Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Comeback Orient expressu? Japonci trumfují legendu

Comeback Orient expressu? Japonci trumfují legendu

12.2.2015 – autor: STANISLAV HÁJEK

Není na světě mnoho zemí, kde je železnice tak populární, jako je tomu v Japonsku. Za modely vláčků či za luxusní cesty po železnici lidé vydají mnoho peněz. To vede provozovatele drah k vymýšlení nových věcí.

Comeback Orient expressu? Japonci trumfují legendu

Dnes jezdí přes Kjúšú za turistickými atrakcemi okolí vlak Nanatsuboši. Tento spoj společnosti JR Kjúšú má sedm vozů, z toho pět lůžkových, jeden restaurační a jeden lounge, v němž je i klavír a bar. I s lokomotivou stál téměř tu samou cenu jako vysokorychlostní vlak Šinkanzen, který je však mnohem delší. Lokomotiva je dvouzdrojová s pohonem na elektřinu i diesel a její červená barva má evokovat okolní přírodní krásy. Po přepychovém hotelovém vlaku pro Kjúšú nyní s podobnou soupravou vstupuje na tento trh dopravce JR East. Jedná se o železniční společnost působící ve východním Japonsku.

Své předchůdce má nový vlak zastínit designem a komfortem

JR East již dnes cestující láká na známé noční vlaky Kassiopeia a Hokutosei, sestavené z lůžkových a restauračních vozů. Pro japonské železniční fanoušky je povinností se v tomto zařízení svézt. Nový pětihvězdičkový vlak by však měl luxusní vlaky, legendární Orient express nevyjímaje, zastínit nejen designem, ale také komfortem a samozřejmě i cenou. Návrh je dílem automobilového designéra Kena Okuyamy, který pracoval mimo jiné i pro firmy Porsche a Ferrari. Jeho výtvor by po dokončení měl mít patrové apartmány a velkorysé společenské prostory ne náhodou připomínají interiéry na „Cruise Ships“, tedy luxusních lodích pro okružní cesty.

Panoramatické průhledné stěny vedou až ke střeše

Mezi deseti připravovanými vozy budou v soupravě i dva panoramatické vagony s průhlednými stěnami až ke střeše. Dále by pasažéři měli k dispozici po jednom restauračním a také „lounge“ oddílu včetně pěti prostorných vozů se sedmnácti velkými apartmány, kde nechybějí koupelny a ložnice. Každý je určen pro 34 cestujících, i když je v tomto případě asi vhodnější výraz „hostů“.

 Vlak má v budoucnu jezdit do nádherných přírodních oblastí kolem japonské metropole Tokia. Jízdenky pochopitelně nebudou nikterak laciné. Například dvoudenní cesta v luxusním hotelovém vlaku společnosti Kjúšú Nanatsuboši (7 hvězd), jenž byl nedávno uveden do provozu, stojí od 180 tisíc do 525 tisíc jenů (tedy přibližně 1 300 až 3 800 eur).

Jezdit začal loni v říjnu

Oficiální zahájení provozu pětihvězdičkového vlaku proběhlo loni na podzim, konkrétně 15. října. Stěny a podlahy vozů jsou ze dřeva, ve sprchách jsou pak obloženy speciálním, aromaticky vonícím dřevem hinoki. Umyvadlo je ruční výroby, podobně jako nábytek pocházející z oblasti Fukuoky.

Domovskou stanicí je město Hakata, odkud bude vlaková souprava vyjíždět mimo jiné do míst jako Jufuin, Aso a Nagasaki. Cestující si může vybrat mezi cestou s jedním až třemi noclehy. Jízdenky stojí až 550 tisíc jenů (asi 4 200 eur) na osobu za dvoulůžkový pokoj. Přes tuto vysokou cenu u JR Kjúšú se hned na počátku objevila poptávka desetinásobně vyšší, než je kapacita vlaku, a tak je tento spoj již na začátku zkušebního provozu na několik měsíců beznadějně vyprodán. 


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 3.5

Další články této rubriky

Cargounit si pořídí nové Vectrony a SmartronyCargounit si pořídí nové Vectrony a Smartrony

25.4.2024 - Výrobce kolejových vozidel Siemens Mobility uzavřel významnou smlouvu s přední polskou nezávislou leasingovou společností Cargounit zaměřenou na posílení železniční dopravy v regionu. Jedná se o pořízení až 100 lokomotiv Vectron… »

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika