Giruno.
Než SBB plně zprovozní západní tubus tunelu, musí pověřit funkce všech zařízení podobně jako před jeho uvedením do provozu v roce 2016. Testování se provádí prostřednictvím jízd prázdných vlaků.
SBB předpokládá, že celková výše všech materiálních škod, včetně ztráty příjmů, dosáhne zhruba 150 milionů švýcarských franků, v přepočtu necelé čtyři miliardy korun. Většinu z toho, částku 140 milionů, však kryje pojistka.
Vyšetřovatelé zatím nezveřejnili závěrečnou zprávu z nehody. Podle vedoucího systémů a technologií v SBB Infrastructure Beata Deubera došlo k prasknutí disku kola v důsledku vlasové trhliny. Zároveň upozornil, že neexistuje systém, který by dokázal tuto trhlinu během provozu detekovat. Proto úřady vyzvaly provozovatele vagonů s podobnými koly, aby je zkontrolovali a případně vyřadili z provozu. SBB také instaluje v tunelu další diagnostická zařízení sloužící k odhalení technických závad. Během zkoušek se v něm sníží rychlost na 160 km/h, byť je vybudován pro rychlost 250 km/h.
Další články této rubriky
ZSSK hledá elektrické jednotky pro linku z Bratislavy do Žiliny
27.2.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) v lednu vyhlásila veřejné zakázky na nákup dvou moderních elektrických jednotek pro linku Bratislava – Žilina s možností uplatnění opce na další dva kusy. Předpokládaná hodnota zakázky je… »
Slováci si pořídí nové lůžkové vozy
20.2.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) hodlá pořídit 10 moderních lůžkových vozů s možností rozšíření o dalších 14 kusů. Součástí zakázky je i jejich kompletní desetiletý servis. Investice za více než 90 milionů eur by… »
Třetina dálkových spojů DB se loňský rok zpozdila
13.2.2025 - Německé dráhy bojují se stále klesající přesností svých spojů. V loňském roce měl každý třetí vlak provozovaný společností Deutsche Bahn zpoždění. Přes 37 procent jich dorazilo se zdržením větším než 6 minut. Jedná se… »