Železničář / Zahraničí / Do Gotthardského tunelu se vrátí více osobních vlaků
Do Gotthardského tunelu se vrátí více osobních vlaků
22.3.2024 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Švýcarské spolkové dráhy (SBB) připravují od března výrazné zlepšení železniční dopravy v Gotthardském tunelu. Provoz v něm je po loňském srpnovém vykolejení nákladního vlaku omezen a stále se pracuje na jeho opravě. Nyní tunelem bude moci alespoň o víkendech projíždět více osobních vlaků. Tím by se měla uspokojit rostoucí poptávka po dopravě mezi severem a jihem Švýcarska.
Obnovení plného provozu v Gotthardském základovém tunelu se stále předpokládá v září 2024. Oprava poničené stavby pokračuje podle plánu a kromě prací na pevné jízdní dráze byly rovněž vyměněny dvě vysokorychlostní výhybky v multifunkční stanici a výhybně Faido v základovém tunelu.
I přes dílčí zlepšení a zvýšení kapacity nové tratě zůstává velká část provozu stále přesměrovaná na starou panoramatickou trať. Železniční fanoušci a fotografové před sebou mají jedinečnou sezonu, kdy mohou na horské trati zachytit silný provoz a množství různých vlaků a typů vozidel, což by se po obnovení provozu v základovém tunelu už nemuselo opakovat.
Navzdory trvajícím omezením se od začátku března podařilo navýšit kapacitu vlaků přes nový tunel o sedm víkendových osobních spojů. Tři vlaky pojedou v sobotu dopoledne ze severu na jih a čtyři v neděli odpoledne z Ticina na sever. Počet víkendových spojů po rychlejší trati se tak zvedne z 31 na 38 a kapacita navýší o 4 300 míst k sezení.
Nový ranní spoj
Od 25. března pak bude zaveden nový časný ranní vlak pro dojíždějící osoby s odjezdem z Chiassa v 5:30 a příjezdem do Basileje v 8:56. Od stejného termínu se navýší také kapacita pro nákladní vlaky, které od konce března mohou využívat v severní třetině tunelu oba tubusy. Část tunelu tak bude provozována už dvoukolejně.
Zvýšení kapacity na ose Gotthard je důležité proto, že na trati přes Lötschberg a Domodossolu je plánovaná výluka se zastavením provozu od 9. června do 8. září 2024. S ohledem na modernizaci na čtyřmetrový koridor bude uzavřen úsek Arona – Stresa na trati Domodossola – Milán.
Naopak o Velikonocích se výrazně zvýší kapacita osobních vlaků. Ticino a Itálie jsou oblíbené destinace pro obyvatele severního Švýcarska a Německa. Proto pro spojení přes Gotthard vytvořila SBB velikonoční jízdní řád, který počítá se zavedením 49 posilových vlaků s kapacitou 49 tisíc míst k sezení navíc. Část vlaků pojede po staré a část po nové trati. Protože z bezpečnostních důvodů nesmí do základového tunelu přeplněné vlaky, doporučuje SBB zajištění včasné rezervace pro rychlé vlaky. Naopak pro vlaky po staré trati, které jedou o hodinu déle, je nabízen větší počet zlevněných jízdenek.
Další články této rubriky
Mezi Itálií a Švýcarskem pojede více přímých dálkových vlaků
29.12.2024 - Italský dopravce Trenitalia, spadající do skupiny Gruppo FS Italiane, a Švýcarské federální dráhy (SBB) rozšiřují vzájemnou spolupráci a od roku 2026 cestujícím nabídnou mezi oběma státy nové přímé dálkové vlaky. Půjde… »
Vytížená trať z Forchheimu do Eggolsheimu je čtyřkolejná
18.12.2024 - Německo udělalo další důležitý krok při modernizaci železniční trati mezi Norimberkem a Bamberkem. Správce infrastruktury nedávno dokončil modernizaci úseku z Forchheimu do Eggolsheimu, který má nově čtyři koleje místo… »
Dvoupodlažní Cityjet ÖBB si odbyl premiéru
11.12.2024 - Rakouský státní dopravce ÖBB představil v St. Pöltenu novou dvoupodlažní jednotku Stadler Kiss. Soupravy, nesoucí obchodní označení Cityjet, mají od roku 2026 zajistit větší kapacitu, komfort a dostupnost v regionální dopravě ve… »