Železničář / Zahraničí / DB prohloubily ztrátu, budou propouštět
DB prohloubily ztrátu, budou propouštět
30.9.2024 – autor: PETR SLONEK
Hospodaření německé společnosti Deutsche Bahn skončilo v první polovině letošního roku opět v červených číslech. Dopravce výrazně prohloubil ztrátu na 1,2 miliardy eur, v přepočtu asi 30,5 miliardy Kč, zatímco loni ve stejném období to bylo jen 71 milionů eur. V souvislosti s tím hodlá vedení DB v příštích pěti letech zrušit 30 tisíc pracovních míst, což je asi devět procent pracovní síly.
Německý dopravce se za prvních šest měsíců roku dál výrazně propadl do ztráty. Hlavní příčiny špatných hospodářských výsledků vidí generální ředitel DB Richard Lutz především ve velkých investicích do infrastruktury, extrémním počasí a nedávných stávkách na železnici. Loni přitom ztráta byla výrazně nižší, pouze 71 milionů eur. Nepomohla ani částečná kompenzace od vysoce ziskové logistické dceřiné společnosti DB Schenker.
„Extrémní povětrnostní jevy nebývalého rozsahu posunuly infrastrukturu, která již potřebuje rekonstrukci, na hranici možností a zhoršily provozní a finanční situaci v osobní i nákladní dopravě. Kromě toho jsme se rovněž potýkali s dopadem stávek a nehod,“ upozornil Lutz. „V dálkové dopravě nás to v první polovině roku stálo 7 procentních bodů v přesnosti spojů a bohužel také utlumilo poptávku. Navzdory tomu chceme, aby skupina DB byla v roce 2024 jako celek opět v plusu. Proto jsme kromě obnovy infrastruktury iniciovali i krátkodobá opatření ke stabilizaci provozní a ekonomické situace,“ zdůraznil předseda představenstva. Dráhy zatím ušetřily na administrativních výdajích kolem 110 milionů eur.
Útlum dálkové dopravy
DB sice v červnu také díky fotbalovému mistrovství Evropy dosáhly rekordu v počtu přepravených cestujících, za celé pololetí však jejích počet v dálkové dopravě klesl o šest procent na 64,2 milionu osob. Zhoršila se zároveň přesnost spojů v tomto segmentu dopravy. Ta dosáhla 62,7 procenta, přitom v první polovině roku 2023 to bylo 68,7 procenta. Na vině byla infrastruktura náchylná k poruchám, stávky, stavební činnost a nepříznivé počasí.
Naopak díky zavedení Deutschlandticket za 49 eur měsíčně a s ním spojenému rostoucímu zájmu o regionální dopravu stoupl celkově počet cestujících o 4,2 %. Příjmy celé skupiny nicméně klesly meziročně o 3 % na 22,31 miliardy eur.
DB proto plánuje v příštích pěti letech zrušit 30 tisíc pracovních míst. „Propouštění se dotkne hlavně pozic v administrativě, letos zrušíme zhruba 1 500 míst,“ řekl finanční ředitel dopravce Levin Holle. Zejména digitalizace spolu s automatizací by podle něj měly umožnit, aby administrativní procesy zastávalo méně zaměstnanců. Lutz upozornil, že tam, kde je to potřeba, bude firma zaměstnance i nadále přijímat.
Společnost současně mírně zhoršila výhled provozního zisku a tržeb na letošní rok. Upravený zisk před úroky a zdaněním by podle odhadů měl činit zhruba miliardu eur, zatímco v březnu ještě očekávala zisk výrazně nad touto hranicí. Tržby DB odhaduje zhruba na stejně úrovni jako loni, kdy činily 45 miliard eur. To je o dvě miliardy méně, než čekala doposud.
Další články této rubriky
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »