Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / DB jsou zpět v černých číslech

DB jsou zpět v černých číslech

30.9.2022 – autor: PETR SLONEK

Poprvé od začátku celosvětové pandemie COVID-19 se Deutsche Bahn (DB) vrátily zpět do černých čísel. DB uzavřela hospodaření v první polovině roku 2022 s provozním ziskem před úroky a zdaněním (EBIT) ve výši 876 milionů eur. Tržby skupiny vzrostly o 28,4 procenta na zhruba 28 miliard eur. Navíc se do regionálních i dálkových spojů DB ve velkém vrátili cestující a vzrostla také poptávka po mezinárodní přepravě.

DB jsou zpět v černých číslech

Provozní zisk vzrostl o přibližně 1,9 miliardy eur ve srovnání s prvním pololetím roku 2021. Globální pandemie COVID-19 uvrhla DB do červených čísel, ztráta tehdy představovala téměř 1 miliardu eur. Celkově hlavní činnost německého dopravce prodělala v důsledku covidu více než 10 miliard eur. 
Největší měrou přispěla k současnému úspěchu DB Schenker, logistická dceřiná společnost Deutsche Bahn. Ve srovnání s prvními šesti měsíci roku 2021 téměř zdvojnásobila svůj provozní zisk na přibližně 1,2 miliardy eur. „První polovina roku 2022 byla pro Schenker nejúspěšnějším pololetím v jeho stopadesátileté historii jako logistické společnosti,“ řekl Levin Holle, finanční ředitel DB.

Cestujících přibylo
Výrazně se však zlepšily i výsledky hlavní činnosti Deutsche Bahn. Za prvních šest měsíců letošního roku využilo dálkové vlaky DB 59,1 milionu cestujících. To představuje meziroční nárůst o 117 procent. Regionálními spoji jelo 725 milionů cestujících, což je o 60 procent více. Zvýšil se rovněž přepravní výkon v osobní dopravě, a to o 109 % na 36,4 miliardy osobokilometrů. Dařilo se DB Cargu, které zaznamenalo mírné zvýšení tržeb (nárůst o 5,6 %) a prodaného objemu (nárůst o 1,2 %). Firma ale zároveň čelila negativním dopadům v souvislosti s válkou na Ukrajině a potýkala se rovněž se sníženou kapacitou způsobenou modernizací železniční sítě v Německu. „Udělali jsme hodně práce, abychom se dostatečně připravili na rostoucí poptávku. Německo a velkou část Evropy nyní obsluhuje více vlaků ICE než kdy předtím,“ uvedl uvedl generální ředitel společnosti Richard Lutz.

Problémem častá zpoždění
Navzdory modernizaci a rekordní výstavbě stávající infrastruktura v zemi již přestala vyhovovat nárokům dopravců a neustále sílícímu provozu. Výsledkem tak je větší přetížení tratí a častější zpoždění než loni. V první polovině roku 2022 dorazilo do cíle včas jen 69,6 procenta dálkových vlaků, zatímco ve stejném období roku 2021 to bylo 79,5 procenta. Celková míra včasnosti u osobní dopravy DB v Německu činila za prvních šest měsíců 92,5 %. 
DB spolu s německou vládou pokračovaly v první polovině roku v mohutných investicích. Čisté kapitálové výdaje vzrostly o 3 % na 2,7 miliardy eur. Hrubé kapitálové výdaje ve výši 5,4 miliardy eur byly stejně jako v předchozích letech investovány do železniční infrastruktury. K 30. červnu představoval dluh 30,5 miliardy eur, tedy o 4,8 procenta více než na konci předchozího roku. 
S prognózou hospodaření v roce 2022 jako celku je spojena nejistota, a to kvůli konfliktu na Ukrajině, pandemii COVID-19 a rostoucím cenám energií. Vedení DB soudí, že uzavře rok s vyššími výnosy a provozním ziskem, než se čekalo v březnu. Očekává upravený EBIT za celý rok ve výši více než 1 mld. eur.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 1

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika