Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Společnost ČD cargo upraví Peršingy na dvousystémové

Společnost ČD cargo upraví Peršingy na dvousystémové

5.3.2021 – autor: DAVID JELÍNEK Foto: ANDRÉ BECK, TOMÁŠ SÁGNER

ČD Cargo začátkem letošního roku zahájilo realizaci projektu na přestavbu až 18 lokomotiv řady 163, zvaných Peršing. Cílem projektu je vybavení předmětných strojů druhým systémem pro rozšíření jejich provozu také na trakční napájecí soustavě 25 kV/50 Hz. Smlouva na provedení tohoto záměru byla uzavřena ve druhé polovině prosince roku 2020 se společností Českomoravská železniční opravna.

Společnost ČD cargo upraví Peršingy na dvousystémové

Projekt reaguje na Centrální komisí Ministerstva dopravy schválenou studii „Koncepce přechodu na jednotnou napájecí soustavu ve vazbě na priority programového období 2014 – 2020 a naplnění požadavků TSI ENE“ včetně rozhodnutí komise o cílové napájecí soustavě na tratích Správy železnic ze dne 20. prosince 2016. Konverze trakční napájecí soustavy 3 kV na 25 kV má v České republice probíhat v několika etapách do roku 2040. Zjednodušeně lze konstatovat, že přechod na napájecí soustavu 25 kV jde ruku v ruce s neustálým zvyšováním nároků na železnici – zejména vyšší rychlosti a hmotnosti vlaků, kdy se na síti Správy železnic zvyšuje počet lokomotiv s výkonem kolem 6 MW. A jak uvádí výše zmíněná studie zpracovaná sdružením SUDOP PRAHA a SUDOP BRNO, tyto lokomotivy generují až třikrát větší odběr trakční energie (oproti lokomotivám s výkonem 2 MW). Proto je nutné zajistit dostatečné napětí v trakčním vedení a nahradit tak současnou síť 3 kV. Současně pak studie
hovoří o vyšších ztrátách, kdy trakční napájecí soustava 25 kV generuje až devětkrát nižší ztráty v trakčním vedení. Nižší ztráty se týkají rovněž zpětného přenosu rekuperované energie a vyšší úspěšnosti rekuperačního brzdění.

Pomohou finance z OPD
Investiční náklady jsou značné, proto ČD Cargo přizpůsobilo harmonogram projektu přestavby lokomotiv řady 163, s ohledem na schválenou finanční podporu z Operačního programu Doprava, dotačním podmínkám. Ty stanovují dokončení fyzické realizace projektu nejpozději do konce roku 2022. Míra finanční podpory je stanovena až do výše 50 % způsobilých výdajů. Harmonogram bylo dále nutné relevantně upravit také s ohledem na probíhající projekt implementace vlakového zabezpečovače ETCS do lokomotiv řad 163 a 363. Hlavní uplatnění naleznou „nové“ dvousystémové lokomotivy již v průběhu jednotlivých staveb, a to s ohledem na předpokládané navýšení stávajících sedmi stykových míst (přechod z jednoho systému na druhý). Dostatečným množstvím dvousystémových lokomotiv se sníží ­počet provozně nehospodárných přepřahů hnacích vozidel. Po dokončení konverze napájecích soustav pak samozřejmě bude na území České republiky již plně využíván pouze nově implementovaný systém.
Projekt přestavby lokomotiv řady 163 je naplánován tak, že po dokončení přestavby budou lokomotivy označeny jako řada 363, a to v souladu se schváleným typem drážního vozidla 69 E3. V rámci projektu ETCS tak nebude nutné vytvářet nový prototyp a lokomotivy se zařadí do sériové realizace ke stávajícím lokomotivám řady 363.

Počítá se s novými díly
Protože některé komponenty původních lokomotiv již dnes nejsou vyráběny, budou nahrazeny novějšími a modernějšími. To se týká například trakčního transformátoru (včetně čerpadel), nově řízeného třífázového měniče napájeného z odbočky transformátoru a hlavního vypínače střídavé trakce CVB 25. Jeho provoz byl již ověřen na některých stávajících lokomotivách řady 363. Výroba komponent se uskuteční podle původní výkresové dokumentace, kde tak bude zajištěna shoda s původním typem komponenty (prohlášením o shodě), a to zejména u usměrňovače, indikačního transformátoru a odpojovače střídavého systému.
Aktuálně se také řeší problematika resonančního filtru ve vztahu k eliminaci vlivu oteplení od magnetického pole (nežádoucí princip indukčního ohřevu), a to například zvětšením prostoru pro umístění, vhodnou okolní konstrukcí a volbou moderních bezolejových kondenzátorů pro minimalizaci teplotních vlivů. Dále se pak počítá i s dosazením komponent pro měření spotřeby elektrické energie pro střídavou část a relevantní části elektroinstalace. A pochopitelně bude muset být přizpůsobeno i stanoviště strojvedoucího.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerůČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů

17.4.2024 - Cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID) se mohou těšit na lepší fungování palubní wi-fi sítě. České dráhy uzavřely se svou dceřinou společnosti ČD - Telematika smlouvu na výměnu… »

Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD CargoNový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo

25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »

Posuzování interoperability železničního systémuPosuzování interoperability železničního systému

27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika