Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Do Mukačeva po normálním rozchodu

Do Mukačeva po normálním rozchodu

25.6.2019 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS Foto: ZSSK

Slovenský národní dopravce ZSSK od červnové změny jízdního řádu nasazuje na základě objednávky ministerstva dopravy dva páry regionálních rychlíků denně mezi východoslovenskými Košicemi a ukrajinským Mukačevem. Pojede se bez nutnosti výměny podvozku, a tudíž o poznání rychleji.

Do Mukačeva po normálním rozchodu

Od letní změny jízdního řádu, tedy od 9. června, Železničná spoločnosť Slovensko spolu s ukrajinským partnerem Ukrzaliznytsia (UZ) zavede denně dva páry přímých spojů v kategorii RR (regionální rychlík) mezi Košicemi a Mukačevem. Vlaky budou sestaveny z motorových jednotek řady 813/913, známých jako Bagety v režii ZSSK. Podle aktuálních informací vlaky z Košic budou odjíždět v 9:10 a ve 12:01 hodin s příjezdem do Mukačeva ve 14:00 a 16:42 hodin (VEČ), tedy za 3 hodiny a 50, respektive 41 minut.

Dosud existující přímé spojení s ukrajinským lůžkovým vozem trvá o dvě hodiny víc kvůli výměně podvozků v Čopu. Jízdní řád zpět z Mukačeva vypadá následovně: první spoj odjíždí ve 14:54 (VEČ) a do Košic přijede v 18:13, druhý spoj odjede z Mukačeva v 18:20 místního času a do Košic přijede ve 21:33. Jízdní řád je uzpůsoben tak, aby na vlaky v Košicích navazovaly přípoje z/do Prahy a Bratislavy a v Mukačevu opět na přípoje z/do Kyjeva a Charkova. Z Prahy se do Mukačeva dostanete s jediným přestupem s přípojem v Košicích od vlaku EN 443 Slovakia, který přijede do Košic v 8:23, a teoreticky i vlakem EN 445 Bohemia. Ten jezdí v letním období a v období svátků do Košic přijede v 9:08. Zpět se z Mukačeva dostanete vlakem v 18:20, s přestupem v Košicích na spoj EN 442 Slovakia, který odjíždí z metropole východního Slovenska ve 22:07.

Vyjedou Bagety

Na vlaky budou nasazeny motorové jednotky ZSSK řady 813/913 a obsluhovat by je měli slovenští strojvedoucí z košického depa, na ukrajinské straně navíc s pilotem (strojvedoucím-instruktorem) ukrajinských železnic. Jelikož na ukrajinské straně vede trať i normálního rozchodu až do Mukačeva, nebude u těchto spojů nutná výměna podvozků v Čopu. Vlaky tak zastaví vždy pouze v Čierné nad Tisou na Slovensku a v Čopu na Ukrajině, samozřejmě s povinným zastavením na schengenské hranici pro vykonání celní a pasové kontroly. Určitým paradoxem však je skutečnost, že spoje budou v mezinárodní přepravě povinně místenkové, ale vnitrostátní úsek z Košic do Čierné nad Tisou je od této povinnosti osvobozen. Jízdenky i jízdní výhody zaměstnanců platí stejně jako u jiných vlaků, mezinárodní jízdenka v jednom směru z Košic do Mukačeva bude stát 7,50 eur včetně povinné místenky. Do vlaku bude možné nastoupit i s jízdním kolem (ovšem max. 3 kusy) za poplatek 3 eura v jednom směru.

Slováci se zřejmě inspirovali od Maďarů, kteří od prosincové změny jízdního řádu rovněž provozují přímé spojení mezi Budapeští a Mukačevem v podobě jednoho přímého vozu od InterCity Latorca. O tom jsme podrobně informovali v Železničáři č. 25/2018.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 4.8

Další články této rubriky

Nové letiště v Polsku se propojí s VRTNové letiště v Polsku se propojí s VRT

4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »

Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur

30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »

ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí GorilyZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily

25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika