Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Dieselové vlaky ve Westerwaldu ustoupí bateriovým

Dieselové vlaky ve Westerwaldu ustoupí bateriovým

31.3.2023 – autor: PETR SLONEK

Společnost Siemens Mobility uspěla ve výběrovém řízení dopravce Hessische Landesbahn (HLB) na dodávku nových dvouzdrojových elektrických trakčních jednotek. Dodá tři dvouvozové bateriové vlaky Mireo Plus B pro tratě v Horním a Dolním Westerwaldu v Hesensku. Jedná se o pilotní železniční projekt bezemisní mobility HLB.

Dieselové vlaky ve Westerwaldu ustoupí bateriovým

Obě trasy se vyznačují náročným stoupáním a společně s neelektrifikovanými úseky vyžadují vysoce výkonné vlaky. Jednotky Mireo Plus B jsou díky vysokému výkonu při trolejovém i akumulátorovém napájení pro tyto podmínky ideální. Výměnou naftových vozidel za dvouzdrojová se v regionu podaří dosáhnout výrazných úspor emisí CO2 a snížit hladinu hluku i emisí zdraví škodlivých výfukových plynů.
Každá jednotka má v nízkopodlažním prostoru troje dvoukřídlé dveře po obou stranách, které umožní rychlý nástup a výstup cestujících. Vozidla jsou vybavena sběrači proudu pro provoz pod trakčním vedením a akumulátorovými bateriemi pro provoz na neelektrifikovaných úsecích. Při napájení z baterie je dojezd na sklonově náročných tratích přibližně 80 kilometrů bez dobíjení. Vlaky nabídnou 126 míst k sezení a přepravu jízdních kol, dětských kočárků i osob na vozíku.

Provoz na dvou tratích
Nová bezemisní vozidla pojedou na trati Oberwesterwaldbahn (OWB) z Limburgu do Altenkirchenu, Au a Siegenu a na dráze Unterwesterwaldbahn (UWB) mezi Limburgem, Montabaurem a Siershahnem. OWB měří 115 kilometrů a součástí je i 75kilometrový úsek bez elektrického trakčního vedení. Nabíjení vozidlových akumulátorových baterií se plánuje staticky za stání v Limburgu a dynamicky za jízdy v úseku Au – Siegen. Neelektrifikovaný úsek na trati UWB je dlouhý přibližně 35 kilometrů, a soupravy tak mohou jezdit tam i zpět bez statického dobíjení v obratové koncové stanici. Na obou tratích zastaví ve více než 50 zastávkách. Jak pří jízdě po spádu, tak i při zastavovaní budou využívat vysoce výkonnou elektrodynamickou rekuperační brzdu, a tím ušetří elektrickou energii a prodluží dojezd vozidla z akumulátorové baterie. V provozu by se nové jednotky měly objevit do konce roku 2025.

Vývoj také v Česku
Na návrhu technického řešení těchto dvouzdrojových vozidel se významně podílejí i vývojová pracoviště Engineeringu Siemens Mobility v ČR. Řeší konstrukční skupiny v mechanické i elektrické části vozidla včetně jeho nadřazeného řízení. „Bezemisní kolejová vozidla pro městskou hromadnou dopravu, konvenční i vysokorychlostní železnici jsou a i nadále budou spojená s liniovým elektrickým napájením. To dává vozidlům vysokou výkonnost, nízkou energetickou náročnost a bezemisní provoz. Přicházejí však nové technické možnosti – kombinace trolejového napájení a lithiových akumulátorů umožňuje odstranit emise a zvyšovat rychlost dopravy i na železničních tratích, které nejsou vybaveny liniovým trakčním vedením. Dvouzdrojová vozidla trolej/akumulátor (BEMU), typu Mireo Plus B, které nyní vyvíjíme v Siemens Mobility, jsou proto vhodným řešením pro zajištění udržitelné bezemisní rychlé a pohodlné železniční dopravy v částečně liniově elektrizované železniční síti. Ta je v evropských zemích obvyklá,“ řekl vedoucí týmu Roman Prell. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika