Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Terminál Brno: křižovatka pro silniční návěsy

Terminál Brno: křižovatka pro silniční návěsy

6.12.2017 – autor: REDAKCE

Brno bylo počátkem sedmdesátých let 20. století zařazeno jako jedna z lokalit do plánu nově budované sítě kontejnerových překladišť. První provizorní překladiště zde bylo otevřeno společností ČSKD-Intrans v roce 1973. V devadesátých letech však bohužel nastal odklon od tuzemské kontejnerové dopravy, což spolu s poklesem přeprav do zemí bývalého Sovětského svazu znamenalo výrazný pokles manipulací v brněnském překladišti, který ještě prohloubila konkurence blízkého terminálu operátora kombinované dopravy METRANS.

Terminál Brno: křižovatka pro silniční návěsy

Důsledkem bylo postupné omezení provozu, které vedlo až k uzavření terminálu v roce 2004. Změnu přinesl červenec 2008, kdy byla do obchodního rejstříku zapsána nová společnost Terminál Brno, ve které aktuálně ČD Cargo disponuje přibližně dvoutřetinovým podílem. Druhým společníkem je Rail Cargo Operátor.

Terminál se nachází v průmyslové části Brna a má přímé napojení na dálnici D1. Ani po jeho znovuotevření se však nedařilo uskutečnit původní záměry na zavedení přímého spojení Brna s některým z námořních přístavů ucelenými kontejnerovými vlaky. Změnu přinesla až spolupráce s firmou ERS Railways při realizaci přeprav silničních návěsů automobilového dopravce LKW Walter. 1. srpna 2011 přijel do Brna první vlak s návěsy vypravený z německé stanice Rostock Seehafen UBf. Rostock byl vybrán za výchozí stanici díky svému napojení do Skandinávie, odkud také pochází většina přepravovaného zboží.

Areál prošel obnovou

V souvislosti s tímto projektem byla v roce 2012 zahájena rozsáhlá rekonstrukce terminálu. Nejprve byla rekonstruována zpevněná plocha areálu určená k manipulaci s nákladem a byla také rozšířena a zpevněna plocha pro odstavení návěsů. Celkem se jedná o více než 5 500 m².

Rekonstrukce plochy včetně vybudování odlučovače ropných látek byla dokončena v roce 2013. Následovala rekonstrukce budovy terminálu, v níž se nachází administrativní prostory a technické zázemí terminálu, která probíhá v dílčích etapách dodnes. Terminál samozřejmě disponuje moderní manipulační technikou.

Zprvu byly na terminál vypravovány dva vlaky s návěsy týdně, od konce srpna 2012 tvořily provozní koncept čtyři páry ucelených vlaků týdně a v dubnu 2017 se podařilo naplnit původní záměr projektu realizací šesti párů vlaků týdně.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Další články této rubriky

ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerůČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů

17.4.2024 - Cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID) se mohou těšit na lepší fungování palubní wi-fi sítě. České dráhy uzavřely se svou dceřinou společnosti ČD - Telematika smlouvu na výměnu… »

Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD CargoNový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo

25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »

Posuzování interoperability železničního systémuPosuzování interoperability železničního systému

27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika