Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Finové od nového roku nasazují dvoupodlažní jídelny

Finové od nového roku nasazují dvoupodlažní jídelny

27.2.2014 – autor: HALINA MARŠÁLKOVÁ

Finská národní železniční společnost VR Group uvede postupně do provozu 26 nových patrových jídelních vozů. První dvoupodlažní jídelní vůz DuettoPlus byl představen veřejnosti začátkem letošního roku. Tento gastronomický podnik na kolech je svého druhu unikátem, protože prostory pro restauraci se nacházejí rovnou ve dvou podlažích.

Finové od nového roku nasazují dvoupodlažní jídelny

Představte si jídelní vůz, který má prostory pro cestující rozdělené do dvou samostatných částí. Asi nic zvláštního, řeknete si možná. Ale co když má tento vůz dvě podlaží, přičemž dole se nachází klasická restaurace, zatímco nahoře zóna pro odpočinek kavárenského typu? Takovou raritu zřejmě uvidíte jen ve Finsku. V této skandinávské zemi právě probíhá radikální modernizace vozidlového parku, která se týká dálkových vozů s akcentem právě na rozvoj gastroservisu. 

Zatím převažovaly jídelní vozy ze sedmdesátých let

„Zařazení jídelních vozů do vlakových souprav bylo vždy neoddělitelnou součástí osobní železniční dopravy ve Finsku. Dosud byly v provozu jídelní vozy vyrobené v sedmdesátých letech. Dnes je ale jiná doba, takže našim zákazníkům chceme nabídnout nejen lepší služby, ale i nové moderní vozy,“ říká ředitel osobní přepravy VR Group Antti Tiitola. VR Group si u společnosti Transtech Oy (se sídlem ve městě Kajmani) objednala celkem 26 patrových jídelních vozů za 78 milionů eur. První nový jídelní vůz byl zařazen do provozu na přelomu ledna a února na trati mezi Helsinkami a Oulu.

V současné době finský národní dopravce VR Group provozuje 37 starších restauračních vozů čtyř typových skupin, které budou postupně nahrazovány novými vozidly. Navíc má společnost v provozu dalších 18 jídelních vozů – ty jsou ale nedílnou součástí jednotek Pendolino (které zde jezdí až 220 km/h). 

Investice do spojů InterCity

Větší část objednaných vozů bude dodána během letoška, zbytek připadá na začátek roku 2015. Do budoucna Finové plánují tyto vozy zařazovat do souprav InterCity směřujících z hlavního města například do větších sídelních celků, jako jsou Rovaniemi, Joensuu, Oulu nebo Kajaani. Servis v těchto jídelních vozech zajistí drážní dceřiná společnost VR Avecra Oy. Společnost VR Group v posledních letech investovala poměrně velké částky do osobních patrových vozů vhodných pro vlaky například kategorie InterCity, které by postupně měly nahradit současné „modré“ vozy běžného provedení. A navíc se VR Group odhodlala pořídit ještě 80 nových elektrických lokomotiv, takže modernizace kolejové dopravy ve Finsku probíhá opravdu ve velkém měřítku. 

Příjemné posezení v dolním i horním patře

Restaurační oddíl Duetto, umístěný v přízemí vozu, pojme až 53 zákazníků. Na jednom konci vozu najdete kavárnu kombinovanou s barem a na druhém kiosek, který může být otevřen například ve špičkovém období, kdy nastává velká koncentrace cestujících. Restaurační oddíl je navíc vybaven malým pódiem. Díky technologickému zařízení si cestující budou moci objednat jídla, která předtím nebyla ve vlaku dostupná. Moderní kuchyně je vybavena efektivní pečicí troubou, která umožní rychlou přípravu chutného jídla (podle dopravce zapeče pokrm dokřupava). Menu obsahuje například oblíbené snídaně na vidličku, kuřecí maso, rizoto s parmezánem či sladké pečivo.

Horní patro má nové uspořádání: 41 míst v podobě otočných křesel v novém provedení DuettoPlus. Najdete zde také salonek s 12 místy. Celé první patro nebo jen salonek se dá zarezervovat pro obchodní nebo relaxační účely. Podle přání zákazníků může být přítomna obsluha. Na designu a testování restauračních vozů se podílely jak samotný obslužný personál, tak i řada odborníků ze společnosti VR Group. Dokonce byl vyroben model interiéru pro účely testování budoucími uživateli.

Při vývoji vozu se kladl důraz také na ochranu životního prostředí. Kuchyně a jiné prostory restaurace jsou například vybaveny kontejnery na tříděný odpad, kde je zvlášť smíšený odpad, bioodpadky či vyřazené baterie. Účinné LED osvětlení interiéru vagonu zase významně snižuje spotřebu energie.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 3.4

Další články této rubriky

Transevropské expresy možná zamíří do ČeskaTransevropské expresy možná zamíří do Česka

1.10.2021 - Provoz až sedmi různých linek TEE 2.0 napříč Českou republikou, nová přímá spojení, která nabídnou cestování z Prahy do Záhřebu, Frankfurtu nad Mohanem, Paříže, Benátek, Kodaně nebo Malmö, či nová rychlá trasa v centrální… »

PKP IC pořídí nové patrové soupravyPKP IC pořídí nové patrové soupravy

31.8.2021 - Z Varšavy do Lodže nebo z Katovic do Krakova by měly jezdit nové push-pull soupravy. Ty hodlá nakoupit polský státní dopravce PKP Intercity. Součástí soutěžního dialogu je i pořízení 45 vícesystémových lokomotiv a poskytování… »

V Polsku dali zelenou prvnímu vodíkovému vlakuV Polsku dali zelenou prvnímu vodíkovému vlaku

17.8.2021 - Na testovací trati zkušebního okruhu v Žmigródu nedaleko polské Vratislavi se koncem června objevil Coradia iLint, první osobní vlak s vodíkovými palivovými články na světě. Jeho výrobce, společnost Alstom, jej poté během… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika