Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / V Přerově předali stý opravený CityElefant

V Přerově předali stý opravený CityElefant

21.1.2020 – autor: MARTIN HARÁK

Dceřiná společnost Českých drah Dílny pro opravu vozidel (DPOV) předala v Přerově 11. prosince stou opravenou elektrickou patrovou jednotku řady 471 Českých drah CityElefant, která prošla opravou vyššího stupně. Třívozová jednotka 471.017/ 071.017/971.017, která má své domovské depo v Praze, byla za účasti zaměstnanců DPOV a mateřské firmy ČD komisionálně předána a poté s ní byla vykonána zkušební jízda na trase z Přerova do Nedakonic a zpět.

V Přerově předali stý opravený CityElefant

CityElefant pořadového čísla 017 se podrobil, tak jako jeho předchůdci, opravě vyššího stupně, označené jako Evy. Ty se v Přerově provádějí již od roku 2006. Jak zdůraznil ředitel přerovského Provozního střediska oprav Petr Sovadina, společnost DPOV je jedinou v rámci celé České republiky, která se specializuje na opravy CityElefantů. Primárně působí v tuzemsku, nicméně svoje portfolio rozšířili Přerovští i na podobné slovenské jednotky společnosti ZSSK známé jako Jánošík. Kromě běžných „vyvazovaček“, tedy oprav Evy, se v Přerově specializují na opravy po mimořádných událostech, násilném poškození či čelních střetech. Součástí dalších prací je například přemostění záchranné brzdy či modernizace interiérů. Navíc v DPOV u prvních osmnácti jednotek vyměňovali trakční kontejnery. „Pokud bychom započítali i tyto další opravy, došli bychom dnes již k číslu 170,“ potvrzuje ředitel Sovadina.

Podvozky základem bezpečné jízdy

Patrové jednotky CityElefant se do přerovských dílen přistavují primárně na opravy pojezdů a výměnu monobloků dvojkolí nebo opravy trakčních motorů. Tyto bezchybně fungující díly jsou základem bezpečné jízdy vlaku. Podle techniků z přerovského Provozního střediska oprav dochází u CityElefantů ke značnému opotřebení především kvůli jejich permanentnímu nasazení v pražské, respektive středočeské aglomeraci, potažmo v Moravskoslezském kraji. Vzhledem k tomu se vlaky postupně přistavují i na postupné modernizace, kdy se opravuje a obnovuje interiér vozů, přečalouňují sedačky, vyměňuje podlahová krytina, ale také se opravuje vodní hospodářství a vyměňuje informační systém. „Nedávno jsme zkušebně namontovali do jednoho vlaku nové informační systémy LED, ale již bez otáčivých terčíků, takzvaných dotů, které mají tendenci se často zasekávat. Jde o přežitý systém z devadesátých let, který postupně vyměníme u všech jednotek CityElefant. Současně zabudujeme do oddílů první třídy ještě porty USB plus zásuvky 230 voltů a do oddílů druhé třídy zásuvky 230 voltů, které slouží k napájení drobné elektroniky,“ vysvětluje Petr Sovadina.

Oprav ještě přibude

Rekonstrukce jednotek CityElefant budou ale kontinuálně pokračovat i v dalších letech. Vlaky budou vybaveny nejen bezdrátovou technologií wi-fi, úpravou projdou i nástupní posuvné dveře, jež budou vybavené dnes již standardní technologií – tlačítkem na otevírání, které se může navolit již během jízdy před příjezdem do stanice nebo zastávky. Na podobném principu v současné době fungují prostředky městské hromadné dopravy jako autobusy, tramvaje nebo metro. Na letošní rok se v DPOV připravují na opravu čtrnácti jednotek řady 471. Ty projdou jak vyšším stupněm oprav, tak i modernizací interiéru. Od příštího roku by se měl počet oprav navýšit díky výměnnému systému podvozků, podobně jako se to již dnes praktikuje na Pendolinech. Tím se navíc zrychlí opravy, a ročně se tak může počet takto opravených jednotek navýšit až na dvacet, což je významný nárůst. To pochopitelně pomůže zrychlit proces oprav jak u jedenácti moravskoslezských, tak naopak dvaasedmdesáti pražských jednotek, které zabezpečují významné přepravy cestujících v regionální dopravě.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4.67

Další články této rubriky

Na rekonstrukci vozidel LINT se podílela také ČD – TelematikaNa rekonstrukci vozidel LINT se podílela také ČD – Telematika

17.2.2020 - Dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika se významně podílela na rekonstrukci drážních vozidel Alstom LINT 27 a 41. »

ČD Cargo a technologie Innofreight ČD Cargo a technologie Innofreight

27.1.2020 - V komoditě „dřevo“ jsou nástavby Innofreight, respektive WoodTainery využívány již od července roku 2005, a to v přepravách dřevní štěpky z pil ve Ždírci nad Doubravou a z Plané u Mariánských Lázní do zpracovatelských… »

ETCS není pro VUZ problém ETCS není pro VUZ problém

24.1.2020 - Vedoucí oddělení ERTMS ve Výzkumném Ústavu Železničním (VUZ) Jan Vašků měl železnici v genech. Není divu, že ihned po státnicích nastoupil do dceřiné společnosti Českých drah. Nyní má na starosti problematiku strukturálního… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika