Železničář / Zahraničí / Do Itálie míří první vodíkový vlak
Do Itálie míří první vodíkový vlak
28.11.2023 – autor: PETR SLONEK
Společnost Alstom společně s dopravcem Ferrovie Nord Milano (FNM) představila na veletrhu EXPO Ferroviaria v Miláně novou jednotku s vodíkovým pohonem. Jedná se o vlak Coradia Stream. FNM jich na základě dohody podepsané v listopadu 2020 objednal šest s opcí na dalších osm. Jedná se o vůbec první vozidlo tohoto typu v Itálii.
Nová jednotka by do provozu měla zamířit na přelomu let 2024 a 2025, a to v údolí Val Camonica v Lombardii v severní Itálii na neelektrifikované trati Brescia – Iseo – Edolo, na které zajišťuje provoz společnost Trenord. Coradie
Stream jsou pětivozové, přičemž uprostřed každé se nachází Power Car, v němž je instalováno srdce vodíkové technologie. Ta je zajišťována chemickou kombinací vodíku uloženého v nádržích s kyslíkem ze vzduchu, aniž by docházelo k vypouštění CO2 do atmosféry. Výkonné lithium-iontové baterie uchovávají energii, která je později využívána ve fázích akcelerace k podpoře činnosti vodíkových článků a zajištění úspory paliva. Kapacita vlaku je 260 míst a dojezd činí více než 600 km. Nahradí starší dieselové jednotky.
Vlak byl vyvinut a vznikl převážně v závodech Alstomu v Itálii, přičemž na vývoji, certifikaci, výrobě a testování se podílel závod Savigliano. V podniku Vado Ligure výrobce instaloval technologicky inovativní vodíkovou část. Zajímavostí je bezpochyby fakt, že v tuzemské pobočce Alstomu v České Lípě se svařuje a lakuje vozová skříň pro napájecí vůz generující energii pro chod celé soupravy.
Přechod na vodík
Nové jednotky na vodíkový pohon vycházejí z jednopodlažního regionálního vlaku Alstom Coradia Stream, který je určen pro evropský trh a vyrábí se v Itálii. Dodávka nových jednotek je součástí projektu H2iseO, který počítá s postupným přechodem na vodíkovou mobilitu v celé oblasti. Součástí projektu je výstavba tří závodů na výrobu, skladování a distribuci obnovitelného vodíku bez emisí CO2 v Brescii, Iseu a Edolu. V rámci tohoto projektu se také pořídí 40 vodíkových autobusů pro společnost FNM Autoservizi. „Ferrovienord pracuje na vybudování závodů a odpovídající infrastruktury v rámci přípravy na testovací fázi nového vlaku a souvisejících komerčních služeb,“ vysvětlil prezident FNM Fulvio Caradonna.
Další články této rubriky
Norimberk s Erfurtem spojily regionální expresy
14.7.2024 - Bavorsko a Durynsko propojily od letní změny jízdního řádu nové regionální vlaky. Společnost DB Regio Bavaria rozšířila spojení Franken-Thüringen-Express (FTX) na vysokorychlostní trati VDE 8 Norimberk – Erfurt a zahájila provoz… »
Bezpečnost personálu ve vlacích ZSSK mají zvýšit kamery
25.6.2024 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) se rozhodla zvýšit bezpečnost svých cestujících. Vlakvedoucí budou postupně vybaveni osobními kamerami, které jim umožní zaznamenávat zvuk a video během jízdy. V rámci pilotního projektu… »
Rakouské dráhy ÖBB pořizují dalších 21 CityJetů
22.6.2024 - Vozidlový park Rakouských spolkových drah (ÖBB) se rozroste o další jednotky Desiro ML. Dopravce se rozhodl využít opce u smlouvy se společností Siemens a závazně jich jednadvacet objednal. Tím se zvýší jejich počet ve flotile ÖBB… »