Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Francouzi zmodernizují regionální soupravy

Francouzi zmodernizují regionální soupravy

2.6.2021 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Dceřiná společnost francouzských národních železnic SNCF Voyageurs zahájila projekt modernizace regionálních souprav TER – Transport express régional. V letech 2022 až 2031 kompletní obnovou projde 40 procent vozidel celé flotily regionálních vlaků. Celkem půjde o 931 jednotek.

Francouzi zmodernizují regionální soupravy

Ztohoto počtu bude 699 jednotek AGC – Autorail Grande Capacité, dodávaných v letech 2004 až 2011, které jezdí ve všech regionech Francie. AGC reprezentuje několik řad vozidel (Z 27 500, X 76 500, B 81 500 a B 82 500), která mají výkon kolem 1 300 kW a maximální rychlost 160 km/h. Jejich kapacita je až 230 míst k sezení. Jednotlivé typy se liší především trakcí a jsou provozovány jako elektrické (1,5 kV DC, 25 kV 50 Hz AC), bimodální s elektrickým i dieselelektrickým pohonem nebo jako čistě dieselelektrické.


Druhou skupinu představuje 232 patrových jednotek TER2N NG – TER 2 Niveaux Nouvelle Géneration, které jezdí v šesti oblastech.  Jednotky dodávané konsorciem Bombardier a Alstom v letech 2004 až 2009 mají řady Z 24 500 a Z 26 500. V provozu jsou nasazeny ve tří, čtyř nebo pětivozovém provedení s výkonem od 2 550 do 4 250 kW a celkovou kapacitou od 339 do 570 míst k sezení. Maximální rychlost je 160 km/h a jako většina francouzských vozidel jsou dvousystémové (1,5 kV DC, 25 kV 50 Hz AC).


Kompletní renovace
Modernizace jednotek je rozsáhlá. Plánuje se rozebrání na jednotlivé díly, které budou opraveny nebo vyměněny. Všechny součástky dostanou novou povrchovou úpravu. Zlepší se vzhled a pohodlí interiéru, který bude inovován s cílem zvýšit kapacitu, ale také přístup cestujících. Doplněny budou elektrické zásuvky, wi-fi a instalováno osvětlení na bázi LED technologie. Zlepší se také vliv na životní prostředí. Účinnost klimatizace se bude řídit obsahem CO2 uvnitř vozidla a dieselové jednotky dostanou nové typy filtrů.
I vlastní modernizace respektuje ochranu životního prostředí. V maximální míře jsou využity a opraveny stávající díly. Odpad včetně kapalin ze souprav je recyklován. Opravené jednotky mají sloužit dalších 15 až 20 let, díky tomu se snižuje potřeba nových vlaků. I toto snížení produkce přispívá k ochraně životního prostředí.


Každý z vlaků podle typu a rozsahu opotřebení bude přistaven do dílen na 10 až 20 týdnů. Celkově si program pojmenovaný „Střední věk“ vyžádá během 10 let přibližně 6 až 9 milionů pracovních hodin.


Například pouze u vlaků TER pro region Grand Est nacházející se na severovýchodě Francie a zahrnující kraje Ardeny, Marna, Vogézy, Mosela nebo Porýní se jedná o modernizaci 70 % tamní flotily TER zahrnující 125 vlaků AGC a 41 patrových jednotek TER2N NG. Náklady na modernizaci v dílnách v Bischheimu se plánují ve výši 583,8 milionu eur (cca 15,2 miliardy Kč) a rozsah práce ve výši 1,6 milionu hodin. Na deset let je zajištěna práce pro 120 lidí. Do dílen bude najednou přistaveno až 7 jednotek AGC a 3 patrové jednotky z regionu Grand Est. To si vyžádá také vyšší nároky na organizaci provozu a běžné údržby.


SNCF Voyageurs realizuje i další projekty v oblasti TER, jako například PlaneTER. Ten představuje náhradu naftových pohonů na neelektrifikovaných tratích elektřinou z baterií, vodíkem nebo biopalivy. Nafta dnes představuje přibližně 25 % energie spotřebované regio­nální dopravou TER.
 

Do pilotního projektu bateriových vlaků bylo zařazeno pět jednotek z pěti regionů a společnost Bombardier, nově člen skupiny Alstom, která ve svém závodě v Crespinu vlaky upraví a dosadí na ně kapacitní lithiové baterie. Zkoušky duálních vlaků poháněných elektřinou z trakčního vedení nebo z baterií má začít příští rok. Dobíjení baterií bude probíhat z trakčního vedení a při rekuperačním brždění. Dojezd na baterii se předpokládá 80 kilometrů. SNCF do tohoto projektu investuje 38 milionů eur (více než 1 miliardu Kč).


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika