Skupina ČD / Ve Veselí vdechují nový život nesmrtelným motorákům
Ve Veselí vdechují nový život nesmrtelným motorákům
25.8.2021 – autor: DPOV
Kompletní obnovou a především proměnou procházejí ve veselském závodě dceřiné společnosti Českých drah DPOV motorové a přívěsné vozy řad 810 a 012 (BDtax782). Vzniká z nich zcela nová řada 811. První prototypovou soupravu zástupci firmy představili loni v létě přímo v závodě ve Veselí nad Moravou představitelům Moravskoslezského kraje i odborné veřejnosti. Nyní linku opouští další dokončená vozidla.

Počátkem roku 2018 vzešel z jednání mezi zástupci Českých drah a Moravskoslezského kraje požadavek na celkovou modernizaci motorových vozů řady 810. Ty v současné době nemají adekvátní náhradu a po celou dobu téměř padesátiletého provozu neprošly žádnou modernizací. Jedinou výjimkou byla náhrada koženkových lavic čalouněnými sedačkami.
Nový motor i infosystém
Cílem modernizace, které se zhostila firma DPOV, bylo dosazení nového, výkonnějšího vznětového motoru, včetně nového řídicího systému, nové uspořádání sedaček, včetně spouštěcích oken po vzoru motorových jednotek řady 814, dosazení klimatizace, zásuvek 230 V i USB, wi-fi a v neposlední řadě také instalace informačního systému. Na základě těchto požadavků společnost DPOV na podzim roku 2018 zpracovala studii modernizace, která sloužila jako základ pro přípravu projektové a technické modernizace. Dokončit se podařilo na konci roku 2019. Na projektovou dokumentaci navázala výroba jednoho ze dvou prototypů, označených novou řadou 811. Historicky prvním prototypem se stal motorový vůz 811.476. V průběhu realizace prototypu a při zkušebním provozu nastaly situace, které si vyžádaly změny dokumentace, což bohužel vedlo ke zpožďování prací. Přesto se podařilo zaměstnancům DPOV prototyp dokončit a 2. července 2020 byl motorový vůz představen zástupcům ČD a Moravskoslezského kraje v provozním středisku Veselí nad Moravou. Poté motorový vůz zamířil na zkušební okruh VUZ ve Velimi, kde se uskutečnily všechny legislativou požadované zkoušky. Šlo například o zkoušku větrání a klimatizace, nastavení trakční charakteristiky, zkoušky EMC, měření intenzity osvětlení v prostoru pro cestující, test informačního systému, měření vnějšího a vnitřního hluku a měření prašnosti a oxidu uhelnatého v prostoru pro cestující. Tyto zkoušky se konaly v červenci roku 2020 a skončily úspěšně.
Po zkouškách schválení
Oba prototypové vozy byly 20. srpna 2020 předány do zkušebního provozu s cestujícími na trati Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou. V průběhu loňského roku pokračovala i „sériová“ výroba dalších motorových vozů řady 811 a do konce roku 2020 byly zástupcům ČD jako provozovateli těchto strojů předány celkem čtyři motorové vozy a čtyři přípojné vozy řady 012 (BDtax782), i když zatím ve zkušebním provozu.
Přípojné vozy prošly rovněž modernizací interiéru, ale nebyly osazeny klimatizací. Zkušební provoz byl vyhodnocen po ujetí požadovaného počtu 80 tisíc kilometrů a v květnu tohoto roku obdržel motorový vůz řady 811 typové schválení. Navíc na všechna provozovaná vozidla je vystaveno Prohlášení o shodě k provozování vozidla v ODIS podle TPS v Moravskoslezském kraji. Schvalování nové řady 811 se uskutečnilo premiérově v DPOV se žádostí přes Agenturu Evropské unie pro železnici (ERA) prostřednictvím jednotného kontaktního místa OSS. Letos na konci května rozhodl Drážní úřad o schválení změny na drážních vozidlech a přidělil nové řadové označení 811 CZ.
Na konci července předalo DPOV do provozu již desátý motorový vůz řady 811. Do konce září bude dokončena modernizace všech 14 vozů. Ze strany subdodavatelů DPOV došlo ke zpoždění dodávek některých dílů, a vzhledem k tomu nabralo dokončení celého projektu přibližně tříměsíční zpoždění.
Provozní spolehlivost modernizovaných vozů není úplně optimální, ale je registrováno postupné zlepšování stavu. DPOV sleduje společně s Oblastním centrem provozu ČD Východ OCP na denní bázi vývoj ujetých kilometrů a snaží se minimalizovat dobu prostojů vyvolanou výskytem garančních závad. Po předání všech vozidel do pravidelného provozu se s nimi budou moci cestující setkat na tratích Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou (linka S 33), Studénka – Veřovice (linka S 8) a Opava východ – Valšov – Moravský Beroun (linka S 10).
Další články této rubriky
Pražské datové centrum se výrazně rozšířilo
8.3.2025 - Dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika v lednu dokončila a zkolaudovala už čtvrtý technologický sál svého hlavního datového centra v Praze 9. Díky investici ve výši několika desítek milionů korun se po sedmi letech od… »
Pokud budeme důsledně postupovat podle nařízení č. 402/2013, pak doba psaní předpisů „krví“ skončila
1.1.2025 - Železnice denně přepraví miliony cestujících i tuny zboží. S vysokými nároky na spolehlivost, bezpečnost a efektivitu je nezbytné pečlivě sledovat a řídit rizika, která by mohla ohrozit plynulost provozu nebo bezpečnost… »
Zajímavosti z provozu ČD Cargo na Liberecku
18.11.2024 - Letošní rok byl na Liberecku opět ve znamení rozsáhlé výlukové činnosti. V prvním pololetí byl rekonstruován podjezd pod libereckým nádražím s výrazným dopadem na nákladní dopravu. Ta mohla využívat pouze část staničních… »