Železničář / Zahraničí / Finanční injekce pro Deutsche Bahn
Finanční injekce pro Deutsche Bahn
6.12.2016 – autor: n-tv.de (překlad Jan Čihák)
Čerstvý kapitál přichází se zpožděním. Se 2,4 miliardami Eur navíc pro investice do vlaků a techniky chtějí německé spolkové úřady výrazně podpořit národního železničního dopravce Deutsche Bahn. Koncern ale nejdřív dostane jen část těchto financí. Aby dopravce mohl inkasovat i zbytek prostředků, musí přispět vlastním dílem.
Finanční injekce do železniční dopravy ze strany spolkových úřadů se jeví menší, než jak bylo avizováno. Deník Die Welt informoval, že z přislíbeného kapitálového navýšení o jednu miliardu Eur bude bezprostředně dostupná jen polovina částky. „Dalších 500 milionů eur bude prozatím podmínečně blokováno,“ řekl Norbert Brackmann, rozpočtový expert strany CDU.„Budou vyplaceny teprve ve chvíli, kdy dopravce prokáže využití prostředků za rok 2016 podle Dohody o poskytování a financování dopravních výkonů II.“ DB prý na věc pohlíží s klidem. V Dohodě o poskytování a financování dopravních výkonů II, která platí do roku 2019, je zakotveno zachování rozsahu kolejové sítě v rámci Německa. Je v ní také stanoveno, jaký finanční příspěvek poskytují spolkové úřady a jaký samotný dopravce.
2,4 miliardy EUR na vlaky a techniku
Spolkové ministerstvo dopravy v září oznámilo, že hlavnímu německému železničnímu dopravci dá v následujících čtyřech letech k dispozici navíc 2,4 miliardy Eur na nové vlaky a techniku. Vedle přislíbeného navýšení vlastního kapitálu o jednu miliardu Eur se mají snížit dividendy, které DB každoročně vyplácí do spolkového rozpočtu. V nadcházejících čtyřech letech se tak mělo dosáhnout finančního ulehčení ve výši 1,4 miliardy Eur.
Jak uvedl deník Die Welt, rozpočtový výbor Spolkového sněmu se usnesl na tom, že dividendy, které DB platí do spolkového rozpočtu, se prozatím sníží po dobu jednoho roku z 950 milionů na 600 milionů eur. Rozhodnutí, jaké finanční transfery budou i v následujících třech letech v souladu s plánem sníženy o vždy 350 milionů Eur, bude muset každý rok padnout nanovo. Důvod je jednoduchý – rozpočtoví experti poslaneckých klubů nesmějí přijímat takováto rozhodnutí na několik let. Mluvčí Spolkového ministerstva dopravy nechtěl tyto informace uveřejněné v tisku nijak komentovat.
Jak znovu přesvědčit zákazníky
Podle jedné zprávy nedokázala německá dráha DB za prvních měsíců roku 2016 dosáhnout zamýšleného obratu. Do konce srpna činil obrat firmy 26,5 miliardy Eur, což prý bylo o 1,3 miliardy méně než plán, napsal magazín Spiegel, s odvoláním na interní zdroje z DB. Dopravce potřebuje dodatečné finanční prostředky, aby se při investicích ve výši 55 miliard Eur v následujících pěti letech nevymklo jeho zadlužení kontrole. Koncem roku 2015 činilo jeho celkové zadlužení ve výši 17,5 miliardy Eur. „Finanční situace Deutsche Bahn je neuspokojivá. Jsme si tedy vědomi své odpovědnosti a umožníme s pomocí dodatečně uvolněných prostředků nutně vyžadované investice,“ sdělil Ulrich Lange, dopravně-politický mluvčí poslaneckého klubu CDU/CSU. DB musí podle jeho slov přispět vlastním dílem, uskutečnit nutné optimalizace a opět přesvědčit své zákazníky.
Další články této rubriky
Mezi Itálií a Švýcarskem pojede více přímých dálkových vlaků
29.12.2024 - Italský dopravce Trenitalia, spadající do skupiny Gruppo FS Italiane, a Švýcarské federální dráhy (SBB) rozšiřují vzájemnou spolupráci a od roku 2026 cestujícím nabídnou mezi oběma státy nové přímé dálkové vlaky. Půjde… »
Vytížená trať z Forchheimu do Eggolsheimu je čtyřkolejná
18.12.2024 - Německo udělalo další důležitý krok při modernizaci železniční trati mezi Norimberkem a Bamberkem. Správce infrastruktury nedávno dokončil modernizaci úseku z Forchheimu do Eggolsheimu, který má nově čtyři koleje místo… »
Dvoupodlažní Cityjet ÖBB si odbyl premiéru
11.12.2024 - Rakouský státní dopravce ÖBB představil v St. Pöltenu novou dvoupodlažní jednotku Stadler Kiss. Soupravy, nesoucí obchodní označení Cityjet, mají od roku 2026 zajistit větší kapacitu, komfort a dostupnost v regionální dopravě ve… »