Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Do centra Zwickau vlak a tramvaj na stejném tělese

Do centra Zwickau vlak a tramvaj na stejném tělese

30.1.2014 – autor: MARTIN HARÁK

Stotisícové saské město Zwickau se v dřívějších dobách proslavilo patrně nejvíce výrobou bakelitových vozítek Trabant. Veřejnou dopravu na jeho území zajišťují nejen autobusy, ale i několik páteřních tramvajových linek s vozidly většinou českého původu. Zatímco tramvaje jsou provozovány na úzkém rozchodu 1 000 mm, evropskou specialitou je tříkolejnicový splítkový úsek úzkého a standardního rozchodu 1 435 mm mezi stanicemi Stadthalle a Zentrum, kde jezdí i motorové železniční vozy společnosti Vogtlandbahn.

Do centra Zwickau vlak a tramvaj na stejném tělese

Kombinovaný systém kolejové dopravy ve Zwickau je typickým příkladem koncepce TrainTram neboli vlakové tramvaje. Podobný koncept se nachází i v nedalekém Chemnitzu. Tam je ale dnes běžná kombinace společného provozu elektrických železničních jednotek a tramvají podobného typu – a dokonce na stejném rozchodu. Ale zpět ke Zwickau. Regionální vlaky systému TrainTram, vyjíždějící z přestupního dopravního terminálu, který se nachází nedaleko hlavního náměstí, pokračují nejen na tamní hlavní nádraží, ale posléze až do českých Kraslic, potažmo Sokolova. 

Nejrychlejší spojení mezi centrem města a nádražím

V městských ulicích se nacházejí dvě stanice, které mají vlastní nástupiště odpovídající železničním předpisům. Motorové vlaky neobsluhují nácestné tramvajové zastávky, takže mezi centrem a Stadthalle jezdí v režimu expresních spojů. K tomu je nutné dodat, že jak ve vlaku, tak v tramvaji platí stejné jízdenky. Pokud se chce někdo rychle dostat ze středu města na železniční nádraží, neexistuje rychlejší spoj! Smíšená sekce (neboli splítka), kde se v každém směru nacházejí tři kolejnice, dosahuje délky 1 100 metrů. Dráha je postavena v zadlážděné ulici, která je tím pádem použitelná například pro náhradní autobusovou dopravu nebo záchranářská vozidla či běžný silniční provoz. 

Ze Sokolova bez přestupu

První vlaky společnosti Vogtlandbahn přijely do centra Zwickau 28. května 1999. Nejprve se jezdilo do města z německé pohraniční stanice Klingenthal a přesně o rok později, konkrétně 28. května 2000, byl již propojen Klingenthal s Kraslicemi po obnovené trati, která předtím celá desetiletí chátrala bez provozu. Vlaky se tak v roce 2000 rozjely na 73 kilometrů dlouhé trase, dnes označené jako linka VL 1, vedoucí z Kraslic do Zwickau přes Klingenthal a Falkenstein. Začalo se jezdit v hodinovém intervalu a celková jízdní doba činila 110 minut.

Město Zwickau mělo pro tento pilotní projekt kombinované železniční a tramvajové dopravy různých rozchodů potřebnou politickou podporu, což dokazuje fakt, že stavba na území města byla stoprocentně financována z veřejných zdrojů. V prvních letech provozu jezdily německé motorové jednotky pouze do Kraslic a v nácestné stanici Zwotenthal se měnila německá obsluha vlaku za české zaměstnance. Z Kraslic dále do Sokolova se muselo následně pokračovat staršími českými soupravami. Dnes se však lze z centra Zwickau dostat do českého Sokolova pohodlně jedním vlakem a bez zbytečných a nepohodlných přestupů. 

Dopravci museli upravit vozidla pro kolejovou dráhu

Na trase Zwickau – Sokolov se využívá řada z 18 jednotek RegioSprinter o délce 25 metrů, které byly vyrobeny v letech 1996 až 1997 společnostmi Siemens a Düwag. RegioSprinter je ze 75 procent nízkopodlažní vozidlo s nástupní výškou 53 cm. Železniční vozidla musela být posléze upravena pro provoz na městské tramvajové dráze a doplněna výstražními zvonci, zadními brzdovými a odrazovými světly, ovladačem pro přestavování výhybek, ale také omezovačem pro maximální rychlost 40 km/h či signálním čidlem pro postavení „zelené vlny“ na průjezdných křižovatkách. Nedílnou součástí je i rádiové propojení s dispečinkem městské dopravy a také společností Deutsche Bahn.

Vlakotramvaj na území Zwickau

  • Zahájení provozu 28. 5. 1999 
  • Motorová trakce 
  • 1,1 km trasy vede v ulicích ve smíšeném provozu s tramvají

Průměrné hodnocení (7 hlasů): 4.43

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika