Železničář / Zahraničí / Do Itálie vyjedou nové jednotky Nightjet
Do Itálie vyjedou nové jednotky Nightjet
11.5.2021 – autor: JOSEF HOLEK
Rakušané představili ve vídeňském závodě Siemens Mobility první netrakční jednotku pro noční cestování Nightjet. Podle zástupců rakouských drah ÖBB, které zakázku zadaly, vyjede první jednotka do konce příštího roku. Není bez zajímavosti, že řídicí vůz nese podobu lokomotivy Siemens Vectron. Při virtuální tiskové konferenci výrobce ukázal nejen skříň, ale i vizualizaci interiéru. Ten by měl být pohodlný a cestujícím nabídnout maximální soukromí.

Na připravované noční spoje z Rakouska a Německa do Itálie hodlají ÖBB nasadit moderní netrakční jednotky Nightjet, které pro ně vyrobí firma Siemens Mobility. První by měla na trasu vyrazit na konci příštího roku. Závazně bylo objednáno 13 souprav, na dalších 20 se váže opce. Rakušané tak potvrdili svou průkopnickou roli v rámci evropské noční železniční dopravy.
„Díky investicím do moderního materiálu pro nové vozy budeme moci i v budoucnu pokračovat v započatém trendu inovací při jejich výrobě. S našimi novými nejmodernějšími Nightjety zákazníkům nabídneme větší komfort a soukromí. Hodláme se ještě více zaměřit na potřeby cestujících,“ uvedl předseda představenstva ÖBB Andreas Matthä.
Výhodou i lehké podvozky
Nový Nightjet by měl zaujmout především vysokým komfortem či nízkými provozními náklady. Ústředním prvkem vlaků jsou inovativní mini-suite, tedy kupé, která jsou cestujícím připravená nabídnout maximální možné soukromí. O cestovní komfort se pak zasadí i speciální a lehké konstrukce podvozků. „Zajišťují, že vlak pojede mimořádně hladce a plynule. Zároveň spotřebovává po celou dobu provozu méně energie. Náš Nightjet bude hrát ústřední roli při propojování evropských metropolí, a přitom zůstane velmi šetrný k životnímu prostředí. Přispěje také k větší atraktivitě železniční dopravy,“ prohlásil šéf Siemens Mobility Michael Peter.
Právě na ekologii se v případě provozu vlaků klade v posledních letech největší důraz. Rakouská ministryně pro ochranu klimatu Leonore Gewesslerová uvedla, že v boji proti klimatické krizi potřebuje Evropa zajistit dopravu výrazně šetrnější k životnímu prostředí. „Důležitou součástí je silná síť nočních vlaků. Proto v nadcházejících letech investujeme přibližně 500 milionů eur do budoucnosti tohoto segmentu železniční dopravy. To nám umožní zakoupit dalších dvacet Nightjetů a dál zkvalitnit nabízené služby. V praxi to znamená nejen více vlaků, ale také větší množství nabízených destinací a vyšší počet nočních linek,“ dodala.
Noční dopravu provozují i České dráhy. Jejich lůžkové vozy jezdí – pokud to epidemie koronaviru umožní – do švýcarského Curychu, polské Varšavy a Krakova, dále k východním sousedům do Košic a Humenného nebo do maďarské metropole Budapešť. Z České republiky, konkrétně z Břeclavi a Ostravy, je možné vyrazit nočním vlakem i do Berlína. Noční vlaky spojují rovněž Prahu s Prešovem, přičemž trasa spoje vede přes Brno, Bratislavu a Zvolen.
Další články této rubriky
DB nasadily na boj se zpožděním vlaků umělou inteligenci
5.9.2023 - Jak nejlépe bojovat na železnici se zpožděním? Deutsche Bahn (DB) už možná našly recept. Pomoci má zapojení umělé inteligence (AI) do řízení dopravy. Tím by se měla zajistit rychlejší reakce na mimořádnosti a zároveň i méně… »
Egypt zmodernizuje 280 stárnoucích lokomotiv
4.9.2023 - Egyptské státní dráhy (ENR) se rozhodly obnovit svůj stárnoucí park hnacích vozidel. Podepsaly proto dvě smlouvy na modernizaci a údržbu nejméně 280 dieselelektrických lokomotiv se společností Škoda Group. První se týká… »
Na tatranské tratě se vracejí první zmodernizované jednotky
3.9.2023 - Turismu ve Vysokých Tatrách pomůže i 15 zmodernizovaných jednotek řady 425.95. První dvě z nich nasadila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) do provozu v síti Tatranských elektrických železnic (TEŽ) v polovině července. Další… »