Železničář / Téma / Téma - všechny zprávy
Téma - všechny zprávy
Z Prahy do Drážďan se jezdí už 170 let
30.3.2021 - Když se podařilo Severní státní dráhu v roce 1845 prodloužit z Olomouce do Prahy, začalo se okamžitě pracovat na jejím pokračování do Drážďan. Jeden z nejvýznamnějších stavitelů železnice Jan Perner se už od roku 1842 zabýval tím, kudy vést dráhu z Prahy do saské metropole. Nakonec byla zvolena trasa podél toků Vltavy a Labe. Náročný terén ale neumožnil zprovoznění trati najednou. A tak mezi Prahou a Lovosicemi začaly jezdit vlaky 1. června 1850, do Ústí nad Labem dorazil první spoj o čtyři měsíce později a teprve 8. dubna 1851 se slavilo zahájení provozu celého mezistátního spojení Praha – Drážďany.
Výběr materiálů pro vozidla jako složitá alchymie
25.1.2021 - Je až k neuvěření, z kolika materiálů se skládá jeden železniční osobní vůz nebo lokomotiva. Navíc každý z nich musí splňovat přísná bezpečnostní nařízení, umět ochránit cestující a ještě být hezký na pohled i příjemný na dotyk. K míchání kvalitního koktejlu vlastností mají výrobci vývojové speciální týmy, v nichž sedí také experti na materiály. Tito odborníci určují, který je pro daný díl nejlepší a s čím a jak se má pojit. Prim aktuálně hrají lehké a supertvrdé slitiny.
Vozidlový park Českých drah ve znamení obnovy
18.12.2020 - Vozidlový park Českých drah čeká v nadcházejících letech další postupná obměna. Na jeho obnovu chystá dopravce vynaložit v nejbližších pěti letech miliardy korun. S prvními vyráběnými vozy či jednotkami se cestující setkají již brzy. Například pět push-pull jednotek zamíří na sever Moravy, jedenatřicet RegioPanterů bude jezdit ve středních, západních, jižních Čechách a na Vysočině. Padesát nových vozů od konsorcia Siemens Mobility – Škoda Transportation se objeví na Západních expresech z Prahy do Chebu přes Plzeň a na rychlících Krušnohor z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem. České dráhy nedávno uzavřely rámcový kontrakt na dodávku až 60 elektrických jednotek. ČD navíc nechávají modernizovat 16 vozů pro regionální dopravu a soutěží dodavatele na 182 osobních vozů, 160 motorových jednotek pro 120 cestujících, či 90 třísystémových lokomotiv pro rychlost až 200 km/h a další stroje pro mezinárodní linky s rychlostí až 230 km/h.
Ergonomie: Neviditelný průvodce pohodlným cestováním
27.11.2020 - K nástupišti přijede vlak, nastoupíte, pohodlně se usadíte, uspořádáte si stoleček a područky, rozsvítíte čtecí lampičku, opřete nohy o podnožky a čekáte, až se vlak rozjede. Aby tohle bylo možné, musel někdo vůz vyrobit a na jeho návrhu zapracovat i specialista na ergonomii. Právě on zajistil, aby výška schodů byla pohodlná pro nástup i výstup, aby ze sedačky nebolela záda, područky, stoleček a podnožky byly v ideální výšce cestujícího a abyste ke stropní lampičce nemuseli šplhat po žebříku. Ergonomie je široká věda a uplatňuje se i ve veřejné dopravě. Díky společnosti Siemens Mobility jsme nahlédli ostříleným ergonomům přímo pod pokličku.
Aerodynamika: neznámá i tajemná
1.10.2020 - Takřka od začátku 20. století až dodnes můžeme sledovat rychlý rozvoj leteckého průmyslu, doprovázeného širokým spektrem inženýrských oborů. Jednou z hlavních oblastí je aerodynamika, tedy obor zabývající se studiem proudění vzduchu. Ta hrála v rozmachu tohoto průmyslového odvětví klíčovou roli. Zejména teoretické poznatky z vývoje letadel se ale rychle přenášely i do rozvoje a aplikace v dalších dopravních oborech, železnici nevyjímaje. A významnou úlohu zde mají stále.