Železničář / Zahraničí / Bombardier představil Regio 2N pro francouzské regiony
Bombardier představil Regio 2N pro francouzské regiony
4.6.2014 – autor: STANISLAV HÁJEK
Francouzské státní železnice (SNCF) objednaly v únoru 2010 u firmy Bombardier Transportation první sérii osmdesáti regionálních vlaků nově vyvinutého typu Regio 2N. Hned poté následovala objednávka dalších čtyřiceti devíti jednotek a na podzim 2013 byl již první vlak tohoto typu představen veřejnosti. Cestující ve Francii tak získali další moderní jednotky, které zvýšily kvalitu železniční dopravy.
Jednotky Regio 2N byly pro francouzského národního dopravce vyvinuty ve třech základních provedeních. První má označení „Pérubian grande capacité“ a je určeno pro příměstské spoje na krátkých tratích s maximálním počtem míst na sezení. Druhé provedení, nazvané „Régional“, jak název napovídá, patří regionální dopravě se zvýšeným komfortem a současně na delší vzdálenosti. Třetí verze „Interville“ se plánuje pro využití na dálkových spojích InterCity s vozy 1. třídy. Co se týká počtu vozů, existuje více modifikací, takže do jednoho vlaku lze spojit až tři samostatné jednotky. Každou jednotku lze sestavit z šesti, osmi nebo deseti vozů, což představuje délku vlaku v rozmezí od 81 do 135 metrů. První vyrobená jednotka Regio 2N, která byla prezentována veřejnosti loni na podzim, má šest vozů s uspořádáním sedadel 2+2.
Kombinace patrových a standardních vozů
Každá jednotka se skládá také z patrových vozů. Některé ale mají jen standardní, tedy jednopodlažní provedení – jedná se o vozy s nástupními a výstupními prostory, s prostory pro uložení velkých zavazadel, jízdních kol a také pro vozíčkáře (současně se zde nacházejí i toalety). Patrové vozy se vyrábějí ve dvou variantách (takzvaný dlouhý a krátký vůz) a pro cestující mají k dispozici v dolní a horní části jen místa k sezení. Koncové vozy mají navíc uzamykatelný přístup do kabiny strojvedoucího. Výška interiéru v obou patrech činí 192 centimetrů.
Každá jednotka obsahuje maximálně tři poháněné podvozky typu Jacobs se synchronními motory a permanentními magnety. Celkový výkon vlaku činí 2,4 MW a zrychlení při rozjezdu by podle výrobce mělo dosahovat 0,6 až 0,8 metru za sekundu. Maximální rychlost jednotek činí 160 km/h (v případě zájmu umí výrobce zařídit i 200 km/h). Trakční zařízení se nachází na střeše. Vozy jsou vybaveny klimatizací (umístěnou pod střechou).
Skříně se vyrábějí v Česku
Jaké bude vybavení interiérů jednotek Regio 2N, závisí na finančních možnostech regionů. Zástupci regionů si mohou vybrat z nabídkových katalogů, které čítají dvě stě položek. Šířka průchozích uliček ve vlacích se pohybuje od 42 do 65 centimetrů a současně závisí na počtu sedadel. S nejširšími se počítá v oddílech první třídy. V první sérii, kde se objednává 129 jednotek, vznikne 83 různých variant v celkem 970 vozových skříních. Do výrobních hal firmy Bombardier ve francouzském Crespinu se pro zahájení výroby nových vlaků investovalo do různého zařízení 25 milionů eur. Jednotky pro vyšší rychlosti byly dokonce testovány na zkušebních okruzích ve Velimi a Waberg-Wildenrathu. Ostatní vlaky prošly ve spolupráci se SNCF zkouškami na francouzské železniční síti.
Významnou novinkou u těchto vlaků je vozová skříň z oceli jakosti S700 s vyšší pevností. Taková vozová skříň je pouze o deset procent těžší než hliníková. Pro srovnání lze uvést, že klasická ocelová skříň bývá běžně o třicet procent těžší než ta z hliníku. Ocelová skříň má výhodu oproti hliníkové, že na ní lze do posledních chvíle provádět změny. Skříně jsou vyráběny pobočným závodem společnosti Bombardier v České republice, ale většina ostatních komponentů vzniká ve Francii.
Dodávky poběží do roku 2016
Kromě jednotek Regio 2N vyrábí Bombardier v závodě Crespin také další patrové předměstské vlaky a soupravy pro pařížské metro. Tato výroba by měla kontinuálně běžet až do roku 2015. Aby se zakázky stihly včas, je zaveden třísměnný provoz. Vlaky Regio 2N jsou schvalovány podle nejnovějších technických specifikací TSI. Na začátku tohoto roku proběhlo v regionu Rhône-Alpes školení provozních zaměstnanců na prvních třech vyrobených jednotkách. Každý strojvedoucí musí absolvovat povinné čtyřdenní školení. Standardní zkoušky v provozu bez cestujících probíhaly na trati Villefranche-sur-Saône – Lyon – Vienne. Pokud jednotky obdrží všechna úřední razítka, předpokládá se jejich komerční provoz během letošního jara. Poslední vlaky by měly být dodány a uvedeny do provozu v polovině roku 2016. Kromě těchto vlaků se s další opcí nepočítá, takže od roku 2016 si musí závod Bombardier v Crespinu najít jinou práci.
Fotogalerie
Další články této rubriky
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »