Železničář / Zahraničí / Francie hodlá do železnic do roku 2040 investovat 100 miliard eur
Francie hodlá do železnic do roku 2040 investovat 100 miliard eur
3.5.2023
Pro cestující je to skvělá zpráva. Francie se do roku 2040 chystá vynaložit celkem 100 miliard eur, tedy v přepočtu zhruba 2,4 bilionu Kč, na železniční dopravu. Investice souvisí se snahou země snížit svou uhlíkovou stopu. Plán zaměřený na rozšíření a modernizaci tamní železniční sítě zahrnuje podle premiérky Élisabeth Borneové zavedení příměstských rychlovlaků ve velkých městech po vzoru pařížského systému RER.

Připravovaný investiční plán má zmírnit všeobecně pociťovanou nerovnost mezi Paříží a ostatními částmi země ohledně veřejné infrastruktury. Rozdíly se ještě prohloubily kvůli prudkému růstu cen energií, které zdražily dopravu milionům dojíždějících. „Nedostupnost dopravy někdy znamená, že se člověk musí vzdát pracovní nabídky, nemůže se vzdělávat nebo se setkat se svými blízkými,“ upozornila Borneová s tím, že na investici se bude podílet i státní dopravce SNCF, Evropská unie a samosprávy. Prezident Emmanuel Macron loni v listopadu prohlásil, že chce, aby byly regionální vlakové sítě zavedeny přibližně v deseti velkých městech. Způsob financování ani časový harmonogram blíže nespecifikoval.
Přístup k cenově dostupné dopravě je ve Francii citlivým tématem už dlouho. Během prvního Macronova funkčního období se uskutečnil protest hnutí žlutých vest. Vypukl kvůli cenám pohonných hmot a odrážel frustraci ve venkovských oblastech. Státem kontrolovaný provozovatel železnic SNCF začátkem března oznámil, že v loňském roce zvýšil tržby oproti roku 2021 o 19 procent na rekordních 41,4 miliardy eur. Čistý zisk činil 2,4 miliardy eur, přičemž byl plně nasměrován do přípravy a zlepšení železniční sítě, dalšího podnikání skupiny a na snížení stávajícího dluhu.
Skupina SNCF dosáhla v roce 2022 solidních výsledků především díky řadě obchodních příležitostí a působení na domácím i zahraničním železničním trhu. Počet cestujících ve společnosti SNCF Voyageurs prudce vzrostl, což odráží atraktivnost příměstské železnice a cestování vysokorychlostními komerčními spoji ve Francii. Nárůst oproti roku 2021 představuje v příjmech dopravce 27 procent.
Další články této rubriky
ZSSK představila nové středisko údržby. Zajistí čistotu a bezpečnost vlaků
29.11.2023 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) nedávno dokončila výstavbu tří středisek technicko-hygienické údržby (THÚ). Celkové náklady na vybudování pracovišť v Nových Zámcích, Zvolenu a Humenném přesáhly podle společnosti… »
Do Itálie míří první vodíkový vlak
28.11.2023 - Společnost Alstom společně s dopravcem Ferrovie Nord Milano (FNM) představila na veletrhu EXPO Ferroviaria v Miláně novou jednotku s vodíkovým pohonem. Jedná se o vlak Coradia Stream. FNM jich na základě dohody podepsané v listopadu 2020… »
ÖBB vstupují na železnici v Německu
26.11.2023 - Britská společnost Go-Ahead Group v říjnu souhlasila s prodejem svého podnikání v Německu Rakouským spolkovým drahám (ÖBB), což dopravci premiérově umožnilo vstoupit na německý trh závazkové železniční dopravy. Očekává se,… »