Železničář / Zahraničí / Dvoupodlažní Cityjet ÖBB si odbyl premiéru
Dvoupodlažní Cityjet ÖBB si odbyl premiéru
11.12.2024 – autor: PETR SLONEK
Rakouský státní dopravce ÖBB představil v St. Pöltenu novou dvoupodlažní jednotku Stadler Kiss. Soupravy, nesoucí obchodní označení Cityjet, mají od roku 2026 zajistit větší kapacitu, komfort a dostupnost v regionální dopravě ve východní části země. Do celkem 109 vlaků dráhy investují přibližně 1,5 miliardy eur, tedy asi 38 miliard korun.
ÖBB s ohledem na pokračující nárůst cestujících v posledních letech dál modernizují svůj vozový park regionální dopravy. Novým přírůstkem se stala jednotka Cityjet, která byla slavnostně představena počátkem listopadu v dolnorakouském městě St. Pölten. Nasazena bude od roku 2026 na tratě ve východní části Rakouska. Zavedení těchto moderních vlaků je součástí největšího investičního programu ÖBB, který do roku 2030 poskytuje částku 6,1 miliardy eur na nákup celkem asi 330 nových vlaků.
„S rekordním počtem cestujících očekávaným v roce 2024 je jasné, že potřebujeme zvýšit kapacitu vozidel. Zejména ve východní části země, kde jsou poskytovány zhruba dvě třetiny našich výkonů v regionální dopravě,“ zdůraznil generální ředitel ÖBB Andreas Matthä. „Naše dvoupodlažní vlaky se v místní dopravě už v minulosti dobře osvědčily,“ dodal.
Kapacita až 591 míst
Rakouské dráhy v rámci této objednávky počítají s dodáním 109 vlaků ve čtyřvozovém a šestivozovém provedení. Prvních jednačtyřicet by dopravce měl převzít v roce 2026. Jejich maximální rychlost dosáhne 160 km/h. Delší, šestivozová varianta nabídne 591 míst k sezení, kratší čtyřvozová 371. Zkrátka nepřijdou ani cyklisté, využít budou moci až šedesát míst pro kola. Využití je plánováno mimo jiné na spoje jedoucí ze Znojma/Retzu přes Nordwestbahn nebo z Břeclavi/Bernhardsthal přes Severní dráhu na vídeňskou magistrálu a dál přes Jižní dráhu na Wiener Neustadt a Payerbach-Reichenau.
„Vlak je pro mnoho obyvatel Dolního Rakouska nepostradatelný. Jsem přesvědčena, že nové jed-notky výrazně zvýší komfort pro cestující ve východním regionu. Stejně tak je ale důležité, aby se do plného provozu co nejrychleji vrátila západní trasa,“ řekla hejtmanka Johanna Mikl-Leitner. Podle ÖBB má být západní trasa přes Tullnerfeld po ničivých povodních v polovině letošního září znovu uvedena do provozu s novým jízdním řádem v neděli 15. prosince.
ÖBB s výrobcem vozidel Stadler v roce 2022 uzavřely rámcovou smlouvu až na 186 elektrických jednotek Stadler Kiss, přičemž závazně objednaly 123 vozidel. Kromě těchto 109 jednotek pro regionální dopravu počítají i se 14 dálkovými šestivozovými soupravami v provedení railjet s maximální rychlostí 200 km/h.
Další články této rubriky
Na švýcarské úzkokolejky míří nové stroje od Stadler Rail
15.1.2025 - Největší soukromá železniční společnost ve Švýcarsku, Rhétská dráha (RhB), společně s dalším dopravcem Matterhorn Gotthardská dráha (MGB) podepsaly smlouvu s výrobcem kolejových vozidel Stadler Rail na výrobu a dodávku 11… »
DB nenašla zájemce o dodání vlaků ICE nové generace
3.1.2025 - Soutěž na vysokorychlostní vlaky nové generace ICE, kterou loni v prosinci vypsaly Deutsche Bahn, skončila nezdarem. Do výběrového řízení na vývoj a dodávku 95 vlaků ICE 5 se totiž nikdo nepřihlásil. Německý státní dopravce proto… »
Mezi Itálií a Švýcarskem pojede více přímých dálkových vlaků
29.12.2024 - Italský dopravce Trenitalia, spadající do skupiny Gruppo FS Italiane, a Švýcarské federální dráhy (SBB) rozšiřují vzájemnou spolupráci a od roku 2026 cestujícím nabídnou mezi oběma státy nové přímé dálkové vlaky. Půjde… »