Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Zpětné vytěžování vagonů snižuje firmám náklady

Zpětné vytěžování vagonů snižuje firmám náklady

19.8.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Dceřiná společnost ČD Cargo zabezpečuje pro jednoho ze svých nejvýznamnějších zákazníků z oblasti stavebních materiálů nové přepravy slínku ve vlastních vozech řady Falls. Jde o významný projekt zpětného vytěžování železničních nákladních vagonů, kdy na přepravu této stavební suroviny na ose Prachovice – Dětmarovice automaticky navazuje transport strusky z Třince zpět do Prachovic.

Zpětné vytěžování vagonů snižuje firmám náklady

Zpětné vytěžování železničních vozů pomáhá snižovat náklady a zákazníkovi lze nabídnout výhodnější cenu za dopravu materiálu, v porovnání s vytížením vozu pouze v jednom směru. Řada firem slyší v dnešní době na co nejnižší cenu, takže i zpětné vytěžování může vyjít vstříc těmto, mnohdy extrémním finančním požadavkům. „Jednoznačnou předností silniční dopravy je dnes běžné zpětné vytěžování. Cílem je snížení zejména ceny za přepravu, což je jednou z konkurenčních výhod silnice oproti železnici.

Vymyslet a dojednat s řadou zákazníků podobný systém dopravy lze však i po železnici. Jasným důkazem takového projektu jsou železniční přepravy slínku mezi cementárnami ve východočeských Prachovicích a Dětmarovicích v Moravskoslezském kraji, kdy se nazpět souprava vytěžuje struskou z nedalekých třineckých železáren,“ říká obchodní manažerka ČD Cargo Jolana Lišková.

Vagony Falls optimálním řešením

K železniční přepravě slínku, ale i strusky jsou nejvhodnější nákladní vozy řady Falls. Pro vykládku obou surovin na vlečkách společnosti Cemex v Prachovicích i Dětmarovicích jsou právě vozy řady Falls optimálním řešením. „V souvislosti s časovým harmonogramem všech vstupních a výstupních surovin přepravovaných po železnici jsou pro nás nejvhodnější soupravy o 24 vozech,“ vysvětluje vedoucí střediska kolejové dopravy cementárny Prachovice Milan Krsek. Každou soupravu musí takzvaně „zmanipulovat“ a vrátit dopravci maximálně do dvaceti čtyř hodin. „Uvědomujeme si zájem společnosti ČD Cargo, aby byl obrat vozů co nejkratší, čímž se významně zvyšuje efektivita jejich přeprav,“ upozorňuje Krsek.

Vedoucí provozního pracoviště ČD Cargo Pardubice Luděk Staněk doplňuje, že se ve všech případech jedná o termínované přepravy, zajišťované ze strany ČD Cargo pro společnost Cemex přesně „na míru“ podle harmonogramu přeprav. Po příjezdu ucelené soupravy se struskou z Třince do stanice Přelouč přistavují zpravidla v ranních hodinách provozní zaměstnanci ČD Cargo vagony na vlečku cementárny Prachovice.

Vzhledem k značnému převýšení železniční tratě z Přelouče do Prachovic odváží ČD Cargo postupně tři skupiny, zpravidla po osmi vozech. Po jejich předávce na stanoveném smluvním místě si posuny na vlečce zajišťuje společnost Cemex vlastními lokomotivami.

Prachovická vlečka díky investicím vzkvétá

Milan Krsek potvrzuje, že technický stav vlečky v prachovické cementárně je víc než vyhovující, a to díky průběžným investicím ze strany jejího vlastníka. Celkový vzhled zařízení svědčí o tom, že Cemex si dobře uvědomuje přednosti železničních přeprav a na údržbu kolejiště a o jeho příslušenství patřičně dbá. „Vykládka strusky se uskutečňuje postupným výsypem do zásobníku. Vzhledem k jeho kapacitě, která činí 150 tun a stačí na tři vagony, je souprava po částech vyložena. Po každém výsypu tří vozů je zásobník pomocí pásového dopravníku vyprázdněn pro postupné vykládání následujících skupin vozů. Celková doba vykládky jedné soupravy činí asi patnáct hodin. „Ze zkušebních přeprav vyplynulo, že vyloženou soupravu od strusky není potřeba před nakládkou slínku čistit. Před zahájením těchto přeprav jsme uvažovali o čištění vozů. Že to není nutné, jedině vítáme. Znamená to nejen úsporu peněz, ale i času,“ podotýká Krsek.

Slínek se vykládá jako struska

Slínek se naopak nakládá ze zásobníků po skupinách pěti vozů. Po naložení vlaku a předání dopravci ČD Cargo souprava zamíří do Přelouče, odkud je převezena do Dětmarovic. V ranních hodinách čeká na odevzdávkové koleji vlečky Cemex v Dětmarovicích a po předávce se surovina vyloží obdobně jako struska v Prachovicích. Vzhledem ke kapacitě zásobníků probíhá vykládka postupně po čtyřech vozech.

„Na stejném vykládacím místě se souprava i čistí,“ doplnil vedoucí dětmarovické výroby Petr Gill. Přepravy ČD Cargo chválí a tvrdí, že pro jejich provoz je důležitá pravidelnost. Souběžně se slínek přepravuje také z Polska, kde je ale zajištění včasných dodávek mnohem náročnější už jen kvůli tomu, že se jedná o dovoz ze zahraničí.

ČD Cargo věnuje těmto novým přepravám maximální pozornost a úspěch spočívá především ve včasném zajištění kapacit ze strany řízení provozu společnosti ČD Cargo v České Třebové. „Nový model přeprav při využití zpětného vytěžování železničních vozů se nám osvědčil a funguje díky vzájemné perfektní spolupráci mezi Cemexem a naší společností,“ dodává Jolana Lišková.

 

Co je to slínek?

Hrudky obvykle velikosti od 3 do 25 mm v průměru, které vznikají v cementářské peci během výroby portlandského cementu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

VUZ na semináři představí novinky z oblasti interoperabilní infrastrukturyVUZ na semináři představí novinky z oblasti interoperabilní infrastruktury

18.5.2024 - Výzkumný Ústav Železniční zve odbornou veřejnost na seminář Interoperabilní železniční infrastruktura – novinky, trendy, budoucnost. Zváni jsou všichni profesionálové i akademici, kteří si chtějí rozšířit obzory v oblasti… »

ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerůČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů

17.4.2024 - Cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID) se mohou těšit na lepší fungování palubní wi-fi sítě. České dráhy uzavřely se svou dceřinou společnosti ČD - Telematika smlouvu na výměnu… »

Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD CargoNový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo

25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika