Železničář / Zahraničí / Býlí na kolejích v Maďarsku zatápí plevelohubná souprava
Býlí na kolejích v Maďarsku zatápí plevelohubná souprava
15.7.2015 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS
Myslíte si, že se jedná o opožděný aprílový žert? Vězte, že o něco jižněji od České republiky je vlaková souprava, na niž jsou připevněny nástavbové postřikovače a prostředky na hubení plevele, naprostou samozřejmostí. Dokonce se jedná o samostatnou a velice specifickou oblast drážní dopravy. Ucelené vlakové soupravy se speciálním náčiním umožňující postřik a odplevelování železničního spodku jsou v Maďarsku k vidění každý rok.
Potírají plevel i na lokálkách
S postupem jara a teplejšího počasí je samozřejmé, že vegetace bují a hustě roste i podél tratě. Aby se zabránilo přemnožení různých plevelů a porostů, Maďarské státní dráhy (MÁV) používají k udržení železničního náspu i speciální, takzvané plevelohubné vlaky – a to po celé zemi, nejen na hlavních tratích, ale také na zapomenutých lokálkách. Právě na tratích regionálního významu jsou mnohdy tyto speciální vlaky jediným klasickým soupravovým vlakem.
O tom, že se jedná o velice specifickou oblast drážní dopravy, svědčí i fakt, že u maďarských železničářů existuje samostatná organizační složka uvnitř Skupiny MÁV, která se o tuto činnost stará – je to MÁV Kert Kft. (kert = zahrada – pozn. autora). Není to ale jediná společnost, která takovou činnost provádí. Podle platné evropské legislativy se uskutečnilo výběrové řízení a kromě MÁV Kert Kft. odplevelování a postřikování železničního svršku a bezprostřední blízkosti tratí provádí i G&G Növényvédelmi és Kereskedelmi Kft. Rozdělení výkonů mezi oběma hráči je přibližně 65 ku 35 procentům, větší podíl má MÁV Kert Kft.
Rostliny mohou poškodit trať
Kvůli bezpečnosti železničního provozu a udržování tratí ve vyžadovaném stavu je potřebné odplevelovat a postřikovat bezprostřední okolí železniční tratě vhodnými prostředky. V Maďarsku se takové činnosti provádějí několikrát do roka podle přesně stanoveného harmonogramu a také na základě přesně daných kritérií. V první řadě mají za cíl vyhubit škůdce a plevele podél tratě, aby se nenarušil železniční svršek.
Podle drážních expertů zarostlé traťové těleso může být nebezpečné provozu především s ohledem na špatné odvodnění železničního spodku, čímž se kolejové pole stane podmáčeným a nestabilním. Navíc různé přerostlé rostliny mnohde překážejí provozování bezpečné drážní dopravy – a to nejen na samotné trati, ale také na odstavných nádražích. V neposlední řadě se kvůli uschlým rostlinám radikálně zvyšuje nebezpečí vzniku požáru.
Speciální odplevelovací a postřikovací vlaky vyrážejí zpravidla v několikavozových soupravách, kde jsou zařazeny i cisternové vozy a několik speciálně upravených železničních vozů. Samozřejmě nesmějí chybět ani speciální pomůcky jako třeba nástavbové postřikovače. Většinou jsou tyto vlaky taženy lehkotonážními motorovými lokomotivami, v Maďarsku velmi rozšířenými Daciemi, malými dvounápravovými motorovými lokomotivami vyrobenými v Rumunsku.
Postřiky a odplevelování drážního spodku provádějí ve třech etapách, přičemž k třetímu ošetření se přistoupí pouze v případě, že předchozí dvě ošetření nebyla účinná. To ale neznamená, že v případě potřeby nemůže dojít i k více postřikům, vždy to závisí na konkrétním místě a růstu plevele. A kolik taková legrace stojí? Maďarský správce infrastruktury MÁV Zrt. na tyto účely ročně vynaloží cca 830 milionů forintů (74 milionů korun).
Další články této rubriky
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »