Železničář / Zahraničí / Bratislavská integrace se rodí s obtížemi a pomalu
Bratislavská integrace se rodí s obtížemi a pomalu
27.11.2013 – autor: MARTIN HARÁK
Integrovaný dopravní systém Bratislavského kraje se stal 1. června letošního roku realitou. Nachází se na území slovenského hlavního města a v okrese Malacky. Systém vychází ze zkušeností z České republiky, především z Jihomoravského kraje. U našeho východního souseda se jedná teprve o první projekt tohoto typu v podobném rozsahu.
Zahájení prvního integrovaného dopravního systému na Slovensku se úplně nepovedlo. První etapa měla být spuštěna 1. března, což se bohužel z technických důvodů neuskutečnilo. Malé drama ale nastalo poslední únorový den v odpoledních hodinách, kdy koordinátor bratislavského integrovaného systému ohlásil, že vzhledem k závažným problémům jednoho z autobusových dopravců se projekt odkládá. To určitě nebyla příjemná zpráva jak pro ostatní smluvní partnery, tak pro cestující. Železniční společnost Slovensko byla plně připravena, včetně personálu a počítačových aplikací, nicméně rozhodnutí koordinátora musela respektovat. Nakonec se systém spustil na začátku června a vstoupily do něj kromě ZSSK také Dopravní podnik Bratislava a autobusová společnost Slovak Lines s vybranými regionálními linkami.
Systém není pro každého
Bratislavská integrace má oproti těm v České republice jedno nepříjemné specifikum, které se nám může zdát nepochopitelné. Integrovanou dopravu mohou prozatím využívat pouze cestující s předplatními jízdenkami (u nás tramvajenky, Opencard nebo In Karta). Nezahrnutí jednorázových jízdenek do integrace je způsobeno nedořešeným dělením tržeb a absencí označovačů jízdenek v železničních stanicích a zastávkách. Integrovaný systém je tedy určen především pravidelným cestujícím, kteří vlastní nějaký druh předplatného.
Jeden jízdní doklad umožňuje cestování spoji všech zúčastněných dopravců v rámci zvolených tarifních zón. Cestující si může vybrat délku platnosti dokladu na 30, 90 nebo 365 dní. Předplatní jízdenky se nahrávají na čipovou kartu buď společnosti ZSSK městského dopravního podniku, ale i dopravce Slovak Lines, nebo na studentskou kartu ISIC či takzvanou Bratislavskou městskou kartu. V železniční dopravě lze využít v traťových úsecích Závod – Malacky – (Záhorská Ves) – Zohor – Bratislava hlavná stanica – Bratislava (Rača, Vajnory nebo Nové Mesto) všech vlaků kategorie Os nebo REX, čili osobní a regionální expres, které jsou označeny po „česko-německém“ způsobu jako linky S. Momentálně se jedná pouze o dvě linky S20 a S25. Integrované regionální autobusy jsou naopak označeny výraznými oranžovými cedulemi s linkami v číselné řadě 220 a výše.
Zatím jen ojedinělé experimenty
Úplně první pokus o dopravní integraci v okolí Bratislavy proběhl na přelomu let 1989 a 1990. Asi na půl roku byla zkušebně zavedena integrace v linkových autobusech ČSAD, ve kterých bylo možné po území města jezdit na předplatní jízdenky městského dopravního podniku. Po desetileté pauze až v roce 2000 počal druhý experiment, kdy ve směru Záhorie mohli cestující městské dopravy využívat linkové autobusy a vlaky opět na předplatní jízdenky s menším příplatkem. Uplynuly další roky a konkrétně v roce 2006 začala příprava standardní dopravní integrace podobné těm českým. Změnila se však právní forma a také název samotného systému a koordinátora. Ale až po dalších dlouhých sedmi letech se systém podařilo nastartovat do současné podoby, která má ale k plné integraci ještě daleko. Integrovaný dopravní systém Bratislavského kraje by měl být v dalších etapách rozšířený na celé území kraje a uvažuje se i o jeho přesahu směrem do Trnavy a rakouského a maďarského příhraničí.
Čeká se nárůst integrovaných linek
Na Slovensku se zatím integraci učí, ale určitě k ní postupem času dojde. Základem by měla být železniční kolejová doprava s přestupními terminály, kde budou navazovat autobusové spoje. V neposlední řadě by i slovenské integrované spoje měly jezdit v pravidelném intervalu. Podobně jako na jižní Moravě, ale i jinde, budou železniční a autobusové linky označovány číselnými řadami, které budou korespondovat s tarifními zónami. K současné řadě 200 tedy přibude ještě zónová oblast 500 v okrese Pezinok, 600 pro Senec a 700 pro jihovýchodní směr od Bratislavy.
Další články této rubriky
Vytížená trať z Forchheimu do Eggolsheimu je čtyřkolejná
18.12.2024 - Německo udělalo další důležitý krok při modernizaci železniční trati mezi Norimberkem a Bamberkem. Správce infrastruktury nedávno dokončil modernizaci úseku z Forchheimu do Eggolsheimu, který má nově čtyři koleje místo… »
Dvoupodlažní Cityjet ÖBB si odbyl premiéru
11.12.2024 - Rakouský státní dopravce ÖBB představil v St. Pöltenu novou dvoupodlažní jednotku Stadler Kiss. Soupravy, nesoucí obchodní označení Cityjet, mají od roku 2026 zajistit větší kapacitu, komfort a dostupnost v regionální dopravě ve… »
Nový vysokorychlostní dopravce ve Francii koupí 12 jednotek od Alstomu
3.12.2024 - Proxima, nový soukromý dopravce ve Francii, podepsal smlouvu se společností Alstom na dvanáct vysokorychlostních dvoupodlažních jednotek Avelia Horizon. Součástí je poskytování údržby po dobu 15 let v nové hale, kterou si firma… »