Železničář / Zahraničí / DB předvedly nové jednotky ICE 3neo
DB předvedly nové jednotky ICE 3neo
27.1.2023 – autor: PETR SLONEK
Deutsche Bahn představily necelý týden před začátkem platnosti nového jízdního řádu pro rok 2023 nejnovější generaci vysokorychlostních jednotek ICE 3neo. Cestující se v nich prvně svezli 5. prosince mezi Frankfurtem nad Mohanem a Kolínem nad Rýnem. Společnostem DB a Siemens Mobility se podařilo soupravu nasadit v rekordním čase, pouhých dva a půl roku po zadání první objednávky. Německý dopravce do roku 2029 převezme celkem 73 jednotek.

Dodávka prvního rychlovlaku se uskutečnila včas navzdory omezením souvisejícím s Covidem-19, která výrazně zkomplikovala práci jednotlivých dodavatelů. „Od zadání zakázky k první jízdě s lidmi uplynulo pouhých dva a půl roku. Zadávací řízení ICE obvykle trvá dvakrát tak dlouho,“ upozornil na úskalí výroby člen představenstva DB pro dálkovou osobní dopravu Michael Peterson. DB má aktuálně objednáno 73 jednotek řady 408. DB si od těchto vlaků slibuje další přesun lidí z aut a letadel na železnici. Díky novým vlakům se denně zvýší počet nabízených míst o 32 tisíc. Německo navíc hodlá v následujících osmi letech množství cestujících ve vlacích zdvojnásobit.
Investice na miliardy eur
DB tak pokračuje v omlazování a rozšiřování svého vozového parku dálkové dopravy. Do roku 2029 investuje deset miliard eur do nových vlaků včetně těchto 73 jednotek ICE 3neo s maximální rychlostí 300 km/h. „Tento úspěch je možný především díky vynikající spolupráci s DB. A zčásti také proto, že ICE 3neo je založeno na naší osvědčené platformě Velaro. Podařilo se nám rekordně rychle zavést řadu inovací v interiéru, které cestujícím přinesou větší pohodlí,“ uvedl generální ředitel Siemens Mobility Michael Peter.
Nový ICE vyjel nejprve mezi Frankfurtem a Kolínem nad Rýnem. Od 11. prosince ho cestující mohou potkat v pravidelném provozu mezi Dortmundem, Kolínem a Frankfurtem a také na nové vysokorychlostní trase Wendligen – Ulm. Od roku 2024 se bude ICE 3neo využívat také na mezinárodních linkách do Belgie a Nizozemska.
Nově místo pro kola
Novinkou je místo pro osm jízdních kol. Dosud totiž v jiných soupravách ICE nebylo možné bicykly přepravovat. Kromě toho má ICE 3neo speciálně vyvinuté okenní tabule zajišťující příjem kvalitního mobilního signálu či osvětlení, které se mění podle denní doby. Zcela novým prvkem je i snadno ovladatelný výtah instalovaný u dveří vyhrazených výhradně pro cestující na invalidním vozíku.
Deutsche Bahn také v rekordním čase vyškolily přibližně 5 000 zaměstnanců z palubního servisu a údržby a rovněž strojvedoucí, což byl předpoklad pro rychlé uvedení ICE 3neo do provozu.
Další články této rubriky
Výrobci vozidel bojují s termíny dodávek
26.4.2025 - Už několik let se objevují zprávy o zpožďujících se dodávkách nových vozidel. V různé míře jsou postiženi téměř všichni velcí evropští výrobci, každý bojuje s potížemi alespoň u jedné zakázky. Jednou z příčin jsou… »
Škoda udělá generální opravu vlaků NIM Express pro DB Regio
17.4.2025 - Německý regionální železniční dopravce DB Regio si u společnosti Škoda Group objednal generální opravu až šesti dvoupodlažních vlaků NIM Express, které jezdí na frekventované vysokorychlostní trase mezi Norimberkem a Mnichovem.… »
ÖBB hlásí rekordní počet cestujících
8.4.2025 - Rakouské státní dráhy ÖBB zaznamenaly v loňském roce absolutní rekord v počtu přepravených cestujících ve svých vlacích. Dopravce v roce 2024 přepravil dohromady 511 milionů lidí, zatímco o rok dříve to bylo 494 milionů… »